تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : 87082
رییس سازمان حفظ نباتات ضمن تاکید بر اینکه همه محصولات کشاورزی باید شناسنامه‌دار شوند،گفت: اگر یک تومان در بخش کشاورزی هزینه شود، ۱۰۰۰ تومان دربخش بهداشت و درمان صرفه جویی خواهد شد.
هزینه کردن در سلامت کشاورزی به صرفه جویی در بهداشت و درمان منجر می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، شاهپور علایی مقدم در مراسم بزرگداشت روز جهانی غذا با بیان اینکه کشاورزی فعالیت پر ریسکی است، گفت: کشاورزی هم ریسک اقتصادی دارد و هم ریسک تولید و وظیفه همه دستگاه‌های مربوطه این است که ریسک تولید را به حداقل برسانند.

وی ادامه داد: کشور ما یک کشور خشک و نیمه خشک است. قطعا فعالیت کشاورزی در چنین اقلیمی سخت و دشوار است. اما علی رغم همه سختی‌ها با بکارگیری دانش و انتقال فناوری و تحقیقات به مزارع با حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بهره بردار، ۱۲۵ میلیون تن انواع محصولات در کشور تولید می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: سرانه تولید هر بهره بردار در کشور ۳۰ تن است که اگر تقسیم بر جمعیت کشور کنیم، سهم هر ایرانی از تولیدات بخش کشاورزی ۱۵۰۰ کیلوگرم است که این عدد از میانگین دنیا بالاتر است.

وی تصریح کرد: در کشور ما ۱۴ میلیون هکتار فعالیت باغی و زراعی انجام می‌شود که از این میزان ۱۰۶ میلیون تن محصول به دست می‌آید.

به گفته وی، موسسات تحقیقاتی تاکنون توانسته‌اند ۶۰۷ عامل خسارت‌زای بخش کشاورزی را شناسایی کنند و وظیفه سازمان حفظ نباتات این است که اثرات این عوامل را در تولید کاهش دهد.

علایی مقدم ادامه داد: بر اساس گزارش فائو ۴۰ درصد امنیت غذایی در دنیا با حفاظت سازمان‌های حفظ نباتات به دست می آید. اگر در حفظ محصولات هیچ کاری نکنیم، ۴۰ درصد امنیت غذایی دنیا به خطر می‌افتد که معادل غذای ۳.۵ میلیارد نفر است.

وی اظهار کرد: زمانی تلاش می‌کردیم که کمیت محصولات حفظ شود، شاید در ۳۰ سال گذشته ۶۰ میلیون تن تولیدات داشتیم ولی در حال حاضر رقم تولید به ۱۲۰ میلیون تن رسیده است و رویکرد وزیر جهاد کشاورزی نیز در حال حاضر این است که فراتر از کمیت کار کنیم و بر روی کیفیت و سلامت غذایی نیز تمرکز داشته باشیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: همه بسترهای تولید باید دارای پرونده باشند. باید بدانیم محصولی که تولید می‌شود صاحبش چه کسی است، از چه آفت کش و کودی استفاده شده است. در همین راستا سامانه فرآیند تولید محصولات سالم و بهداشتی را طراحی کردیم و در حال حاضر در بستر همین سامانه به بسیاری از این کشورها محصولات سبزی و صیفی صادر می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه رویکرد جدید دنیا «غذای سالم، انسان سالم»، گفت: برای اینکه بتوانیم انسان و جامعه سالمی داشته باشیم، باید غذای سالم تولید کنیم.

وی همچنین افزود: میانگین مصرف آفت کش در دنیا حدود ۲.۹ کیلوگرم به ازای هر هکتار است که در کشور ما این عدد به ۲.۶ کیلوگرم در هکتار می‌رسد. باید در مدیریت مصرف آفت کش‌ها سطح دانش و مهارت نحوه مصرف را بالا ببریم.

وی در پایان گفت: معتقدیم اگر یک تومان در بخش سلامت کشاورزی هزینه کنیم، ۱۰۰۰ تومان در بهداشت و درمان صرفه جویی خواهد شد./ایسنا
https://zistonline.com/vdcew78v.jh8fvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما