تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : 31507
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت:

تالاب های آلاگل، آجی گل و آلما گل در طرح حفاظت از تالاب ها

تالاب های آلاگل، آجی گل و آلما گل در استان گلستان به طرح حفاظت از تالاب های ایران پیوستند.
تالاب های آلاگل، آجی گل و آلما گل در طرح حفاظت از تالاب ها
به گزارش زیست آنلاین از ایرنا محسن سلیمانی روزبهانی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با اعلام این موضوع، اظهار کرد: اولین کارگروه مشورتی تدوین برنامه حفاظت از تالاب های آلاگل، آجی گل و آلماگل با حضور نمایندگانی از دستگاه های منطقه مانند استانداری، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، بخشداری، مرزبانی و نمایندگان جوامع محلی با هدف تدوین برنامه مدیریت این تالاب ها برگزار شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم برنامه مدیریت این تالاب ها در ۶ تا ۹ ماه آینده تدوین و تصویب شود افزود: پس از آغاز فرآیند تدوین برنامه مدیریت جامع برای تالاب های چغاخور، زریوار، حله، هامون، میقان این مجموعه تالاب های سه گانه نیز به فهرست این تالاب­ها افزوده شدند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: دراین کارگاه مشورتی نقطه نظرات مشترکی در مورد مسایل و مشکلات این تالاب ها و ارزش ها و کارکردهای آنها مورد بررسی قرار گرفت و اجزای برنامه مدیریت هم در بخش چشم انداز و هم هدف کلان آن تدوین شد.

سلیمانی ادامه داد: بعد از این مرحله وارد بخش تدوین پروژه ها و اهداف راهبردی تالاب این تالاب ها خواهیم شد تا برنامه مدیریت به یک برنامه راهبردی تبدیل شود. هماهنگی ها انجام شده و بعد از اینکه برنامه مدیریت تدوین شد در شورای برنامه ریزی استان به تصویب خواهد رسید و بعد از آن هم مصوبه شورای عالی محیط زیست را دریافت خواهد کرد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: اکنون وضعیت تالاب های آلاگل ، آلما گل و آجی گل مناسب نیست و نیازمند توجه جدی تری است البته وضعیت تالاب آلماگل نسبت به دو تالاب دیگر بهتر است اما با شرایط مطلوب فاصله دارد.

وی تاکید کرد: رودخانه اترک منبع اصلی تامین آب این تالاب ها است که مدیریت آن باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد و به گونه ای مدیریت شود که بتواند منابع آبی مورد نیاز این تالاب ها را تامین کند.

سلیمانی گفت: این حوضه های آبی جزو اولین تالاب هایی بودند که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیدند و با حدود ۳ هزار هکتار در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده اند که می توان از آنها به عنوان تالاب های صلح و دوستی یاد کرد. این تالاب ها از زیستگاه های مهم پرندگان به خصوص عبوری و مهاجر محسوب می شوند.

وی افزود: این تالاب ها یکبار در لیست مونترو ( لیست سرخی که تالاب های در خطر خشک شدن در آن جای می گیرند) قرار گرفتند که با توجه ویژه به آنها و برنامه مدیریت منابع آبی و برگشت آب به بستر، مورد بازدید کارشناسان کنوانسیون رامسر قرار گرفتند و بعد از تایید این گروه کارشناسی از از لیست مونترو خارج شدند اما اکنون به توجه بیشتری نیاز دارند تا در شرایط پایدارتری باقی بمانند.

تالاب های آلا گل، آلما گل و آجی گل از مجموعه تالاب های بین المللی کشور در دشت ترکمن صحرا و در نزدیک مرز ایران و ترکمنستان، از مناطق مهم دیدنی استان گلستان است که سالانه طبیعت گردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند

https://zistonline.com/vdcfetdm.w6dyxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما