تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : 87113
 معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تاکنون ارزش گذاری اقتصادی در مناطق زیر پوشش این سازمان در ۶ استان کشور انجام شده و تا پایان سال جاری ۸۰ درصد مناطق زیر پوشش مدیریت این سازمان ارزش گذاری می شوند.
۸۰ درصد مناطق تحت پوشش سازمان محیط‌زیست تا پایان سال ارزش‌گذاری می‌شود
به گزارش زیست آنلاین،  علی سلاجقه روز پنجشنبه در بازدید از روستای طار شهرستان نطنز افزود:تنوع زیستی در منطقه کرکس بی نظیر بوده و طبیعت آن سرشار از گیاهان و جانوران است،ارزش گذاری اقتصادی یعنی ارزیابی کنیم که برای رسیدن به یک منفعت اقتصادی چه چیزی را از دست می دهیم، منطقه کرکس که خدمات اکوسیستمی ارائه می دهد، معدن کاوی می تواند آسیب زیادی به محیط زیست این منطقه وارد می کند.

وی اظهار کرد:حساسیت مردم نسبت به محیط زیست حتی از مسوولان بالاتر است و این نگاه بسیار ارزشمند است ، هیچ کس در این منطقه از منافع مادی صحبت نمی کند، حفظ طبیعت برای مردم در اولویت قرارا دارد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جامعه ای که محیط زیست اهمیت دهد توسعه می یابد و سازمان حفاظت محیط زیست توجه ویژه به کوه های کرکس دارد،قرآن کریم می فرماید کوه ها میخ های زمین هستند و نابودی کوه ها خطراتی مثل افزایش وقوع زمین لرزه را به همراه دارد.

سلاجقه بیان کرد: دانش بومی کشاورزی این منطقه که سرمایه هویتی مردم بوده در حال نابودی است،فرماندار نطنز فردی آگاه و فرهیخته است و مسوولان سازمان صنعت،معدن و تجارت در استان اصفهان و شهرستان نطنز باید به وظایف خود عمل کنند چون برای معدن کاری قانون داریم ، برای معدن کار تکالیفی مقرر شده و باید به آن عمل کنند،ما اجازه نابودی کرکس کوه را به هیچ کس نمی دهیم.

وی اظهار کرد: روستای طرق رود بسیار زیباست که متاسفانه وجود باطله های معدنی شکل آن را بد جلوه می دهد،دولت مردمی در کنار مردم است و ما منافع مردم را بر منافع دولت ترجیح می دهیم ، قرار نیست چهره منطقه با معدن کاوی نابود شود.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دغدغه های مردم حفظ محیط زیست منطقه است و منافع شخصی نباید بر منافع اجتماعی ترجیح داده شود.

سلاجقه افزود: ۲۹۰ گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد و نقش این گونه ها در تلطیف آب و هوا بسیار زیاد است و گاهی نقش و ارزش یک بوته از یک تن معدن بیشتر است،کرکس کوه از افتخارات فلات مرکزی ایران است و باید منظر طبیعی آن همیشه حفظ شود ، سازمان صمت باید در منطقه حفاظت شده کرکس به وظایف خود عمل کند.

وی اظهار کرد: سازمان محیط زیست مجوز نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی را دارد و اینکه چهره منطقه با معدن کاوی مخدوش شود قابل قبول نیست،شبکه بیوگرافی منطقه با ریختن باطله معادن در حال نابودی است و معدن کاران این منطقه باید به تکلیف خود طبق قانون عمل کنند.

وی تصریح کرد:شخص رییس جمهور گفته اند توسعه فرع بر محیط زیست است و هیچ طرح عمرانی بدون اخذ مجوز از سازمان محیط زیست گلنگ زنی نشود ، این یعنی اصل حفظ محیط زیست است و این نشان دهنده نگاه عمیق دولت به حفظ محیط زیست می باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان هم گفت:نطنز ظرفیت بالای طبیعی دارد و این ظرفیت ها به قدری ارزشمند است که حفظ آن اولویت داشته و خیلی نباید به دنبال معدن کاری در این منطقه باشیم.

مهران زینلیان افزود: تنوع گیاهی در این منطقه باید حفظ شود و توسعه و معدن کاوی باید با رعایت همه جوانب به نحوی باشد که به محیط زیست نطنز هیچ آسیبی وارد نشود.

محمد ظریفی فرماندار نطنز هم گفت: در منطقه حفاظت شده کرکس باید نظارت ها بیشتر شود و از وقتی که این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده باید تمدید مجوز های معادن محدود شود.

روستای طار با ۵۰۰ نفر جمعیت در فاصله ۳۰ کیلومتر نطنز قرار دارد.

شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله نزدیک به ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد./ایرنا

 
 
https://zistonline.com/vdcjtveo.uqeavzsffu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما