تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : 86642
کارشناسان معتقدند برای تغییر و تحول، جلوگیری از تخریب محیط زیست و محافظت از منابع طبیعی تجدید شونده؛ آموزش و فرهنگ‌سازی تاثیرگذارترین راهکار در پیش روی جوامع است، با این پیوند که معضلات زیست محیطی کنونی ریشه در فقدان آگاهی و ضعف فرهنگی در زمینه ارتباط انسان و طبیعت دارد.
حفظ محیط زیست نیازمند ترویج فرهنگ زیست محیطی است
حفظ محیط زیست نیازمند ترویج فرهنگ زیست محیطی است
به گزارش زیست آنلاین، اکنون که به گفته مسئولان و کارشناسان محیط زیست دگردیسی طبیعی و پناهندگی محیط زیستی در کشور اتفاق افتاده‌است برای حفاظت از این محیط در کنار فرهنگ سازی و آگاهی بخشی؛ باید با بسط سواد محیط زیستی آموزه‌های برآمده از ارزش های اصیل نهفته در فرهنگ ایرانی - اسلامی را بازتولید کنیم.

انسان اگر چه عامل اصلی اثرگذار در معضلات زیست محیطی شناخته شده است اما در عین حال خود قربانی اصلی این بحران محسوب می شود و از این رو کارشناسان اصلاح روند این معضل زیستی را در گرو اصلاح آموزه های انسان و تغییر در نگرش آنها می دانند، نگرشی که در زمان حاضر منجر به خشکسالی و بحران کم آبی در نقاط مختلف کشور شده است.

این بحران زیست محیطی که با پدیده خشکسالی همراه است با ورود به فصل تابستان با وجود تدابیر سازمانها و وزارتخانه های ذیربط بیشتر خودنمایی می کند، به ویژه در کلانشهر تهران که کاهش نزولات آسمانی، کاهش ورودی سدها و فرهنگ نادرست استفاده از آب در تمام بخش ها، از مصارف خانگی تا کشاورزی و صنعت، می تواند شرایط دشواری را در پیش روی شهروندان قرار دهد.

استان تهران بنا بر گفته مسئولان امسال دومین سال خشکسالی را پشت سر می‌گذارد و نسبت به سال قبل حدود ۳۲ درصد کسری بارندگی ثبت شده است؛ این آمار به روشنی گویای وضعیت نامطلوب منابع آبی پایتخت و شهرهای تابعه استانی را نشان می دهد.  

در این شرایط بحرانی، یکی از راهکار های موثر گذر از خشکسالی، آموزش مدیریت مصرف و فراخوان های عمومی مدیریت مصرف آب است تا قشرهای مختلف جامعه به گام نهادن در مسیر بهینه سازی و مدیریت مصرف آب توجه بیشتری داشته باشند.

در این راستا، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری، آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست را یکی از مهمترین راهکارهای حفظ محیط زیست دانست و گفت: تغییر در رفتارهای زیان آور در حفظ محیط زیست باید آموزش داده شود.

علیرضا فاضلی ثانی، با تاکید بر آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست، به برگزاری دوره های آموزشی در خصوص مدیریت عملیات پسماندها و حفاظت از محیط زیست اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه بی توجهی به شاخص ها و مؤلفه های زیست محیطی در امر توسعه و پیشرفت، آینده این سرزمین و سلامت عمومی جامعه را با خطر روبرو  می کند، یادآور شد: در همین راستا نسبت به بررسی معضلات زیست محیطی موجود در شهرستان اقدام شد.

گروهای مرجع زمینه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست را فراهم کنند

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفته بود که امروزه حساسیت مردم به مسائل محیط زیستی بیش از هر زمان دیگر است و روحانیان به عنوان گروه مرجع می توانند با طرح مباحث این حوزه زمینه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست را فراهم آورند.

نورالله مرادی افزود: حفاظت و بهسازی محیط زیست در دولت مردمی دغدغه ای جدی است و برآنیم تا با برگزاری نشست های مختلف و گفت وگو با همه گروه‌های مرجع به تبیین موضوع، اهمیت این امر خطیر را یادآور شویم و با بسط سواد محیط زیستی آموزه های برآمده از ارزش های اصیل نهفته در فرهنگ ایرانی- اسلامی را بازتولید کنیم.  

وی با اشاره به مشکلات پیش روی محیط زیست خاطرنشان کرد: تولید محتوا در حوزه محیط زیست به زبان مخاطب امروز صورت نگرفته است، با همکاری حوزه های علمیه در این عرصه بستر تازه ای بگشاییم تا مسائل محیط زیستی را مطرح کنند و پاسخگوی بسیاری از دغدغه های مردم باشند.  

مرادی اظهار داشت: در کلام وحی، قرآن مجید، آیات فراوانی درمورد مباحث محیط زیستی مطرح شده است. منظومه فکری ما در دولت مردمی هم برجسته کردن اهمیت حفظ محیط زیست است و همه ادارات کل محیط زیست در سراسر کشور پذیرای همیاری و همراهی همه گروه های مرجع هستند تا با تلاش شبانه روزی در حفاظت از سرزمین و آفریده های خالق مهربان و بی همتا، به نتایج مطلوبی برسیم.

معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز گفته که دگردیسی طبیعی و پناهندگی محیط زیستی در کشور اتفاق افتاده که خوشایند نیست و برای مقابله با آن باید برنامه عمل داشته باشیم.

به گفته علی سلاجقه : آمارها نشان می‌دهد که از پنج استان کشور بیش از ۵٠٠ هزار نفر به استان های شمالی کشور مهاجرت کردند که علت آن کم آبی و نامساعد بودن شرایط محیط زیستی است که مهاجرت های محیط زیستی را شاهد هستیم.  

وی اظهار داشت: ۲ سال گذشته مخاطرات در کشور شناسایی و مشخص شد ۵١ مخاطره طبیعی در ایران وجود دارد که ١١ مخاطره در دستور اصلی کارها قرار گرفت.  

این مسئول تاکید کرد: تغییر اقلیم تمام مسائل ما را تحت تاثیر قرار داده است، بحث دگردیسی گونه ها در کشور در حال رخ دادن است که قطعا به مرور فرهنگ ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد.  

موضوعی که مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران (شهرری) نیز به آن پرداخت و با اشاره به  شرایط خاص بارش ها و کاهش نزولات آسمانی که در یکی ۲  سال اخیر در استان تهران و کشور رخ داده است، تاکید کرد: ما با شرایط سخت و شکننده ای از لحاظ منابع آبی در مناطق کم باران از جمله تهران با جمعیت بالا مواجه هستیم.

حسن حقیقی، راهکارها و شیوه های قدیمی در مدیریت منابع و مصارف را بی نتیجه عنوان کرد و افزود: با توجه به در پیش بودن تابستانی سخت و کم بارش، لزوم جلب مشارکت همگانی، آموزش و فرهنگ سازی برای مدیریت و گذر از تنش آبی، روزها و ماه های آینده، بیش از گذشته نمایان خواهد شد.

وی به نقش رسانه ها در فرهنگ­سازی به منظور کاهش مصرف آب و همچنین انطباق با تنش آبی پیش رو اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به تاثیر فراوانی که رسانه ها  بر رفتارها و نگرش مخاطبان خود دارند، توصیه می شود تمام نگاه ها و توجهات  به موضوع آب و صرفه جویی جلب شود و قشرهای مختلف جامعه از طریق برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و آموزشی با حساسیت ها و دغدغه های بخش آب به ویژه کمبود شدید منابع آبی و لزوم صرفه جویی  ۱۰ تا ۱۵ درصدی آشنا  شوند.

در زمان حاضر با توجه به کاهش بارندگی ها که بی‌ارتباط با تغییرات اقلیمی و گرمایش کره زمین نیست و افزایش مصرف و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب که تاثیر خاص خود را دارد، پیش ­بینی می ­شود تابستان گرم و خشکی امسال در پیش باشد، بنابراین آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست به دلیل تاثیر مهمی که بر تغییرات اقلیمی دارد از ضروریاتی است که هر خانواده باید به آن پایبند باشد.

طبق آخرین آمار شرکت آب منطقه‌ای استان تهران حجم آب موجود در مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران با کاهش ۱۴۶ میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته روبرو بوده و به حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

همچنین حجم آب موجود در مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران تا کنون با کاهش ۱۴۶ میلیون مترمکعبی در مقایسه با حجم ۷۸۶ میلیون مترمکعبی زمان مشابه سال گذشته، حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب را نشان می دهد.

میزان بارندگی‌ها نیز  از ابتدای سال آبی جاری تا کنون ۱۸۰.۱ میلیمتر بوده است، این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۶۶ میلیمتر بوده که با کاهش ۳۲ درصدی روبرو است.

حجم آب ورودی به دریاچه سدهای استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۹۳۴ میلیون مترمکعب بوده که با کاهش ۱۹ درصدی در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته همراه است.

با این شرایط، پیش‌بینی می‌شود که تابستان امسال دچار تنش آبی باشیم و تأمین برق نیز با دغدغه همراه باشد، چراکه به‌دلیل کم آبی هنوز نمی‌توان به تأمین حداکثری برق از نیروگاه‌های برقابی امیدوار بود و این مسأله تولید برق را محدود خواهد کرد، ضمن آنکه تعداد مشترکان آب و برق کشور مدام در حال افزایش است.

کارشناسان بر این باورند که مقوله آموزش مدیریت مصرف آب وترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست  به قشرهای مختلف جامعه تاثیرگذار است و باید آموزش را از کودکان و نوجوانان شروع کرد، اگر چه این امر زمانی تحقق می یابد که روش های آموزش متناسب با میزان آگاهی منطبق با شرایط خاص، همراه با بازدهی و کارآیی معقول باشد./ایرنا
https://zistonline.com/vdcf0vdc.w6dvjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما