تاریخ انتشار :جمعه ۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : 86866
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اوایل مهرماه تبادل کارشناس میان ایران و عراق و ایران و سوریه برای مهار و مقابله با گرد و غبار و آغاز عملیات میدانی آغاز می شود.
تبادل کارشناس بین ایران، عراق و سوریه برای مهارگرد و غبار/خروج پسماند از باندهای مافیایی
به گزارش زیست آنلاین، علی سلاجقه در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه در زمینه گرد و غبار کارهای خوبی صورت گرفته است افزود: می دانیم که محیط زیست یک مقوله پویا است یعنی اگر در منطقه ای از دنیا اتفاقی برای محیط زیست رخ دهد تاثیر آن در گوشه دیگر دنیا دیده می شود که مقوله گرد و غبار هم از همینطور است و کشورهای همسایه از همدیگر آسیب می بینند.

وی اظهار داشت: در این زمینه در داخل کشور اقدامات خوبی انجام شده است ، ستاد مقابله با گرد و غبار مستقر در سازمان محیط زیست کانون های داخلی را شناسایی کرده است و در نشست های مختلف یک برنامه ۱۰ ساله برای کنترل کانون های داخلی تدوین و برای اجرا به دستگاه های مرتبط مانند وزارت نیرو ، جهاد کشاورزی، نفت ، صمت و کشور داده شد تا عملیات میدانی آغاز شود.

سلاجقه درباره برنامه های خارجی مقابله با گرد و غبار گفت: ۲۷۰ میلیون هکتار کانون خارجی گرد و غبار در شمال ، شمال شرق ، جنوب و جنوب شرق از کشورهای همسایه شناسایی شده که کشور ما را تحت تاثیر قرار می دهد ، مقابله با آنها را در قالب یک دیپلماسی فعال آغاز کردیم ، رییس جمهوری بر این امر تاکید فراوانی دارد ، در جلسه هیات دولت به من تاکید کرد که هر چه سریعتر با کشورهای همسایه مذاکره کنید تا مردم از گرد و غبار راحت شوند، بر این اساس مکلف شدیم هر چه سریعتر این کار را انجام دهیم که منجر به امضای ۵ تفاهم نامه عملیاتی  شدیم ، در نهایت در تیرماه ۱۱ کشور همسایه متاثر از گرد و غبار در قالب نشست منطقه ای در ایران گرد هم آمدیم که یک ظرفیت عالی در بحث محیط زیست در کشور ایجاد شد.

وی ادامه داد: رییس جمهوری در مراسم افتتاح این نشست حضور داشت و در آنجا پیشنهاد ایجاد یک سازمان منطقه ای محیط زیست و تشکیل صندوق محیط زیست منطقه ای مطرح شد که مورد موافقت حاضران در نشست قرار گرفت. در واقع نشست ها مردم را خسته کرده است از این رو ما به اینها بسنده نکردیم چون مردم می خواهند خروجی این نشست ها را ببینند، البتعه مشکلات محیط زیستی یک شبه ایجاد نشدند که یک شبه هم برطرف شوند اما تلاش می کنیم که سریعتر برطرف شوند. بر این اساس اوایل مهرماه تبادل کارشناس بین ایران و عراق و ایران و سوریه برای آغاز کارهای عملیاتی انجام می شود.

سلاجقه در ادامه درباره نشست گلاسکو گفت: این یک نشست با محوریت تغییر اقلیم و کاهش گازهای گلخانه ای بود که در آن بر به صفررسیدن کربن تاکید شد، بر این اساس آلمان پیشنهاد کرده بود که باید استفاده از ذغال سنگ کاملا تعطیل شود البته برخی کشورها مانند چین مخالفت کرده بودند ، ما هم در کشور خودمان معادن خدادادی زیادی داریم که می توانیم به درستی از انها استفاده کنیم ، البته آلمان بر عدم استفاده از ذعال سنگ تاکید کرد اما الان می بینیم به علت شرایطی که پیش آمده آلمانی ها مجبورند حتی در خانه های خود برای گرمایش از ذغال سنگ استفاده کنند.

وی گفت: در این نشست بحث تروریسم اقتصادی را مطرح کردم و گفتم که شما ما را محصور کرده اید و حتی در بحث محیط زیست که یک مقوله یکپارچه و جهانی است ما را تحریم کرده اید، این کار تبعات محیط زیستی زیادی دارد. در مجموع مسائل خود را مطرح کردیم، البته ما در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای گام های خوبی برداشتیم با اینکه هیچ تعهدی نداشتیم اما در قدم اول قرار بود ۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای خود بکاهیم اما با اقدامات صورت گرفته از این عدد بسیار جلوتر هستیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به شهادت محیط بان نجفی محیط بان کرمانشاهی در مقابل دادگاه اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست درباره پرونده محیط بان نجفی با تمام قوا وارد شده بود رای اعدام شکست اما متاسفانه این اتفاق تلخ و دردناک رخ داد و ما محیط بان خود را از دست دادیم.

وی اظهارداشت: متاسفانه در قانون استفاده از سلاح محیط بانان ضعف وجود دارد ما برای رفع آن اصلاحیه این قانون را تهیه کردیم که امیدواریم هر چه زودتر تصویب شود، تلاش می کنیم بتوانیم محیط بانان را به جایگاه واقعیشان برسانیم و آنرا تحکیم کنیم تا از لحاظ قانونی در حمل سلاح مشکل نداشته باشند، متاسفانه وقتی محیط بانان با شکارچی متخلف روبرو می شوند نمی دانند که در استفاده از سلاح دچار شک و تردید می شوند در حالی که فرد متخلف به راحتی به سمت آنها شلیک می کند که با اصلاح این قانون این مشکل هم برطرف می شود.

معاون رییس جمهوری درباره زباله ها گفت: زباله ها به ویژه در استان های شمالی کشور مشکل ساز شدند، برای این منظور قرارگاه عملیاتی پسماند در وزارت کشور شکل گرفت، همچنین ستاد ملی پسماند در سازمان حفاظت محیط زیست فعال است و هر هفته جلسه آن تشکیل می شود، بر این اساس ۱۲ رویکرد مناسب را برای قرارگاه تهیه کردیم، در این قسمت نگاه جامع به پسماند به ویژه در ۳ استان شمالی کشور است که در نظر داریم به عنوان الگو اجرا شود و برای آن یک برنامه ۴ ساله تدوین کردیم ، زباله های سراوان هم سالها روی هم انباشته شدند و به ارتفاع ۹۰ متر رسیده اند که شیرابه های آن جاری شده و مشکلاتی را به وجود اورده است که در تلاش برای ساماندهی آن هستیم.

وی اظهار داشت: برای این منظور اعتبار ، بازه زمانی، روش کار و دستگاه های متولی مشخص شده اند ، متاسفانه پسماند در کشور به باندهای مافیایی تبدیل شده است که برای مهار و کنترل آن باید دستگاه قضایی ورود کند تا بتوانیم آنرا به ارزش افزوده برای تمام مردم تبدیل کنیم. رییس جمهوری هم بر این مساله تاکید فراوان دارد.

به گفته وی ، وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی هم در زمینه پسماندهای خطرناک و ویژه کارهای خوبی انجام داده است.

وی درباره پسماندهای آرادکوده گفت: در زمینه آرادکوه تهران همیشه نماینده ویژه در جلسات پسماند سازمان محیط زیست حضور دارد تا خروجی جلسات را در قالب الگویی در مجموعه آرادکوه انجام دهد.

وی با اشاره به تولید روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن زباله در تهران گفت: یک مساله مطرح است و آن اینکه ایکاش اصلا زباله تولید نمی شد اما حالا که تولید می شود باید به مساله تفکیک از مبدا با جدیت ورود کنیم ، در یکی از شهرهای کشور اسنپ برای این کار وجود دارد یعنی هر ساعت از  شبانه روز زنگ بزنید به در منزل می آیند و زباله ها را می برد و آنها تفکیک می شود و به کفپوش تبدیل می شود، همه از این فرایند راضی هستند باید به این سمت حرکت کنیم.

سلاجقه گفت: یک بخش اساسی در گفتمان سازی بحث رسانه است که شاید در این قسمت در جهت مثبت کار نکردیم، بر این اساس قرار است کارگروه ستاد رسانه ای شکل بگیرد.

وی درباره گفتمان محیط زیستی گفت: دین و فرهنگ ما از لحاظ مولفه های محیط زیستی بسیار غنی است، اصل پنجاهم قانون اساسی ، سیاست های ابلاغی ۱۵ گانه رهبری و تاکیدات بر حفظ محیط  زیست در قران همه موید این ادعا است اما چرا به آنها جامه عمل نپوشانیم ، در این زمینه قصور کردیم،رهبری فرمودند محیط زیست یک مساله درجه یک است و این دولت و آن دولت نیست که این خود سیاست زدایی را از محیط زیست زیست دور می کند، همچنین رییس جمهوری می گوید که توسعه فرع بر محیط زیست است و در دولت به عنوان یک اصل پذیرفته شده است بنابراین باید برای گفتمان محیط زیستی برنامه داشته باشیم که سازمان کارهایی در این زمینه آغاز شده است.

معاون رییس جمهوری گفت: اصول دینی و دانش بومی ما برگرفته از طبیعت است، بر این اساس ما شعار سازمان محیط زیست را مبنی برشعار سال " مردم پایه و فناورانه " تعیین کردیم، در زمینه دانش بومی گنجینه های نهانی در کشور داریم که استفاده نمی کنیم ، می بینیم که در مسائل محیط زیست چقدر غنی هستیم اما دست در جیب فرهنگ غربی کردیم در این راستا معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست کارهای خوب انجام داده و دانش بومی هر استان را در قالب ظرفیت محیط زیستی هر استان جمع آوری می کند که به عنوان دانش بومی محیط زیست ایران تدوین خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف اساسی ما این است که محیط زیست را از اهداف سیاسی کنار بکشیم، محیط زیست چون تمام اجزای حیات را تحت تاثیر قرار می دهد و در عین حال توسعه هم در بستر محیط  زیست انجام می شود چون برای زندگی بهتر به توسعه نیاز داریم ، عقل هم حکم می کند که دانش و نوآوری داشته باشیم، الان مردم از من مسوول هم بهتر مسائل محیط زیستی را درک می کنند و می دانند اگر آب، خاک و گیاه نباشد چه اتفاقی می افتد ، مردم ما با محیطزیست گره خورده اند، محیط زیست به هویت عمیق تاریخی و دینی ما بر می گردد بنابراین کنار هم و با توسعه پایدار می توانیم هم توسعه و هم حفظ محیط زیست را داشته باشیم. متاسفانه برخی از چالش های محیط زیستی باردهی سیاسی می کنند و به مردم سمت و سوی سیاسی می دهند.

سلاجقه درباره نقش سمن ها در این زمینه گفت: اگر سمن هایی باشند که واقعا در جهت اهداف محیط زیست فعالیت می کنند قطعا در این راه موثر هستند اما سمن هایی امدند که هیچ شناختی نسبت به کنش و واکنش محیط زیست نداشتند، اما خوشبختانه الان سمن هایی که با سازمان همکاری می کنند حتی در شورای راهبردی سازمان در کنار معاونان حضور دارند و واقعا متخصص و دلسوز هستند. ما هم کنار آنها می ایستیم و از این دست سمن در کشور کم نداریم که علمی و مبتنی بر وظایف حاکمیتی خود عمل می کنند. در واقع سازمان های مردم نهادی که الان کار می کنند ساماندهی و ثبت شدند و کاملا تخصصی کار انجام می دهند.

وی درباره استفاده از ظرفیت های جهادی گفت: هم در مجلس و هم هیات دولت بحث ظرفیت گروه های جهادی که بی بدیل است مطرح است ، آنها نیروهای جوانی هستند که فکر دارند و دلسوز کشور هستند و ما هم داریم زمینه استفاده از ظرفیت آنها را در بخش محیط زیست ایجاد می کنیم بر این اساس در حال گرفتن ارتباط با این گروه ها هستیم و با توجه به ابلاغیه معاون اول رییس جمهوری حتما تکلیف قانونی ما است که به این سمت برویم، در حال تهیه بسته های آموزشی در این بخش هستیم، داریم هویت یابی می کنیم و در این زمینه به حوزه های علمیه هم پرداختیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره وضعیت پیروز توله یوز ایرانی گفت: حال پیروز خوب است و بارداری ایران ( توله یوز ماده در توران ) در اسارت دستاورد خوبی از لحاظ علمی برای کشور بود که بسیار ارزشمند و بی بدیل است./ایرنا
https://zistonline.com/vdcd9j0j.yt0996a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما