تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : 87075
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه به صورت ۲۴ ساعته نیروگاه‌ها و نوع سوخت‌شان پایش می‌شوند، گفت: محیط زیست در سال جاری نیز مصمم است تا از مازوت‌سوزی جلوگیری کند.
آیا محیط زیست اجازه مازوت‌سوزی را در تهران می‌دهد؟
به گزارش زیست آنلاین، هر سال با شروع فصل سرما آلودگی هوای کلانشهرهایی مانند تهران افزایش می‌یابد. سوخت همواره یکی از متهمان بروز این شرایط بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مازوت اشاره کرد.
مازوت چیست؟

هنگام ورود نفت خام به برج تقطیر، فراورده هایی همچون بنزین، گازوییل، گازمایع و سوخت جت خارج و از قسمت انتهای برج تقطیر فراورده سنگینی به نام نفت کوره خارج می شود. این فراورده نفتی در گذشته در نیروگاه‌ها، لوکوموتیوها و سوخت کشتی‌ها مورد استفاده قرار می گرفت و در حال حاضر به عنوان یک سوخت محبوب در کشورهای صنعتی پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع زغال‌سنگ و نفت کوره اصلی‌ترین سوخت نیروگاه‌های جهان به حساب می‌آیند.

مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پایین و ویسکوزیته بالایی دارد و در نیروگاه‌های حرارتی و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود. در اروپا و ایالات متحده، ترکیب مازوت شکسته به گازوئیل تبدیل می‌شود. در گذشته، مازوت برای گرم کردن خانه‌ها در شوروری سابق و شرق دور مورد استفاده قرار می‌گرفت چراکه آن‌ها تجهیزات لازم برای تبدیل مازوت به سایر محصولات پتروشیمی را نداشتند. در کشورهای غربی به کوره‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، کوره‌های ضایعات‌سوز نیز می‌گویند.

بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، اکسید های گوگرد منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن‌ را سولفور دی اکسید تشکیل می‌دهد. سولفور دی اکسید گازی سمی و مضر است. این گاز وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از حد مجاز برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح کشنده خواهد بود.
تهران و سوخت مازوت

زهره عبادتی - معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران - در گفت و گو با ایسنا، با توجه به آغاز فصل سرما و نگرانی‌های موجود نسبت به مازوت‌سوزی در استان تهران، درباره بازدید از نیروگاه‌ها اظهار می‌کند: ما سوخت نیروگاه‌ها را روزانه چک می‌کنیم.  در نیمه اول و دوم سال تفاوتی ندارد، در هر حال به‌صورت ۲۴ ساعته نوع سوخت مصرفی نیروگاه‌ها، واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس مانند شرکت‌های تولید سیمان، پالایشگاهی  و صنایع بزرگ - چک و بررسی می‌شود.

وی افزود: تمام تلاش ما بر این است که اجازه استفاده از سوخت مازوت را مانند سه سال اخیر که از این ظرفیت استفاده کردیم، ندهیم. در این زمینه همکاری‌های خوبی با محیط زیست انجام شده است. امیدواریم در سال جاری نیز این اتفاق رخ دهد چراکه باتوجه به پدیده وارونگی دما در شش ماهه دوم شهر آلوده‌ای مانند تهران باید حتما سوخت گاز صنایع و نیروگاه‌ها تامین شود تا مشکلی بابت مصرف سوخت مازوت نداشته باشیم.

عبادتی تاکید کرد: محیط زیست در سال جاری نیز  مصمم است  تا از مازوت‌سوزی جلوگیری کند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران درباره میزان تاثیر مازوت بر آلودگی هوای تهران ادامه داد: تاکنون مطالعه و محاسبه‌ دقیقی از میزان نقش و تاثیر مازوت بر آلودگی هوا انجام نشده است. در صورتی که واحد صنعتی یا نیروگاه از خروجی سوخت‌های آلودگی مانند مازوت یا گازوئیل - با محتوای گوگرد بالا -  استفاده کنند و  سیستم‌های کنترلی بر دودکش‌های خود نصب نکرده باشند قطع به یقین باعث انتشار آلودگی می‌شوند و در آلودگی هوا نقش دارند.

عبادتی در پایان به اشاره به تعداد نیروگاه‌های استان تهران گفت: نیروگاه‌های ما در تهران به جز یک نیروگاه - که مخازن آن نیز پلمب شده‌اند- شرایط و نوع تکولوژی‌شان قابلیت استفاده از مازوت را  ندارند و سوخت دوم آن‌ها عمدتا گازوئیل است./ایسنا
https://zistonline.com/vdcgnz97.ak9uu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما