تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : 85427
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر:

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سایه ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر گفت: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت و حمایت‌های دولتی محقق خواهد شد.
توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سایه ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت
به گزارش زیست آنلاین،«سید فریدالدین معصومی» روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: توسعه ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر با اختصاص مشوق‌های لازم به بخش خصوصی و نیز پرداخت مطالبات قبلی تولیدکنندگان برق امکان پذیر است در غیر این صورت،   موضوع با ابهاماتی روبرو خواهد شد.

وی از واردشدن ۱۰ مگاوات ظرفیت جدید انرژی‌های تجدیدپذیر به مجموع ظرفیت‌های این نوع انرژی‌ها اشاره کرد و گفت: نیروگاه ۱۰ مگاواتی کوشک یزد که توسط شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر راه اندازی شده، فردا به مجموع ظرفیت این بخش اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر ادامه داد: این نیروگاه یکی از با کیفیت ترین نیروگاه ها از نوع خورشیدی است که به سرعت به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

وی افزود: یکی از مطالبات فعالان صنعت برق آن است که اقتصاد برق اصلاح شود، زیرا این اصلاح کمک خواهد کرد توسعه برق سرعت گرفته و مشکلات فعالان این بخش برطرف شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر از متوقف شدن طرح خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها انتقاد کرد و این امر را ایجاد مانع جدی در فعالیت علاقمندن به این بخش ارزیابی کرد.

معصومی گفت: بخش خصوصی تمایل دارد که در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ورود کند اما با اتفاقی که در توقف خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها رخ داده، هیچ فعال بخش خصوصی به این بخش ورود نخواهد کرد و بسیاری از کسانی هم که وارد عرصه احداث نیروگاه تجدیدپذیر شده‌اند، کار را متوقف خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی شده که سالانه ۲۵۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر وارد مدار شود، باید فروش تضمینی برق (PPA) در نظر گرفته شود. اگر قرار است برق تجدیدپذیر وارد شبکه شود باید صرفه داشته باشد چرا که هیچ شرکتی صرف مسئولیت اجتماعی وارد این عرصه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر در خصوص مزیت نسبی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در کشور بویژه در زمان کاهش خاموشی‌ها در فصل تابستان گفت: یکی از راهکارهای کوتاه مدت تولید برق و کنترل خاموشی ها، احداث نیروگاه‌های خورشیدی است. ما در کشور به لحاظ انرژی خورشیدی، مزیت نسبی داریم ضمن اینکه زمان احداث آن نیز کوتاه است اما به درستی استفاده نمی‌کنیم. چنانچه بخش خصوصی ورود کند، در کوتاه مدت به راحتی مشکل برق کشور حل خواهد شد زیرا زمان پیک تولید برق خورشیدی و همچنین نیاز به مصرف برق در تابستان است که این نیروگاه‌ها در آن زمان امکان تولید دارند.

به گزارش ایرنا، پیشتر مدیرکل دفتر ارزیابی فنی، مهندسی و زیست محیطی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از محل اعتبار سوخت صرفه‌جویی شده، قابل تحقق است.

«رضا صمدی»  افزود: اکنون ایجاد و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با اعتبارات مورد نیاز از محل خرید تضمینی و عوارضی که از محل قبض برق مشترکان دریافت می‌شود پیگیری و اجرا می شود.

وی ادامه داد: اعتباراتی که از این دومحل در نظر گرفته می‌شود جوابگوی توسعه بیش از حد این نوع نیروگاه‌ها نبوده و برهمین اساس توسعه چندانی اتفاق نیفتاده است.

براساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دولت باید سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را تا پایان اجرای آن به دست‌کم پنج درصد برساند.

ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که دولت مکلف است سهم نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی (داخلی و خارجی) با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای قانون برنامه (سال ۱۴۰۰ ) به‌ حداقل پنج درصد ظرفیت برق کل کشور برساند.

همچنین براساس تصویب‌نامه هیات وزیران در سال ۹۵ و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارتخانه‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، براساس فهرستی که وزارت نیرو تعیین و منتشر کرده،  وظیفه دارند در دو سال دست‌کم ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین کنند.

تازه‌ترین گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران نشان می‌دهد: شهریور امسال سهم نیروگاه های تجدیدپذیر با رشد همراه شده و به ۹۰۴ مگاوات رسیده است.
https://zistonline.com/vdcfejdc.w6dt0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما