تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 81091
چهارشنبه ۲۹ خرداد، آتش به جان بخش‌هایی از تالاب میانکاله افتاد و نزدیک به ۴۰۰ هکتار از این تالاب در آتش سوخت. در این آتش سوزی که در منطقه بین میان قلعه و کانال خزینی آغاز شد و به دلیل خشک بودن پوشش گیاهی و وزش باد به سرعت گسترش یافت، بخش‌هایی از انارستان و تمشکزارهای میانکاله از بین رفت. علت آتش سوزی هم طبق روال سایر آتش سوزی‌های رخ داده در این پناهگاه حیات وحش، انسانی بود.
کمبود امکانات بر جان مهم ترین ذخیره‌گاه‌های طبیعی ایران آتش می‌افکند
به گزارش زیست آنلاین، عوامل انسانی، خشکسالی و کمبود امکانات و تجهیزات دست به دست هم داده‌اند تا هر سال بخش‌هایی از تالاب مهم میانکاله در آتش بسوزد و بخشی از گونه‌های گیاهی و جانوری این زیستگاه ارزشمند از بین بروند.


چهارشنبه ۲۹ خرداد یک بار دیگر آتش به جان بخش‌هایی از تالاب میانکاله افتاد و نزدیک به ۴۰۰ هکتار از این تالاب در آتش سوخت. در این آتش سوزی که در منطقه بین میان قلعه و کانال خزینی آغاز شد و به دلیل خشک بودن پوشش گیاهی و وزش باد به سرعت گسترش یافت، بخش‌هایی از انارستان و تمشکزارهای میانکاله از بین رفت. علت آتش سوزی هم طبق روال سایر آتش سوزی‌های رخ داده در این پناهگاه حیات وحش، انسانی بود.

به گفته «زمان رضا احمدی» رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر، پوشش گیاهی ۳۰ درصد از مساحت در آتش سوخته اخیر میانکاله را درختان انار و بقیه محدوده را سازیل و تمشک تشکیل می‌داد.

بلافاصله پس از اعلام آتش سوزی مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر به منطقه اعزام شدند و پس از آن نیز نیروها و تجهیزات شهرداری بهشهر، بندرامیرآباد، منابع طبیعی بهشهر، نیروگاه شهید سلیمی نکا، آتش نشانی ساری و برخی فعالان محیط زیست به محدوده آتش سوزی رفتند تا جلوی گسترش آتش را بگیرند. تلاش این مجموعه پس از ۱۲ ساعت نتیجه داد و توانستند آتش را مهار و خاموش کنند.

این نخستین بار نیست که تالاب میانکاله در آتش می‌سوزد و بخش‌هایی از سرمایه‌های طبیعی کشور به دلیل سهل‌انگاری یا سودجویی انسان‌ها از بین می‌رود و انتظار هم نمی‌توان داشت که آخرین حادثه آتش سوزی در این پناهگاه حیات وحش باشد. با این حساب افزایش توان حفاظتی از میانکاله و تجهیزات مورد نیاز در زمان وقوع آتش سوزی یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی است.

۶۸ هزار هکتار جنگل در محرومیت

۶۸ هزار هکتار محرومیتاما تالاب ۶۸ هزار هکتاری میانکاله با تمام ویژگی‌های خاص محیط زیستی‌اش از نظر تجهیزات حفاظتی و امکانات کنترل و مهار آتش تقریباً هیچ ندارد. کما اینکه به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، اگر فقط یک دستگاه لودر در این تالاب وجود داشت، آتش روز چهارشنبه بسیار زودتر خاموش می‌شد و مهار آن ۱۲ ساعت طول نمی‌کشید.

«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» با بیان اینکه درخواست تأمین لودر برای میانکاله مدت‌هاست که بدون نتیجه مانده و اعتباری برای آن تأمین نشده است، گفت: لودرهایی که برای کنترل و مهار آتش به میانکاله اعزام شدند مسافتی بیش از ۴۰ کیلومتر را باید در مسیری خاکی طی می‌کردند تا به محل آتش سوزی برسند. در فاصله رسیدن لودر به منطقه مد نظر، آتش گسترش می‌یابد و کنترل آن لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود.

آنچه مدیرکل محیط زیست مازندران وصف می‌کند، اتفاقی است که برای چندمین بار در میانکاله رخ داد و باعث شد پیش از رسیدن ماشین‌های امدادی و لودر، آتش آنقدر گسترش پیدا کند و به جای مهار شدن در کمتر از ۳ ساعت، ۱۲ ساعت در یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش دنیا جولان بدهد. جالب و عجیب اینکه همان طور که عنوان شد، این موضوع و کاستی مسأله‌ای نیست که مسئولان از آن بی‌اطلاع باشند و اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز تا کنون بارها پیگیر رفع آن شده است. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر نیز تأکید می‌کند که تجهیزات که وضع موجود جوابگوی حریق در میانکاله نیست.

فرصتی برای آتش«زمان رضا احمدی»، با بیان اینکه وجود حتی یک دستگاه لودر در تالاب میانکاله می‌توانست از گستردگی این آتش سوزی در ساعات اولیه جلوگیری و آن را مهار کند، گفت: اگر در همین آتش سوزی اخیر یک دستگاه لودر در منطقه داشتیم و به موقع ایجاد آتش‌بر می‌شد، حجم آتش به این حد نمی‌رسید.

وی افزود: تا هماهنگی‌ها برای درخواست لودر از بندر امیرآباد و شهرداری بهشهر به میانکاله انجام شود و لودر به منطقه برسد حدود ۴ ساعت طول کشید. آتش سوزی هم حدود ۵۰ کیلومتر داخل منطقه بود. همین از دست رفتن زمان نیز کار ما را با مشکل مواجه کرد. شرایط منطقه به دلیل خشکی پوشش گیاهی، بیشتر شدن حجم پوشش گیاهی بر اثر افزایش بارش‌ها و وزش باد موقعیت را برای گسترده‌تر شدن آتش فراهم کرد.

این مسئول درباره تجهیزات موجود در پناهگاه ۶۸ هزار هکتاری میانکاله اظهار داشت: در حال حاضر تمام تجهیزات موجود در این منطقه حفاظت شده بین‌المللی دو دستگاه تراکتور، یک خودروی آتش نشانی قدیمی و یک رودفایر (دستگاه آتش‌نشانی قابل نصب پشت خودروهای صحرایی) است که عملاً در شرایط اضطراری به کار نمی‌آیند و نمی‌توانند کمک کننده باشند.

خودروی آتش نشانی موجود در میانکاله که احمدی به آن اشاره دارد نیز دو سال پیش از درآمد فروش انارهای میانکاله خریداری شد یعنی به این صورت که یک کامیون قدیمی است که به تانکر و سیستم آتش نشانی مجهز شده است و از محل اعتبارات دولتی برای میانکاله تأمین نشده است.

نیاز به ایستگاه آتش نشانینیاز به ایستگاه آتشنشانیرئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر استقرار ایستگاه آتش نشانی در میانکاله را یک ضرورت برشمرد و افزود: آتش نشانی امری تخصصی است و به نیروی کافی هم نیاز دارد. ما در میانکاله با چند محیطبان باید هم از منطقه حفاظت کنیم و هم در هنگام آتش سوزی‌ها برای مهار آتش و نجات تالاب اقدام کنیم. اما راه‌اندازی ایستگاه آتش نشانی در میانکاله تا حد بسیار زیادی این مشکل را برطرف می‌کند.

احمدی با اشاره به پیگیری‌های مکرر این اداره و اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران برای اختصاص یک دستگاه لودر به تالاب بین‌المللی میانکاله گفت: امسال نیز پیگیر هستیم که یک دستگاه لودر برای میانکاله تأمین شود. کمترین امکاناتی که برای میانکاله باید در نظر گرفته و تأمین شود، دو دستگاه لودر، ایجاد ایستگاه آتش نشانی با تجهیزات کامل و نیروی انسانی ماهر است. اما در حال حاضر همان یک دستگاه لودر نیز می‌تواند کمک حال این زیستگاه ارزشمند باشد.

وی افزود: با توجه به طول ۶۰ کیلومتری منطقه، اگر ۲ دستگاه لودر برای میانکاله در نظر گرفته شود، می‌توانیم یک لودر را در قسمت ورودی تالاب و دیگری را در کیلومتر ۳۰ قرار دهیم تا در صورت بروز حادثه، به سرعت برای ایجاد آتش‌بر و مهار آتش در هر نقطه‌ای از تالاب اقدام شود.

کمبود نیروی انسانیرئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر تصریح کرد: متأسفانه ریشه همه آتش سوزی‌های رخ داده در میانکاله عامل انسانی است که این موضوع نشان می‌دهد باز هم چنین حوادثی در میانکاله رخ خواهد داد. بسیاری از آتش سوزی‌ها غیرعمد هستند و برخی موارد نیز به صورت عمدی برای گسترش مساحت مرتع یا دور کردن محیطبانان از منطقه مد نظر شکارچیان انجام می‌شوند. با توجه به کمبود نیرو در مواقع اضطراری نیز، ناچاریم که عمده نیروها را برای مهار آتش به کار بگیریم.

احمدی درباره تعداد محیطبانان تالاب ۶۸ هزار هکتاری میانکاله گفت: مجموعاً در داخل شبه جزیره، تالاب و خلیج میانکاله ۲۰ محیط بان داریم که در دو شیفت مشغول حفاظت از این زیستگاه هستند. به عبارتی دیگر در هر شیفت ۱۰ محیطبان از این محدوده حفاظت می‌کنند که در زمان وقوع آتشسوزی معمولاً یک نفر در قسمت ورودی می‌ماند و بقیه برای مهار آتش اعزام می‌شوند. ۴ نقطه حفاظتی در داخل شبه جزیره و ۲ نقطه دیگر نیز در ضلع جنوبی تالاب و خلیج داریم که پاسگاه‌های میانکاله برای حضور محیطبانان به شمار می‌آیند.

به گفته این مسئول در هر آتش سوزی بخش زیادی از پوشش گیاهی منطقه از بین می‌رود که در تمشکزارها رویش پس از چند ماه از سر گرفته می‌شود و ترمیم به صورت طبیعی صورت می‌گیرد، اما در انارستان میانکاله خسارت بر جا می‌ماند و دست‌کم ۱۰ سال زمان نیاز است تا درختان سوخته احیا شوند. ضمن اینکه از دست رفتن برخی گونه‌های جانوری را نیز باید به این خسارات افزود.

تأکید قانون؛ تکلیف دولتدر حالی که اهمیت منطقه‌ای مانند میانکاله بر همه آشکار است و حتی قانون نیز تکلیف را برای تأمین زیرساخت‌های حفاظتی از عرصه‌های حفاظت شده و منابع طبیعی روشن کرده است، آتش در میانکاله هنوز تا زمان رسیدن ماشین‌آلات از امیرآباد و بهشهر، به شکل سنتی و با بیل و کلنگ خاموش می‌شود. قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور که ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تأیید شورای نگهبان، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت همان سال به دولت ابلاغ شد، صراحتاً در ماده ۵ تأکید دارد که «دولت مکلف است اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح‌های لازم جهت تحقق اهداف این قانون را در بودجه‌های سنواتی سالیانه دستگاه‌های ذیربط پیش‌بینی کند.»

با این حساب اعتبار لازم برای تأمین تجهیزات مورد نیاز منطقه‌ای مانند میانکاله باید در بودجه سالانه تعریف شده باشد و پس از درخواست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و اداره کل مربوطه در استان، به نتیجه برسد. اما تا کنون نتیجه مثبتی به دست نیامد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که فرآیندهای قانونی برای تأمین این تجهیزات به طور کامل مشخص است و دولت باید برای اجرای این قانونی زودتر عمل کند تا کمتر شاهد سوختن عرصه‌های حفاظت شده و منابع طبیعی باشیم.

«علی‌محمد شاعری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مکلف شدن دولت برای اجرای طرح جامع اطفا حریق در تمام عرصه‌های منابع طبیعی و حفاظت شده اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم بر دولت تکلیف شده که طرحی جامع ویژه مهار آتش سوزی در این مناطق را ارائه و اجرا کند. اما این تکلیف قانونی تا کنون انجام نشد.

وی افزود: ما در کشوری خشک و نیمه خشک قرار داریم و امسال نیزبه علت بارندگی‌های زیاد، پوشش گیاهی افزایش یافته و احتمال آتش سوزی بیشتر شده است. بنابراین لازم است دولت با حساسیت بیشتر با بسیج همه امکانات برای تدوین و اجرای طرح جامع اطفا حریق اقدام کند.

ضرورت تشکیل یگان اطفا حریقنماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: دولت مکلف شده که یگان ویژه‌ای برای اطفا حریق در مناطق حفاظت شده و عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل دهد. به دلیل بی‌توجهی به این موضوع می‌بینیم که متأسفانه در بیشتر مناطق حفاظت شده دولت آمادگی لازم برای مقابله و پیشگیری با آتش سوزی را ندارد و سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و حفاظت شده کشور از بین می‌رود. یکی از این عرصه‌ها هم که هر سال دچار حریق می‌شود منطقه میانکاله است.

شاعری افزود: دولت هر چه سریع‌تر باید لایحه تشکیل یگان ویژه اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده را ارائه کند. در این لایحه باید تجهیزات، اعتبارات و نیروی انسانی لازم برای تمام مناطق حفاظت شده و منابع طبیعی کشور پیش‌بینی شود. اگر هم دولت برای تدوین و اجرایی شدن طرح جامع اطفا حریق منابع طبیعی و عرصه‌های حفاظت شده نیاز به حمایت مجلس داشت، این آمادگی را داریم که لایحه مربوطه مبنی بر لایحه تشکیل یگان اطفای حریق منابع طبیعی و محیط زیست را با دو فوریت در مجلس پیگیری کنیم تا به تصویب برسد.

وی خاطرنشان کرد: آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیستی امری طبیعی است. اما اگر دولت‌ها آمادگی لازم را برای کنترل آن را نداشته باشند به بحران تبدیل می‌شود. به عنوان یکی از وکلای ملت از دولت می‌خواهم هر چه سریع‌تر تدوین لایحه یگان ویژه اطفای حریق را در دستور کار قرار دهد تا با استقرار تجهیزات و نیروهای واکنش سریع در مناطق حفاظت شده از نابودی عرصه‌های منابع طبیعی جلوگیری شود. از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هم می‌خواهیم که با سازماندهی مردم محلی و آموزش و تأمین امکانات و تجهیزات پیشرفته برای کنترل آتشسوزی در عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست اقدام کنند.

تالاب میانکاله در شرق مازندران از سال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد و در حال حاضر نیز به عنوان یک ذخیره‌گاه‌های طبیعی زیست‌کره مهم بین‌المللی تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. این تالاب محل زمستان گذرانی هزاران قطعه پرنده مهاجر و همچنین زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی مختلف و ارزشمند است. این بیش از ۱۰ درصد این تالاب در سال‌های اخیر به دلیل کاهش حقابه ورودی به تالاب و خشکسالی خشک شده و از این مناطق خشک شده به عنوان یکی از مناطق مستعد تبدیل شدن به کانون ریزگردها در مازندران یاد می‌شود. تعدد آتشسوزی‌ها در میانکاله به دلیل کمبود نیروها، امکانات و خشکسالی طی سال‌های اخیر به بخش‌های مهمی از این زیستگاه آسیب وارد کرده است و همچنان نیز تالاب را تهدید می‌کند.

سهل انگاری و رد آتشی که بر رخ مراتع می ماندسهل انگاری و رد آتشی که بر رخ مراتع می ماندیک لحظه اتفاق می‌افتد، روشن کردن آتش در گرمای هوا، وزش باد و در نهایت دودشدن میزان زیادی از مراتع و سرمایه های ملی کشور؛ بیشتر آتش سوزی ها در مواقع تعطیل و همزمان با تفریح شهروندان گزارش شده است.

بنا بر آمارها بیش از ۴۰ مورد آتش سوزی از اول امسال تاکنون سبب از بین رفتن یا بروز خسارت به بیش از ۱۰۰ هکتار از مراتع استان تهران شده؛ آمار بالایی است بویژه که فروردین و اردیبهشت امسال بیشتر ایام یا بارندگی داشتیم یا هوا خنک بود.

نکته قابل تأمل تر اینکه براساس اعلام متولیان، بیش از ۹۰ درصد علت این آتش سوزی ها به دخالت انسان و عامل انسانی بر می گردد.

وقتی در روز تعطیل برای خوش گذرانی به مراتع و فضاهای جنگلی می رویم بسیاری از مردم به منظور تهیه غذا یا گرم کردن آب، آتش می‌گسترانند که به گفته کارشناسان آتش نشانی و محیط زیست، آتش توسط شهروندان در زمان بازگشت، به صورت درست و کامل خاموش نمی‌شود.

پس از ترک شهروندان، با توجه به گرمای هوا و همچنین وزش باد در فضای باز و کوهستانی، آتشی که توسط شهروندان خاموش شده دوباره فعال می‌شود و حجم زیادی از مراتع را دچار آتش سوزی و خسارت می‌کند.

آنطور که مسئولان استان تهران گزارش داده اند در ایام تعطیلات نیمه خرداد امسال یا روزهای منتهی به این تعطیلات بیش از ۴۰ مورد آتش سوزی در مراتع سبز و جنگلی اطراف پایتخت رخ داده است؛ آتش سوزی در مراتع لشکرک در شمال شرقی تهران، بوستان جنگلی چیتگر و نیز بخش هایی از مراتع شهرستان‌های شمیرانات، دماوند و فیروزکوه از جمله آنهاست.

حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار وسعت اراضی منابع طبیعی استان تهران اعلام شده که ۹۱۹ هزار هکتار آن مرتع، ۱۰۵ هزار هکتار، بیابانی و حدود ۶۰ هزار هکتار آنها جنگل‌های طبیعی و دست کاشت است.

انسان ها عامل ۹۰ درصد آتش سوزی‌هافرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران که از همکاری نکردن مردم در زمان حضور در طبیعت گلایه دارد گفت: بیش از ۹۰ درصد حوادث آتش سوزی در مراتع عامل انسانی دارد.

سرهنگ جلیل انزابی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گرمای هوا، وزش باد و خشک بودن علفزارها و بوته‌ها از دیگر عوامل بروز آتش سوزی در مراتع است.

وی اظهارداشت: اوایل امسال بارش‌های خوبی داشتیم و همین امر باعث شد که مراتع ما سرسبز باشند اما حضور گردشگران، بی احتیاطی آنان و همچنین گرم شدن هوا گاه به بروز آتش سوزی می انجامد.

به گفته انزابی زاده، شهروندان موقع ترک مراتع، آتش را بخوبی و به شکل اصولی خاموش نمی کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴۰ مورد آتش سوزی در مراتع استان تهران داشته ایم.

به گفته این مسئول، بیشتر حوادث آتش سوزی در شهرستان های تهران، شمیرانات، ملارد، فیروزکوه، دماوند و فیروزکوه رخ داده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی استان تهران طی این مدت در نتیجه این آتش سوزی‌ها دچار خسارت و آسیب شده است.

تشکیل کارگروه اطفای حریق در مراتعاین مسئول منابع طبیعی استان تهران از تشکیل کارگروه اطفای حریق در مراتع استان خبر داد و گفت: در جلسات این کارگروه مقرر شد ساعت فعالیت یگان حفاظت منابع طبیعی در سطح مراتع افزایش یابد.

انزابی زاده تصریح کرد: باتوجه به وسعت اراضی ملی، در یگان حفاظت منابع طبیعی استان با کمبود نیرو مواجه هستیم و در این زمینه مردم باید به کمک ما بشتابند.

وی تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده علت اصلی این آتش سوزی‌ها خطای انسانی است و مردم باید در این زمینه آگاه و هوشیار باشند و اجازه ندهند برخی افراد با بی احتیاطی این اراضی بکر و سرمایه های ملی را دچار خسارت کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه سودجویی و خسارت به اراضی ملی به صورت ۲۴ ساعته مراتب را به سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

ارتفاعات اطراف پایتخت مستعد حریقارتفاعات اطراف پایتخت مستعد حریقسخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شدت بارش های بهاری در پایتخت و رشد حجم انبوهی از گیاهان خودرسته به‌ویژه در مناطق اطراف این کلانشهر اظهارداشت: تپه‌ها و ارتفاعاتی که در سال های گذشته تلی از خاک بود امسال پوشش گیاهی انبوهی در خود جای داده و حتی تا بالاترین نقطه نیز گیاه و علوفه روییده است اما با پایان فصل بارش ها و افزایش گرمای هوا، این علف‌ها کاملاً خشک شده اند و بسیار مستعد آتش‌سوزی هستند.

سید جلال ملکی افزود: این مساله موجب شده در روزهای اخیر آمار آتش‌سوزی در این نقاط بالاتر از میانگین سال های قبل شود، آتش‌سوزی‌هایی که در واقع به آنها حریق فضای سبز یا حریق علوفه می‌گویند.

وی ادامه داد: این علوفه‌ها بسیار متراکم و فشرده هستند، به خوبی قد کشیده‌اند و در صورت بروز آتش‌سوزی به سرعت گسترش می‌یابند؛ از آنجاکه به منظور حرکت و پیشروی آتش در این حوادث به صورت دوار و دایره‌ای شکل است، در مدت زمان کمی بخش زیادی از منطقه را فرا می گیرد و در همه جهات گسترش پیدا می‌کند.

به گفته ملکی، وزش باد که غالباً در مناطق اطراف شهر و ارتفاعات وجود دارد نیز باعث افزایش سرعت گسترش آتش‌سوزی می‌شود.

سخنگوی آتش نشانی تهران همچنین با اشاره به مشکلات فراوان برای اطفای حریق در این نوع حوادث افزود: در این نوع آتش‌سوزی‌ها مسیر مناسب و همواری برای دسترسی به محل حریق وجود ندارد و نیروها برای رسیدن به شعله‌های آتش که در دل طبیعت و تپه‌ها واقع است باید گاهی صدها متر در مسیری پر فراز و نشیب، آن هم با تجهیزاتی نظیر خاموش‌کننده، طناب، آتش کوب و سایر لوازم حرکت کنند.

وی توضیح داد: گاهی آتش‌سوزی‌ها در ساعات پایانی و حتی میانه شب رخ می دهد، دید مناسبی برای یافتن مسیر مناسب تا رسیدن به محدوده آتش وجود ندارد و خطراتی نظیر گم کردن مسیر، سقوط از ارتفاع، سقوط در چاه و گودال وجود دارد که فرمانده میدان در این مقطع باید بسیار مراقب نیروهای خود باشد؛ ضمن اینکه تجهیزات و خودروهای آتش‌نشانی که با هزینه شهروندان تأمین می‌شود نیز گاهی در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند.

ملکی خاطرنشان کرد: همزمانی این ایام با ورود به تعطیلات تابستانی باعث شده بسیاری از شهروندان در ایام تعطیلات یا روزهای آخر هفته برای تفرج به دامن طبیعت بروند و ساعاتی را به دور از هیاهوی شهر سپری کنند، همین افزایش حضور شهروندان در صورت بی‌احتیاطی، از عوامل بروز آتش‌سوزی‌هاست، البته موارد دیگری مانند صاعقه نیز وجود دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در توصیه به شهروندان برای کاهش این حوادث و تخریب محیط‌زیست، گفت: مردم در صورت حضور در طبیعت به بوستان های معتبر و تأیید شده بروند، این بوستان ها از خدمات مناسب نظیر آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، محل بازی مناسب برای کودکان، پارکینگ، حراست، نگهبانی و ایمنی قابل قبول برخوردار است اما خارج از این نقاط امکانات مناسبی وجود ندارد و حتی شهروندان مجبور به پارک خودرو در حاشیه جاده خواهند شد.

وی همچنین از شهروندان خواست در طبیعت، از روشن کردن آتش در علفزارها و بوته‌های خشک و کنار درختان به‌ویژه در زمان وزش باد بپرهیزند.

کجا آتش بگسترانیم؛ بطری رها نکنیمسخنگوی آتش نشانی تهران تاکید کرد: شهروندان برای روشن کردن آتش از منقل های فلزی استفاده کنند، در صورت نبود منقل، با کنار زدن علوفه‌ها و بوته‌های خشک و پاکسازی اطراف از وجود این مواد قابل اشتعال، بر روی زمین غیرقابل اشتعال آتش روشن کنند.

به گفته ملکی پرتاب بطری و ظروف شیشه‌ای داخل طبیعت علاوه بر آلودگی محیط زیست، می‌تواند مانند یک عدسی عمل کند و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش‌سوزی در بوته‌های خشک شود.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران در توصیه به شهروندان تاکید کرد که بعد از استفاده از آتش، حتماً آن را با آب کامل خاموش کنید و مطمئن شوید که زغال‌های زیرین آتش نیز خاموش شده باشد.

وی گفت: شهروندان همچنین مراقب باشند از آتش بازی کودکان در طبیعت و نیز شکستن شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش خودداری کنند.

مراتع استان شبانه روزی محافظت می‌شودسرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران نیز گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش خطر وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی تیم‌های یگان حفاظت منابع طبیعی به صورت شبانه روزی از عرصه‌های جنگلی و مرتعی محافظت می‌کنند.

احمد طاهری در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تمامی نیروهای منابع طبیعی برای مواقع اضطراری و مقابله با هرگونه آتش سوزی در اراضی جنگلی و مرتعی باید آمادگی کامل داشته باشند بیان کرد: تیم‌های یگان حفاظت منابع طبیعی استان تا پایان فصل گرما به صورت شبانه روزی از مراتع جنگلی و مرتعی استان محافظت می‌کنند.

وی بیان کرد: آموزش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی با شیوه‌های اطفا حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

این مسئول افزود: به منظور جلوگیری از گسترش آتش و کاهش آسیب به درختان و پوشش‌های مرتعی لازم است به محض وقوع آتش سوزی ضمن حضور به موقع و سریع نیروهای منابع طبیعی به محل حادثه، موضوع به اطلاع آتش نشانی، ارتش و دیگر دستگاه‌های مؤثر رسانده شود.

طاهری به آتش سوزی‌های اخیر که در استان تهران به وقوع پیوسته اشاره و خاطرنشان کرد: در تعطیلات اخیر چندین مورد آتش سوزی محدود در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان از جمله شمیرانات اتفاق افتاد که بلافاصله نیروهای منابع طبیعی به همراه عوامل آتش نشانی، ارتش و دیگر دستگاه‌های مرتبط به محل حادثه اعزام شدند و با اقدامات لازم از گسترش آتش جلوگیری به عمل آوردند.

این مسئول منابع طبیعی استان تهران گفت: از شهروندان می خواهیم هنگام مراجعه به طبیعت مراقب باشند و ضمن رعایت نکات ایمنی از روشن کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها بپرهیزند از رها کردن بطری‌های شیشه‌ای خودداری کنند چرا که بر اثر یک سهل انگاری و بی احتیاطی خسارات جبران ناپذیری متوجه طبیعت خواهد

به گزارش ایرنا باوجود اطلاع رسانی های مکرر طی سال های گذشته به نظر می رسد هنوز نیاز هست مراقبت های لازم به شهروندان آموزش داده شود زیرا همچنان شاهد سهل انگاری برخی افراد هنگام مراجعه به طبیعت هستیم و امید آن می رود که تک تک شهروندان خود در نقش یک محافظ منابع ملی، مراتع و جنگل ها عمل کنند.

گزارش از سیدمحمدجواد آل داود

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بررسی و شناسايی عوامل تخريب جنگل ها و مراتع درايران

در ایران ۶ نوع جنگل وجود دارد

نکاتی درباره آفات و بیماری‌های جنگل‌های کشور

ایران در میان شش کشور مخرب جنگل قرار گرفته است

نابودی جنگل های شمال به واسطه دخالت بشر

از سال ۷۵ تاکنون جنگل‌های شمال دچار یک کاهش سه برابری شده است

تخریب جنگل های آمازون تهدیدی جدی برای آب و هوای جهانی​

معرفی زیباترین جنگل های ایران​

بررسی آثار آتش سوزی جنگل ها

راهکارهای فائو برای جنگل‌های آسیب‌دیده و کمبود امکانات اطفای حریق برای جنگلهای کشور

آتش و تبر بلای جان جنگلهای ایران   https://zistonline.com/vdcizuav.t1az32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما