تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب : 78962
زیست آنلاین: تالاب ها به عنوان محیط هایی زیبا که زیستگاه انواع جانوران و گیاهان مختلف هستند همواره مورد توجه طبیعت گردان و گردشگران می باشند.
زیباترین و مهم ترین تالاب های بین المللی ایران
به گزارش زیست آنلاین، تالاب از جمله مکان های گردشگری ایران می باشد که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در ادامه به معرفی تالاب های ایران پرداخته شده است.

تالاب هورالعظیم تالاب هورالعظیم بزرگ ترین تالاب خوزستان است. مساحت این تالاب ۱۱۸۰۰۰ هکتار بوده و منابع غنی جانوری و گیاهی در این تالاب وجود دارد. این تالاب در مرز دو کشور ایران و عراق وجود دارد به طوری که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق است. انواع گیاهان شناور در این تالاب وجود دارند که از جمله آن می توان به نی، بردی و جگن اشاره کرد. پستانداران، ماهیان و پرندگان مختلفی نیز در این تالاب زندگی می کنند. این تالاب به دلیل خشکسالی و آتش سوزی های اخیر در معرض نابودی قرار دارد.

بیشتر بخوانید : دستگیری عاملان آتش سوزی تالاب هورالعظیم

تالاب هورالعظیم

تالاب گمیشان تالاب گمیشان به دلیل تنوع پراکنده گیاهان آبزی آن یک منبع ژنتیکی مهم و ارزشمند برای حفاظت از پرندگان، گونه های آبی و گیاهان آبی است. این تالاب در ۶۰ کیلومتری شمال غربی گرگان قرار دارد. بیس از ۲۰ نوع ماهی و ۱۰۰ گونه پرنده در این تالاب موجود است که یکی از جذابیت های تالاب گمیشان می باشد. این تالاب یک منطقه تفریحی و آموزشی است و سالانه تعداد زیادی بازدید کننده را در تمام فصول به خود جذب می کند.

تالاب گمیشان

تالاب امیرکلایه تالاب امیرکلایه، تالابی بین المللی در استان سرسبز گیلان است. وسعت این تالاب حدودو ۱۲۰۰ هکتار و عمق آن حدودا ۸۰ متر است. ویژگی منحصر به فرد آن این است که آب آن برخلاف دیگر تالاب های استان گیلان، شیرین بوده و در یک کیلومتری دریا قرار گرفته است. گونه های مختلف گیاهی و جانوری در این تالاب زندگی می کنند. یکی از این گیاهان که خاصیت دارویی نیز دارد، پسته دریایی است. در زمستان، این تالاب میزبان پرندگان مهاجر می باشد. این تالاب در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید : یک هکتار از تالاب امیرکلایه در آتش سوخت

تالاب امیرکلایه

 

تالاب انزلی تالاب بین المللی انزلی، با وسعت ۲۰ هزار هکتار و حداکثر عمق ۵ متر، در جنوب غربی بندر انزلی قرار گرفته است. این تالاب نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز شناخته شده است. تنوع زیستی بالا و مناظر جذاب و شگفت نگیز، باعث شده است این تالاب به یکی از مقاصد گردشگران و طبیعت گردان تبدیل شود. این تالاب که یک تالاب ساحلی محسوب می شود، توسط نیلوفرهای آبی که در سرتاسر این تالاب قرار گرفته اند، به عنوان یکی از زیباترین تالاب های کشور شناخته می شود.

بیشتر بخوانید : تالاب‌ ها به دلیل سیاست‌ های اشتباه زیست محیطی رو به نابودی می روند

تالاب انزلی

تالاب میانکاله تالاب میانکاله که به عنوان بهشت پرنده نگری از آن یاد می شود، در شبه جزیره ای با همین نام قرار دارد. این شبه جزیر، از شمال به دریای خزر، از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به زاغمرز و از شرق به جزیره آشوراده اتصال دارد. پرنده های مهاجر آبزی مانند پلیکان، غاز، فلامینگو و اردک در این تالاب یافت می شوند.

تالاب میانکاله

تالاب های آلاگل، آلماگل و آجی گل تالاب آلاگل، تالاب آب شور است و بزرگترین دریاچه استان گلستان نز محسوب می شود. ای تالاب در شهرستان گنبد کاووس قرار دارد. مساحت تالاب آلاگل ۲۵ کیلوتر مربع بوده و حداکثر عمق این تالاب ۲.۵ متر است. پرورش ماهیان آب شور، علی الخصوص ماهی کپور و سفید، در آلاگل رونق دارد. 

تالاب آلماگل نیز در شهرستان گنبد کاووس قرار دارد و مساحت آن حدود ۲ کیلومتر مربع است. هفت بند، آلاله آبی، جگن و نی از جمله گیاهان آبزی این تالاب هستند. این تالاب به همراه دو تالاب آلاگل و آجی گل در سال ۱۳۵۴ در فهرست کنوانسیون حفاظت از تالاب ها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید : تالاب های آلاگل، آجی گل و آلما گل در طرح حفاظت از تالاب ها

تالاب آلاگل

تالاب کانی برازان این تالاب بین المللی در ۳۰ کیلومتری شمال شهر مهاباد قرار داشته و وسعت آن بیش از ۹۰۰ هکتار است. کمیته ملی طبیعت گردی، تالاب کانی برازان را به عنوان اولین سایت پرنده نگری معرفی کرد. رودخانه مهاباد آب این تالاب را تامین می کند. این تالاب پذیرای پرندگان مهاجری مانند پلیکان، حواصیل و قو می باشد.  

تالاب کانی برازان

تالاب زریوار تالاب زریوار ( زریبار در زبان کردی) در غرب شهر مریوان و در فاصله ۳ کیلومتری آن واقع است. این تالاب که به عنوان یکی از زیباترین و دیدنی ترین مکان های استان کردستان محسوب می شود، آب شیرین بوده و در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا قرار دارد. سریوفیلیوم و سراتوفیلیوم از جمله پوشش های گیاهی این تالاب هستند که گیاهانی شناور می باشند. آبزیان، پرندگان و پستانداران مختلفی نیز در این تالاب و اطراف آن زندگی می کنند.

تالاب زریوار

تالاب نیریز و کمجان تالاب نیریز در شرق شهر شیراز واقع است. تالاب نیریز از دو دریاچه بختگان و ظشک بوجود آمده است. این تالاب در کنوانسیون تالاب ها ثبت شده است. در اطراف دریاچه، درختان پسته به وفور یافت می شود. گونه های جانوری نیز مانند قوچ، گرگ، شغال و گربه وحشی در این منطقه زندگی می کنند.

تالاب کمجان در فاصله ۷۰ کیلومتری شیراز واقع شده است. این تالاب نیز با توجه به اهمیت خود در کنوانسیون تالاب ها به ثبت رسیده است. بر طبق آخرین مطالعات بیش از ۱۰۰ گونه از انواع پرندگان در این تالاب مشاهده و شناسایی شده اند.

تالاب چغاخور تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. این تالاب به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه ها برای ماهی بومی زاگرس، آفانیوس ولادیکووی، در نظر گرفته شده است. مساحت این تالاب ۲۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. این تالاب یکی از مقاصد جذاب برای طبیعت گردان محسوب می شود.

تاتر چغاخور

تالاب بیشه دالان این تالاب در غرب ایران و در ۱۵ کیلومتری شهرستان بروجرد قرار دارد و مساحت آن ۹۳ هکتار است. این تالاب میزبان پرندگان مهاجر است و برخی جانوران دیگر مانند مرغابی، خزندگان و ...، به عنوان حیوانات بومی در این منطقه زندگی می کنند. به دلیل مشکلاتی از قبیل کمبود منابع آب و سراریز شدن فاضلاب روستا ها، باعث کاهش مساحت این تالاب شده است.

تالاب بیشه دلان

تالاب میقان تالاب میقان، در نزدیکی شهر اراک و در استان مرکزی واقع شده است. ارتفاع این تالاب از سطح دریا ۱۷۰۰ متر است. وسعت این تالاب ۲۵ هزار هکتار می باشد که شامل دریاچه، بخش های کویری و دشت های اطراف است. این تالاب میزبان پرندگان مهاجر است. درنا جمعیت بالایی در این تالاب دارد و به همین علت این تالاب اهمیت زیادی پیدا کرده است. همچنین این تالاب بزرگترین منبع سولفات سدیم را در اختیار دارد. به دلیل تجمع درناها در تالاب میقان، ۱۵ آبان روز درنا نامگذاری شده است.

تالاب میقان

تالاب پریشان دریاچه پریشان به عنوان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران و حتی خاورمیانه شناخته می شود که در شهرستان کازرون واقع شده است. در کنوانسیون رامسر، این دریاچه به عنوان تالاب ثبت شده است.لازم به ذکر است این تالاب بین المللی، منطقه حفاظت شده محسوب می گردد. ارتفاع این تالاب از سطح دریاها، ۸۲۰ متر و وسعت آن ۴۳۰۰ هکتار است. ماهی سرخه، ماهی زردک، مار ماهی آب شیرین و ماهی پرک، ۴ نوع ماهی بومی تالاب پریشان می باشند. به دلیل خشکسالی های اخیر، قسمت عمده ای از این تالاب خشک شده است.

تالاب پریشان

تالاب گاوخونی تالاب گاوخونی در شرق شهر اصفهان واقع شده است. رودخانه زاینده رود در انتهایی مسیر خود به این تالاب می ریزد. گاوخونی، یک باتلاق نمکی با درصد نمک ۳۱ درصد است و میانگین عمق آن ۱ متر است. رودخانه زاینده رود که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می گیرد، برای رسیدن به این تالاب مسیر ۳۰۰ کیلومتری را طی می کند. این باتلاق، به دلیل خشکسالی های اخیر و مشکلات کم آبی با خشکسالی مواجه شده است.

تالاب گاوخونی

تالاب خور خوران تالاب خور خوران در استان هرمزگان، جنگل های حرا می باشد که در اطراف جزیره قشم، جزیره هرمز و بندر خمیر واقع شده است. این تالاب یکی از مناطق زیبا و دیدنی جنوب ایران است که مسافران زیادی را به سمت خود جلب می کند. جنگل حرا زیستگاه انواع پرندگان، آبزیان و دو زیستان است. پرندگانی مانند لک لک، پلیکان، حواصیل، مرغ ماهیخوار در این منطقه زندگی می کنند.

تالاب خور خوران

تالاب شادگان تالاب بین المللی شادگان، در استان خوزستان واقع شده است. این تالاب بوسیله رود کارون تغذیه می شود. خاک این تالاب از آب زیرزمینی اشباع است و و محیطی آرام و غنی برای زندگی حیات وحش اشت. حوضچه های شادگان برای امکانات تفریحی و زمینه های تحقیقاتی مورد ستفاده قرار می گیرد. حیوانات در حوضچه های شادگان شامل دو گونه از دوزیستان، پنج گونه از خزندگان و ۱۵۴ گونه از پرندگان، از جمله پلیکان و فلامینگو است. همچنین ۴۰ گونه از پستاندارنا نیز در این منطقه زندگی می کنند. گرگ ایرانی و گربه ایرانی از آن جمله اند.

تالاب شادگان

تالاپ قوپی بابا علی تالاپ قوپی بابا علی، یکی از تالاب های حائز اهمیت مهاباد است. مساحت این تالاب ۱۲۰۰ هکتار بوده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۸۳ متر است. این تالاب در کنوانسیون رامسر و در سال ۱۹۷۱ به عنوان تالاب بین المللی ثبت شد. با توجه به خشکسالی های اخیر، این تالاب کاملا خشک بود ولی در ۳ سال گذشته، افزایش بارندگی باعث احیاء آن شد.

تالاب قوپی بابا علی

تالاب های لپو و پلنگان به مجموعه سه مرداب شیرخان لپو، لپو و پلنگان گفته می شود. این تالاب ها در غرب تالاب میانکاله و اقع در بهشهر و در شمال زاغ مرز قرار دارد. فاصله این تالاب ها از دریای یک کیلومتر بوده و در ساحل بهشهر و استان مازندران می باشد. تالاب های لپو و پلنگان در پاییز و زمستان میزبان پرندگان مهاجری مانند فلامینگو و قو می باشد. همچنین در تابستان و پاییز امکان قایق سواری در این مجموع امکان پذیر است.

تالاب های لپو و پلنگان

 

https://zistonline.com/vdcb59bz.rhbw0piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما