تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : 87107
 مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: برای امسال پیش‌بینی وقوع یکی از ال‌نینوهای قوی در ۳۰ سال گذشته با آخرین داده‌های خروجی مدل‌های فصلی جوی صادر شده است.
پیش‌بینی وقوع یکی از ال‌نینوهای قوی ۳۰ سال گذشته کشور در امسال
به گزارش زیست آنلاین،محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بارندگی در خوزستان در فصل بهار اظهار کرد: از ابتدای فصل بهار تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه، ۷۴.۲ میلیمتر بارندگی در پهنه خوزستان رخ داده است که این میزان بارندگی در این بازه زمانی در مقایسه با بارندگی در بلندمدت که ۵۹ میلیمتر بوده، حدود ۲۵.۷ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۱) تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه امسال، ۳۵۴.۸ میلیمتر بارندگی در خوزستان رخ داده که نسبت به درازمدت ۳.۹ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۲۲.۸ درصد افزایش داشته است.

سبزه‌زاری بیان کرد: میزان افزایش ۳.۹ درصدی بارش نسبت به میزان دراز مدت به معنی بارندگی نرمال یا کمی بیشتر از نرمال است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در حال حاضر تقریبا سد کرخه خالی است زیرا از ۵.۵ میلیارد مترمکعب حجم مخزن، حدود ۲ میلیارد مترمکعب آن پر شده است یعنی تنها حدود یک‌سوم این مخرن آب دارد.

وی افزود: در حوضه کرخه وضعیت خوب نیست اما در حوضه‌های دز و کارون شرایط متفاوت و بهتر است. با این حال باید به این نکته نیز توجه کرد که در تابستان‌های بسیار گرم خوزستان بخش زیادی از آب ذخیره شده در پشت سدها، رودخانه‌ها و مزارع کشاورزی مانند برنج‌کاری‌ها که آب در آن‌ها در سطح پخش می‌شود، از طریق تبخیر از دست می‌رود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در حال حاضر در حال خارج شدن از شرایط فاز سرد دور پیوند انسو یعنی لانینا با دوره حاکمیت سه ساله در منطقه و در حال  ورود به شرایط فاز گرم دور پیوند انسو یعنی ال‌نینو هستیم(از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهٔ زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد).

وی افزود: یکی از مهمترین عوامل نظم دهنده اقلیم که تاکنون شناخته شده است، پدیده دور پیوند انسو است که شامل فازهای النینو (El nino) و لانینا (La Nina) است؛ در بسیاری از مناطق جهان، انسو مهمترین عامل تغییرات اقلیمی در مقیاس زمانی یک تا ۱۰ سال شناخته شده است و این عامل، اقلیم مناطقی از جهان را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: زمانی که وارد فاز ال‌نینو می‌شویم، انتظار وقوع دماهای بالا در تابستان، افزایش بارش‌ها و شروع زودهنگام بارش‌ها در فصل پاییز را خواهیم داشت که برای امسال پیش‌بینی وقوع یکی از ال‌نینوهای قوی در ۳۰ سال گذشته با آخرین داده‌های خروجی مدل‌های فصلی جوی صادر شده است.

سبزه‌زاری ادامه داد: بر اساس داده‌های فعلی، فعلا پیش‌بینی می‌شود در فصل پاییز پیش رو احتمال آغاز زود هنگام بارش‌ها و وقوع بارش‌های خوب در خوزستان زیاد است اما ممکن است در ماه‌های آینده با توجه به آخرین تغییرات مدل‌های پیش‌بینی فصلی، این شرایط و پیش‌بینی‌ها تغییر کند.
https://zistonline.com/vdccmsq4.2bqmx8laa2.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما