تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : 86885
سخنگوی صنعت آب گفت: آب مورد نیاز همدان از منابع جایگزین تامین شده و شرایط تا حدود زیادی پایدار شده است.
آب مورد نیاز همدان از منابع جایگزین تامین شده است
به گزارش زیست آنلاین، فیروز قاسم زاده روز یکشنبه در نشست خبری و در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: آب مورد نیاز همدان اکنون تامین شده و مشکلی که وجود دارد که ناشی از جایگزینی منابع تامین کننده است و در حال برطرف شدن است.

وی ادامه داد: اکنون پایداری نسبی در همدان برقرار است و رسیدن به پایداری کامل با به بهره‌برداری رسیدن ابر پروژه در دست اجرا محقق خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب گفت: اکنون یک هزار و ۶۰۰ لیتر از یک هزار و ۷۰۰ لیتر پیش‌بینی شده برای همدان تامین می‌شود.

قاسم زاده به شرایط خشکسالی ایجاد شده در همدان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تبخیر زیاد آب موجود در سد اکباتان و نیز خشکسالی شدید از عوامل بروز این شرایط در همدان شد.

وی ادامه داد: اگر شرایط خشکسالی تداوم یابد سد اکباتان خشک خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب گفت: با اجرایی‌شدن ابر پروژه آبی همدان دیگر دچار شرایط بی‌آبی نخواهد شد.

صنعت آب در پاسخ به سؤال دیگر ایرنا در باره مهاجرت آبی گفت: وزارت نیرو در باره مهاجرت آبی برنامه‌های متعدد و کلانی را تدوین کرده است.

وی مدیریت مصارف و منابع، انتقال آب از دریا، بازچرخانی آب و توسعه استفاده از پساب را ازجمله این طرح‌های کلان در باره مهاجرت آبی برشمرد.

همکاری چهارجانبه در باره رود ارس مورد تأکید است

سخنگوی صنعت آب درباره موضوع حقابه ارس گفت: در همه منابع آبی مشترک پیگیری‌های ما در چارچوب پروتکل‌ها و معاهده‌های بین دولت‌ها است و آنچه کشورها خارج از معاهدات در راستای سیاست‌های توسعه‌ای دنبال می‌کنند، مورد تأیید وزارت نیرو نیست، زیرا باید حقابه‌ها از جمله ارس تأمین شود.

قاسم‌زاده افزود: ما پیشنهاد نشست چهارجانبه را در حوضه ارس ارائه دادیم که پیگیری خواهد شد.

رهاسازی ۵ میلیون مترمکعب آب از افغانستان به ایران؛ طی ۴ روز گذشته

وی با اشاره به سفر مهمی که وزیر نیرو کشورمان به افغانستان داشت خاطرنشان کرد: در پی این سفر مذاکراتی شد که رهاسازی آب به سمت گود زره تکرار نشود اما رهاسازی اخیری که اتفاق افتاد به گفته طرف افغان ناشی از نواقصی بود که در سازه مربوطه ایجاد شده بود.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: مقرر شده این نواقص برطرف شود و آب موردنیاز به سمت ایران رهاسازی شود.

قاسم‌زاده گفت: طی ۴ روز گذشته ۵ میلیون مترمکعب آب به سمت ایران رهاسازی شده، است که هنوز تا حق آبه تأکید شده در معاهده دوجانبه فاصله دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ میلیون مترمکعب آب به سمت هیرمند رهاسازی شد.

سخنگوی صنعت آب درباره احداث یک سازه حدید بر سرشاخه‌های هیرمند در افغانستان و تأثیر آن بر ایران افزود: باید سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب به سمت ایران روانه شود، احداث هر سازه‌ای که با این رویه منافات داشته باشد محل بحث و گفت‌وگو است، درهرحال طرف مقابل اعلام کرده که به تعهدات پایبند است.

قاسم‌زاده در باره شرایط بارشی امسال کشور گفت: امسال به لحاظ بارشی شرایط کمتر از نرمال است و همین امر سبب شده با کاهش ۱۸ درصدی بارش‌ها روبرو باشیم.

وی ادامه داد: سال گذشته هم سال کم‌آبی بود و به‌این‌ترتیب از یک سال کم‌آب وارد سال کم آب دیگری شده‌ایم بااین‌حال باتوجه‌به بارشی که در هفته‌های اخیر داشتیم سبب شد ورودی به مخازن کشور بهتر باشد.

سخنگوی صنعت آب کشور خاطرنشان کرد: با این شرایط ۵ درصد ورودی آب به مخازن سدها رشد یافت و با کنترل‌هایی که روی خروجی از سدها انجام شد ۱۸ درصد خروجی از سدها کمتر شد.

قاسم‌زاده گفت: براین‌اساس امسال شرایط حجم مخازن سدها نسبت به پارسال با ۱ درصد کاهش همراه شده است.

سازمانی برای بارورسازی ابرها ایجاد می‌شود

وی درباره طرح بارورسازی ابرها ادامه داد: وزارت نیرو مقرر است در این زمینه سازمانی را تشکیل دهد که اکنون مراحل آن در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی صنعت آب افزود: امسال در قانون بودجه مصوبه‌ای برای ایجاد سازمانی دراین‌خصوص در نظر گرفته شده است لذا بارورسازی ابرها در دستور کار قرار دارد.

قاسم‌زاده ارتباط بارش‌های اخیر با بارورسازی ابرها را رد کرد.

وی تامین آب شرب را اولویت نخست وزارت نیرو دانستت و خاطرنشان کرد: زمانی که با محدودیت منابع آب روبرو شویم تلاش می‌شود با اعمال بازدارنده و کنترل مصارف تأمین آب شرب انجام شود.

سخنگوی صنعت آب درباره تأثیر قطع آب مشترکان پرمصرف، خاطرنشان کرد: این مسئله اثرات بازدارنده‌ای را بر جای گذاشت. به‌گونه‌ای که با وجود کاهش بارندگی‌ها و افزایش گرمای هوا میزان مصرف آب همانند سال گذشته بود.

قاسم‌زاده گفت: در تابستان امسال تنها آب ۹ مشترک پرمصرف به‌صورت موقتی قطع شد و این امر بر مصرف سایر مشترکان اثر مثبت داشت.

وی خاطرنشان کرد: ساعت پیک مصرف آب از ۹ تا ۱۱، ۱۴ تا ۱۶ و ۲۱ تا ۲۳ است و اگر مشترکان در این ساعت میزان مصرف را رعایت کنند با مشکلات جدی روبرو نخواهیم شد.

حل مشکل آب همدان در هفته جاری

وی در باره این موضوع که مشکل آب همدان تا چه زمانی به طور کامل برطرف می‌شود، گفت: در حال حاضر از نظر تأمین آب مشکلی نداریم و امروز این مشکل برطرف شد اما شبکه بر اساس منابعی که تأمین می‌شود، نیاز به اصلاح دارد که در همین هفته اتفاق می‌افتد و ابرپروژه تعریف شده نیز تا دوهفته آینده وارد مدار خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب افزود: همدان یکی از شهرهایی است که در لیست شهرهای دارای تنش آبی قرار گرفته است، در ابتدای دولت سیزدهم طرح‌های ویژه‌ای را در بخش آب تعریف کردیم که هدف این طرح‌ها این بود که هیچ شهری با مشکل آب روبرو نشود. اعتبارات آن نیز تأمین شد و پیشرفت‌های خوبی نیز به وجود آمد اما در همدان به دلیل گرمای زیاد و کاهش شدید بارندگی‌ها با مشکلاتی روبرو شدیم.

قاسم‌زاده ادامه داد: باتوجه‌به اینکه در بازه ۱۰ روزه این اتفاق افتاد و چالش‌هایی را پیشرو داشتیم اما در حال حاضر مشکل تأمین آب تا حد زیادی برطرف شده است. در همدان ۳۵ درصد از منابع آب زیرزمینی و ۶۵ درصد از منابع آب سطحی صورت می‌گیرد.

وی بروز تنش آبی در شهر مشهد را رد کرد و گفت: آب این شهر تأمین است.

سخنگوی صنعت آب کشوردر باره وجود الودگی در سد ماملو، ادامه داد: هیچ گونه فاضلاب صنعتی وارد سد ماملو نمی‌شود و گشت‌های بازرسی بطور جدی این مسئله را پیگیری می‌کنند و در صورتیکه موردی مشاهده شود سریعا برطرف می‌شود.

قاسم‌زاده درباره اقدامات وزارت نیرو برای مقابله با فاضلاب‌های صنعتی و انسانی به سدهای کشور به‌ویژه سد ماملو، خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی این مسئله بر عهده سازمان محیط‌زیستت است اما گروه‌های گشت و بازرسی وزارت نیرو نیز این موضوع را بررسی می‌کنند و اگر در سدها به‌ویژه سدهایی که برای آب شرب هستند، موردی مشاهده شود با جدیت پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه طبیعی است اگر فاضلاب‌ها ساماندهی نشوند، وارد منابع آبی خواهند شد، گفت: در مناطق مسکونی مانند پردیس معمولاً تصفیه‌خانه وجود دارد و آنچه که وارد سدها می‌شود، پساب است که باید استانداردهای آن نیز رعایت شود و اگر مشکلی در استاندارد وجود داشته باشد، مانع ورود آن به سدها خواهیم شد. در حال حاضر در تمام شهرها و مناطق مسکونی بزرگ تصفیه‌خانه داریم.

سخنگوی صنعت آب به طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: اقدام‌هایی در این زمینه در حال انجام است و در قالب این طرح تاکنون ۹۲ هزار چاه غیرمجاز مسدود شده است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در زمینه اصلاح روند مصرف آب در صنعت برنامه ویژه‌ای داریم گفت: در آینده‌ای نزدیک بازار پساب در کشور راه‌اندازی می‌شود که این مهم هم‌اکنون با آماده‌سازی اسناد مربوطه، در حال بررسی‌های نهایی است.

وی افزود: در این قالب از صنایع می‌خواهیم که آب موردنیاز خود را از منابع غیرمتعارف مثل آب دریا یا پساب تصفیه شده تأمین کنند.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: در خصوص کیفیت منابع آب شرب، علاوه بر آزمایشگاه‌هایی که وزارت نیرو دارد و به‌صورت مستمر کیفیت آب را رصد می‌کنیم، وزارت بهداشت نیز آزمایشگاه‌هایی دارد و به‌صورت روزانه کیفیت آب را رصد می‌کند و اگر کوچک‌ترین آلودگی مشاهده کنیم، بلافاصله آن منابع آبی از شبکه جدا می‌شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه "پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که بارش‌های پاییزی با تأخیر در آذرماه آغاز شود"، گفت: کشت پاییزه در فلات مرکزی مخصوصاً حوزه آبریز زاینده‌رود باید با تأخیر انجام شود و در پایان شهریورماه که منابع آبی سدها جمع‌بندی می‌شود باید در این زمینه هماهنگی لازم با کشاورزان صورت بگیرد.
https://zistonline.com/vdcenv8v.jh8pvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما