تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : 85405
بر اساس آخرین آمار توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، میزان برق تولید شده از منابع پاک تا پایان شهریور سال جاری به ۶۹۱۰ میلیون‌کیلووات‌ ساعت رسیده است.
تولید انرژی پاک
تولید انرژی پاک
به گزارش زیست آنلاین، ایران یکی از پر پتانسیل ترین کشورهای جهان در حوزه انرژی های تجدیدپذیر است، پیش بینی می شود که در کشور حدود ۱۰۰ هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه های تجدیدپذیر وجود داشته باشد. البته در حال حاضر تنها ۹۰۳ مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور داریم که عمدتاً سرمایه گذاران آن ها خصوصی هستند و دولت برق تولیدی آن ها را خریداری می کند.

عمده این ۹۰۳ مگاوات را نیروگاه های خورشیدی تشکیل می دهند و نزدیک به همین میزان نیز نیروگاه های بادی در کشور وجود دارد، الباقی نیز اشکال دیگر از نیروگاه ها مبتنی بر انرژی های تجدیدپذیر هستند.

شایان ذکر است که از سال ۱۳۹۲ تا امروز، ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر پنج برابر افزایش یافته است، یعنی از ۱۷۲ مگاوات به ۹۰۳ مگاوات رسیده ایم. علت روند نه چندان سریع اجرای این طرح ها، اتکای کامل وزارت نیرو به سرمایه گذاران بخش خصوصی بوده و شرایط کشور با توجه به تحریم های اقتصادی، سرمایه گذاری بخش خصوصی را با اخلال مواجه کرده است.

هرچند که توسعه تجدیدپذیر ها کند بوده اما پتانسیل های بالای ایران در این حوزه اجازه توقف فعالیت انرژی های پاک را نداده است، بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر، آخرین وضعیت توسعه این انرژی در کشور حاکی از آن است که در شهریور سال جاری با تولید حدود ۱۷۲ میلیون‌کیلووات‌ ساعت انرژی تجدیدپذیر در کشور از انتشار ۱۱۱ هزار تن گاز گلخانه‌ای و همچنین ۰.۷ هزار تن آلاینده‌های محلی تا پایان این ماه جلوگیری شده است.

علاوه بر این تولید این میزان انرژی تجدیدپذیر باعث صرفه‌جویی ۳۸ میلیون لیتری آب در تیرماه شده و علاوه بر این، صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی به میزان ۴۹ میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی را محقق کرده است.

در حال حاضر تعداد مولدهای تجدیدپذیر مختص مشترکین (محدود به ظرفیت انشعاب) تا پایان شهریورماه به ۵۵۰۵ واحد با مجموع ظرفیت ۷۰ هزار و ۸۰۶ کیلووات رسیده است.

همچنین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تا شهریور امسال صرفه جویی ۱۵۲۰ میلیون لیتری آب را به همراه داشت. علاوه بر این انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی به میزان ۱۹۶۳ معادل میلیون مترمکعب گاز طبیعی را تا شهریورماه محقق کرد.

مجموع ظرفیت انرژی خورشیدی کشور تا پایان شهریورماه با تولید ۴۵۵.۴۸ مگاوات به ۵۰.۳۸ درصد رسیده و مجموع ظرفیت انرژی بادی کشور با تولید ۳۱۰.۲ مگاوات بالغ بر ۳۴.۳۱ درصد است. همچنین در این بین زیست توده  با تولید ۱۰.۵۶ مگاوات تنها ۱.۱۷ درصد، برق آبی کوچک با تولید ۱۰۴.۷ مگاوات ۱۱.۵۹ درصد و بازیافت تلفات حرارتی با تولید ۴ مگاوات  ۰.۴۴ درصد سهم دارد./ایسنا



 
https://zistonline.com/vdcbsabw.rhbsgpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما