تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : 86928
عضو هیات نمایندگان استان خوزستان گفت: پروژه آبرسانی غدیر که طی 10 سال گذشته در افت و خیز اجرا بوده، یکی از پروژه‌های مهم کشور محسوب شده که از سد کرخه تغذیه می‌شود و مقرر شده که مشکل آب 4 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت استان را حل کند.
پروژه غدیر مشکل آب شرب ۴.۷ میلیون خوزستانی را رفع کرد/ آیا تنش آبی همچنان پابرجاست؟
به گزارش زیست آنلاین، عبدالله ایزدپناه درباره وضعیت تامین آب در استان خوزستان اظهار داشت: یکی از مشکلات ریشه‌ای و اساسی خوزستان در چند سال گذشته تنش آبی و تامین آب شرب بوده که به دلیل کم شدن بارش‌ها و آلوده شدن منابع آبی رخ داده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی طرح آبرسانی غدیر گفت: پروژه آبرسانی غدیر که طی 10 سال گذشته در افت و خیز اجرا بوده، یکی از پروژه‌های مهم کشور محسوب می‌شود که از سد کرخه تغذیه می‌شود و مقرر شده که مشکل آب 4 میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت استان را حل کند، هرچند طی 10 ماه گذشته روند کار تسریع شده البته هنوز نواقصی دارد که باید برطرف شود.

عضو هیات نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: پروژه دیگری به نام آب شمال شرق در این استان وجود دارد که بنا بر این است که از کارون 3 برداشت داشته باشد. این سد یکی از آب‌های با کیفیت برای شرب را دارد، اکنون مجوزهای پروژه صادر شده‌اند اما هنوز کار خاصی انجام نشده است، اگر اجرایی شود می‌تواند بخش زیادی از مشکلات ایذه، باغملک، رامهرمز و رامشیر را حل کند، بعبارت دیگر اگر این پروژه عملیاتی و به نتیجه برسد تقریبا بخش‌های کمی از استان مشکل آب خواهند داشت.

وی با بیان اینکه پروژه غدیر هم به لحاظ کمی و هم کیفی بسیاری از مشکلات آبی استان را حل کرد، گفت: به لحاظ کیفیت آب عمده مردم خوزستان مشکل دارند، با پروژه آبی شمال شرق بخش زیادی حل می‌شود اما باید این برنامه‌ها ادامه یابد تا مشکل کیفیت آب استان صفر شود.

ایزدپناه یادآور شد: باوجود اجرای پروژه‌هایی مثل غدیر اما اگر بارندگی نباشد قطعا مشکلات آبی پابرجا خواهد بود، اکنون سد کرخه با مشکل کم‌آبی رو برو است، بنابراین طبیعی است اگر بارندگی نباشد استان همچنان با مشکل مواجه خواهد بود.

به گزارش ایلنا، طرح جامع آبرسانی غدیر با هدف تامین آب 26 شهر و 1600 روستای استان خوزستان اجرا شد. این طرح آب شرب قریب به 52 درصد جمعیت استان را تامین خواهد کرد. در حال حاضر آب این طرح از منابع با کیفیت رودخانه کرخه و دز تامین می‌شود و شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، بستان و بیش از 1000روستای محدوده از آن منتفع خواهند شد.

این گزارش می‌افزاید، طرح انتقال آب غدیر خوزستان بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه است که از آذرماه ۸۷ از منابع آب سدکرخه کلید خورد، اما به منظور بهره‌مندی جمعیت بیشتری از مردم استان و تامین آب با کیفیت‌تر، منابع آب سد دز به عنوان جایگزین انتخاب شد./ایلنا
https://zistonline.com/vdcc4oq4.2bqei8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما