تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۳۵
کد مطلب : 52498
از آنجایی که حقوق ارضی مردم بومی به طور فزاینده ای در حال نقض شدن است, تحقیق اخیر نشان می دهد که تخریب جنگل های بارانی آمازون نه تنها برای خصوصیات فرهنگی مردم بومی بلکه برای آب و هوای جهان هم تهدیدی مهم به شمار می آید
به گزارش زیست آنلاین تحقیق اخیر نشان داد که ۵۵ درصد از جنگل های جذب کننده کربن آمازون در اراضی بومی قرار دارند که محل سکونت  ۳۸۵ نفر از مردم قبیله ای این منطقه است و یا شامل مناطق طبیعی ست که به طور رسمی حفاظت شده می باشند.  

 دانشمندان ایالات متحده آمریکا و آمریکای لاتین یکبار دیگر بر اهمیت جنگل های بارانی آمازون به عنوان منبع جهانی و جذب کننده کربن دی اکسید به منظور کاهش کربن موجود در جو تاکید کردند. متاسفانه, آنها بار دیگر تاکید کردند که این جنگل ها در معرض خطر هستند.

تحقیق اخیر که همزمان با برگزاری کنفرانس تغییر آب و هوای سازمان ملل در شهر لیما در کشور پرو منتشر شد نشان می دهد که ۵۵ درصد جنگل های جذب کننده کربن آمازون در اراضی بومی قرار دارد که مکان سکونت ۳۸۵ نفر از مردم قبیله ای این منطقه است و یا شامل مناطق طبیعی ست که به طور رسمی حفاظت شده می باشند.

  این جنگل ها برای ثبات آب و هوای جهان مهم هستند, و همچنین به دلیل خصوصیات فرهنگی ساکنین جنگل های این منطقه و اکوسیستم های بسیار متنوع آنها در این مکان سکونت می کنند.

جنگل های غنی از کربنواین والکر, بوم شناس و متخصص سنجش از راه دور مرکز تحقیقات وود هل آمریکا و سردبیر مقاله چاپ شده در روزنامه مدیریت کربن گفت:"اراضی مردم بومی آمازون تقریبا یک سوم کربن زمین را که در بالای این منطقه وجود دارد ذخیره می کند و این مقدار کمتر از یک سوم مساحت زمین را دربر می گیرد".

"بیشتر جنگل های جذب کننده کربن در برگیرنده مهمترین جنگل های استوایی غنی از کربن هستند مانند جنگل های اندونزی و جمهوری دموکرات کنگو".

به گفته نویسندگان این مقاله تقریبا ۲۰ درصد جنگل های استوایی سرتاسر آمازون توسط قطع درختان به شکل قانونی و غیر قانونی ,ساختن جاده های جدید,سدها و رشد کشاورزی,معدن و صنایع نفتی در معرض تهدبد هستند.دست کم به این دلیل دولت ها در شناسایی یا اجرایی کردن حقوق عرضی مردم بومی شکست خورده اند.

نسبت وسیعی از اراضی بومی و مناطق حفاظت شده به شکل فزاینده ای در مخاطره هستند و همچنین با پیامدهای بالقوه ی خطرناکی همراه خواهند بود, که شامل ۴۰ درصد اراضی بومی,۳۰ درصد مناطق حفاظت شده و ۲۴ درصد از مناطقی می باشد که متعلق به هر دو گروه است.

در مطالعه جنگل های آمازون با استفاده از سیستم عکس برداری موزاییک,۲۳۴۴ مورد از اراضی بومی و ۶۱۰ مورد از مناطق حفاظت شده در بین نه قبیله پخش شده است. از لحاظ زیست شناسی,فرهنگی و تنوع زبانی این مناطق کمیاب هستند.

جنگل های آمازون

 

آنها همچنین سنگ بنای تلاش های حفظ منابع طبیعی هستند. تنها در قرن حاضر ۲۵۳,۰۰۰ کیلومتر از جنگل های بارانی آمازون - منطقه ای بزرگتر از انگلستان – به دلایلی از بین رفته اند.همچنین حقوق ارضی مردم بومی به همراه نیمی از مناطق حفاظت شده در معرض خطر هستند.

از دست دادن مردم بومی آمازون به معنای از دست دادن سیاره زمین است. جنگل بارانی آمازون منبع منحصربفردی در تنوع زیستی ست و همچنین به عنوان یک جذب کننده مهم کربن جهان به شمار می رود.هر درخت مخزنی از کربن جو است. هر درخت بریده شده یا باقی مانده جنگل های سوزانده شده کربن دی اکسید بیشتری را به جو زمین بر می گرداند که در واقع سوخت  مورد نیاز گرم شدن کره زمین را فراهم می کند.

  مناظر طبیعی امندانشمندان هشدار می دهند که کربن ذخیره شده در این مناظر طبیعی امن فرضی, برای بی ثبات کردن جو سیاره زمین و یا در جهت عکس آن یعنی کمک به ثبات سیاره زمین کافی است.

یکی از نویسندگان این مقاله به نام بتو ریکاردو از موسسه محیطی-اجتماعی برزیل گفت:"اگر تمامی برنامه های جاری برای توسعه اقتصادی در آمازون واقعا اجرایی شود, این منطقه به یک دشت وسیع بدون درخت با جزایری از جنگل مبدل خواهد شد".

تنوع زیستی آمازونآمازون بالاترین تنوع زیستی را در جهان دارد. شمار درختان این جنگل ۴۰۰ میلیارد اصله تخمین زده می‌شود که شامل ۱۶ هزار گونه درخت می‌شود.

در جنگل‌های آمازون حدود دو نیم میلیون گونه از حشرات و ده‌ها هزار گونه گیاه زندگی می‌کنند. شمار گونه‌های پرندگان و پستانداران آمازون در حدود دو هزار گونه است. تاکنون دست‌کم ۴۰٬۰۰۰ گونه‌های گیاهی، ۲۲۰۰ گونه ماهی، ۱۲۹۴ گونه پرنده، ۴۲۷ گونه از پستانداران، ۴۲۸ گونه دوزیست و ۳۷۸ گونه از خزندگان به‌طور علمی در منطقه آمازون بررسی و طبقه‌بندی شده‌اند.

تعدادی از گونه‌های موجود در آمازون از گونه‌های پرخطر برای انسان و دیگر حیوانات هستند، ازجمله کیمن سیاه، جگوار، شیر کوهی و آناکوندا. در رودخانه‌ها نیز مارماهی برقی می‌تواند باعث مرگ شود و ماهیان درنده‌ای به نام پیرانیا هم بدن انسان را گزیده و شدیداً زخمی می‌کنند. قورباغه زهرآگین هم از جانداران سمی خطرناک این نواحی است و خفاش خون‌آشام که در داخل جنگل‌های بارانی آمازون ساکن است از ناقلان بیماری هاری به‌شمار می‌ آید. مالاریا، تب زرد و تب دنگی نیز از بیماری‌هایی است که احتمال ابتلا به آن‌ها در جنگل‌های آمازون هست.

یک‌پنجم تمامی گونه‌های پرندگان جهان در جنگل‌های آمازون زیست می‌کنند و یک‌پنجم از گونه‌های ماهیان جهان نیز ساکن رودخانه‌ها و آب‌های روان آمازون هستند.

مترجم:معصومه دهقان

منبع:www.eco_business.com/news

https://zistonline.com/vdch6knm.23niwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما