تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 81125
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: به منظور جلب مشارکت کشور ترکمنستان در مهار و فرونشاندن آتش سوزی های احتمالی مناطق مرزی، پیگیری هایی را آغاز کرده ایم.
جلب مشارکت ترکمنستان در مهار  آتش سوزی های احتمالی مناطق مرزی
به گزارش زیست آنلاین، سیداصغر مطهری، اظهار داشت: یکی از نگرانی های ما در آتش سوزی ها، سرایت آتش مراتع ترکمنستان به عرصه های خاک ایران است که البته این مشکل در سال های گذشته تجربه شده است.

وی با بیان اینکه مراتع واقع در نوار مرزی ۲ کشور به لحاظ پوشش گیاهی، بسیار غنی است، افزود: بارندگی های مناسب امسال سبب شده تا پوشش‌های گیاهی در مراتع این مناطق وضعیت بسیار مناسبی داشته باشد که البته با گرم شدن هوا و خشک شدن گیاهان، خطر آتش سوزی در کمین این عرصه ها است.

وی گفت: پیش از این پیگیری هایی از سوی استان خراسان شمالی در سطح ملی برای جلب مشارکت و همکاری بین ۲ کشور همسایه برای انجام اقدامات مشترک در حوزه مدیریت زیستگاه ها و تنوع زیستی انجام شده است اما درخواست ما این است برای جلوگیری از خسارت های آتش سوزی ها و جلوگیری از سرایت آتش به مرزهای ۲ کشور، همکاری ها و فعالیت های مشترک به صورت جدی تر پیگیری شود.

مطهری افزود: منطقه سخت گذر و کوهستانی گلیل - سرانی در شهرستان شیروان، از مناطق بسیار حساس به آتش سوزی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره دیگر مناطق پرخطر و پرتنش این استان از نظر حوادث آتش سوزی گفت: قرخود در شهرستان مانه و سملقان و نیز مناطق سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین از دیگر مناطق پرتنش به لحاظ آتش سوزی هستند.

آسیب آتش سوزی به نوار مرزیسرهنگ موسی الرضا حیاتی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هم گفت: در هنگام آتش سوزی مرزبانان ما وارد عمل می‌شوند اما، اگر آتش مربوط به مناطق مرزی دوطرف باشد باید هماهنگی انجام شود تا بتوانیم آتش را خاموش کنیم که این امر کار را سخت و کند می‌کند.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک زمینی با کشور ترکمنستان است که در محدوده شهرستان‌های بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و مانه و سملقان واقع است.

این استان دارای حدود ۱۰۰ هزار نفر مرزنشین متشکل از اقوام ترک، کرد، تات و ترکمن در مناطق مرزی جمهوری ترکمنستان است که از طریق دامپروری و کشاورزی امرار معاش می‌کنند.

براساس دیدار دیپلماتیک بین فرماندهان مرزبانی دو کشور که سال ۹۵ در ایستگاه راه آهن «آک یایلا» در خاک ترکمنستان صورت گرفت، مقرر شد، طرفین برای جلوگیری از بروز آتش سوزی در نقطه صفر مرزی در طول نوار مرزی ایران و ترکمنستان، به مأموران خود آموزش‌های لازم را بدهند.

هدف از این تفاهم نامه، همکاری بین مرزبانان ۲ کشور برای مهار آتش سوزی بود که احتمال بروز آتش سوزی در تابستان با افزایش دمای هوا و خشک شدن درختچه‌های گز در نقطه صفر مرزی افزایش می‌یابد.

براساس این تفاهم نامه، قرار شد در صورت مشاهده آتش سوزی در منطقه صفر مرزی، مأموران مرزبانی ۲ کشور بلافاصله با برافراشتن پرچم در روز و نوردهی چراغ در شب به یکدیگر اطلاع داده و برای فرونشاندن کانون آتش اقدامات لازم را انجام دهند.

در آتش سوزی‌های نوار مرزی ایران و ترکمنستان در سال ۹۶، حدود ۳۰ هکتار از منابع طبیعی خراسان شمالی در آتش سوخت.

آسیب آتش سوزی به نوار مرزیلزوم همکاری مردم و نهادها در جلوگیری از آتش سوزی منابع طبیعیبا شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا پوشش گیاهی در سراسر کشور در حال خشک شدن است و چون قابلیت احتراق آنها بسیار بالاست از این رو زمینه برای وقوع آتش‌سوزی فراهم می‌شود، بر این اساس باید تیم‌های واکنش سریع در تمام استان‌ها تشکیل شود و در حالت آماده‌باش باشند. اما گاهی گستردگی و حجم این تهدیدات به حدی بالا است که اگر کمک و توجه مردم نباشد، قطعاً آتش‌سوزی‌های وسیعی رخ خواهد داد.

از ابتدای امسال تاکنون ۶۲ مورد آتش‌سوزی داشتیم که بر اثر آن حدود ۴۰۰ هکتار از مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست دچار آتش‌سوزی شده‌اند که علت بروز ۷ تا ۸ مورد از آنها طبیعی مثلاً به علت وقوع رعد و برق بوده است، البته موارد عمدی هم داشتیم که مجموع عوامل طبیعی و عمدی به حدود ۲۰ درصد هم نمی‌رسد، بنابراین بالاترین علت درصد به بی‌احتیاطی مردم بر می‌گردد که آنها را نمی‌توان آتش‌سوزی عمدی دانست بلکه خطای انسانی است.

در واقع از ابتدای امسال در ۱۴ استان آتش‌سوزی داشتیم که فراوانی مکانی آنها بیشتر در استان‌های زاگرسی مانند کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، فارس، استان‌های شمالی و تهران در مناطق خجیر بود که استان کهگیلویه و بویراحمد و تهران به ترتیب بیشترین آتش‌سوزی را داشتند.

در بروز آتش‌سوزی‌ها دو موضوع مطرح است یکی اینکه افراد ظروف شیشه‌ای را در طبیعت رها می‌کنند که با تابش نور خورشید مانند ذره‌بین عمل کرده که منجر به بروز آتش‌سوزی می‌شود، دیگر اینکه برخی افراد آتشی که در طبیعت برپا می‌کنند زمان ترک محل به خوبی آن‌را خاموش نمی‌کنند که در این صورت با کوچک‌ترین وزش باد آتش بزرگی برپا می‌شود و چون گیاهان خشک زیادی در مناطق وجود دارد از این رو شرایط برای بروز آتش‌سوزی کاملاً فراهم است.

در این شرایط خاموش کردن آتش کار بسیار دشواری است چون گیاهان خشک به راحتی و با سرعت شعله‌ور می‌شوند، امسال ۱۸ محیط‌بان در حین خاموش کردن آتش دچار سوختگی شدند، این افراد که لوازم خاص آتش‌نشانی مانند لباس‌های مخصوص ندارند از این رو در خطر تهدید قرار می‌گیرند. البته تا حدودی وسایل اطفای حریق تهیه و در اختیارشان قرار دادیم اما کار آنها بسیار دشوار است و اگر مردم همکاری نکنند این تجهیزات تکافوی این کار را نخواهد داد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

کمبود امکانات بر جان مهم ترین ذخیره‌گاه‌های طبیعی ایران آتش می‌افکند

بررسی و شناسايی عوامل تخريب جنگل ها و مراتع درايران

ایران در میان شش کشور مخرب جنگل قرار گرفته است

تخریب جنگل های آمازون تهدیدی جدی برای آب و هوای جهانی​

معرفی زیباترین جنگل های ایران​

بررسی آثار آتش سوزی جنگل ها

راهکارهای فائو برای جنگل‌های آسیب‌دیده و کمبود امکانات اطفای حریق برای جنگلهای کشور

آتش و تبر بلای جان جنگلهای ایران https://zistonline.com/vdcgnq97.ak9qx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما