تاریخ انتشار :جمعه ۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : 86630
مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشوربا اشاره به ضرورت حفاظت از مزارع گفت: بی‌توجهی به این موضوع علاوه بر هجوم ریزگرد و وقوع توفان‌های گرد و غبار، موجب نامناسب شدن شرایط اقلیمی برای زندگی می‌شود و مهاجرت روستاییان را در پی دارد.
تاثیر بیابان‌زدایی بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان
تاثیر بیابان‌زدایی بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان
به گزارش زیست آنلاین، مجتبی اخوان به مزایای بیابان‌زدایی مانند جلوگیری از هجوم آفات به باغات و خیزش گرد و خاک اشاره‌ کرد و توضیح داد: رویکرد اصلی سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشورحفاظت و احیا است و دفتر امور بیابان این سازمان سال‌هاست پروژه‌هایی را مانند پروژه‌های نهال‌کاری یا مدیرین روان‌آب تعریف و برنامه‌هایی را در این خصوص اجرا می‌کند.

وی به یکی از پروژه‌های شاخص دفتر امور بیابان در تمام استان‌های بیابانی کشور اشاره‌ کرد و گفت: در زمینه باغ‌ها، اقدام به احداث بادشکن‌های زنده اطراف مزارع می‌کنیم. بدین ترتیب که نهال‌هایی را رایگان در اختیار کشاورزان مناطقی مانند جنوب کرمان، جنوب یزد، سیستان‌وبلوچستان و ... قرار می‌دهیم تا اطراف مزارع خود را با کاشت این نهال‌ها پوشش دهند.

این کارشناس دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: اگر مزارع کشاورزان در این مناطق حفاظت نشود، با هجوم ریزگردها و طوفان گردوغبار، کشاورزی امکان پذیر نخواهد بود.

اخوان به عملکرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای بیابان‌زدایی اشاره‌ کرد و گفت: این سازمان در مناطق بیابانی و تپه‌های ماسه‌ای با اجرای پروژه‌های مختلف مانند نهال کاری، مالچ پاشی و ...در جهت ایجاد شرایطی مناسب برای زندگی روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنان از این مناطق تلاش می‌کند.

این کارشناس دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه تاکید کرد: هدف ما بیابان‌زدایی است اما باید به سرعت بیابان‌زایی و افزایش بیابان‌ها نیز توجه کنیم.

اخوان به اعتبارات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اشاره کرد و گفت: این سازمان به اعتبارات بسیار بیشتری نیاز دارد. نیروی فنی و نیروی کار این سازمان درمقابله با سرعت بیابان‌زایی بسیار کم است.

وی ضمن اشاره به مناطقی که در طول شب تا صبح در خانه‌ها به علت هجوم تپه‌های ماسه باز نمی‌شوند، تاکید کرد: شرایط باید برای زندگی هوطنان در این مناطق مهیا شود، زمین‌های کشاورزی و دامداری آنها حفظ شود و مهاجرت معکوس صورت بگیرد البته مهاجرت معکوس صرفا بحث آموزش و درآمد نیست بلکه ابتدا نیازهای اولیه مردم منطقه مانند هوا و آب دارای اهمیت است.

مشاوررئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به موفقیت کشور در زمینه مهاجرت معکوس اشاره کرد وگفت: بر اساس اعتبارات موجود در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور موفق بوده‌ایم؛ اما با سرعت بسیار بالا بیابان‌زایی، خشک شدن تالاب‌ها و افزایش کانون ریزگردها نیاز به اعتبارات بیشتری برای عملکرد بهتر داریم.

وی به تفاهم و رایزنی‌ها با کشورهای عراق و سوریه در دولت سیزدهم برای بیابان‌زدایی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری مشترک تبعات پیش‌آمده را جبران کنیم.

اخوان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را جزو" مظلوم ترین" سازمان‌ها خواند و گفت: با حداقل امکانات در بخش بیابان، آبخیزداری و مراتع کشور، تمام توان خود را برای حل بخشی از مشکلات مردم به‌ کار گرفته است.

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باتوجه به بحران توفان گردوغبار در کشور گفت: وقتی توفان گردوغبار در پایتخت، زندگی مردم را به این شکل مختل می‌کند، مناطقی در کشور مانند جنوب کرمان، سیستان‌وبلوچستان و ... را داریم که مردم نیمی از عمر خود را در این شرایط سخت با مشکلات تنفسی می‌گذرانند و زندگی برایشان "فاجعه" است.

وی در این راستا به حادثه خارج شدن قطار مشهد به یزد از ریل نیز اشاره کرد و گفت: بحث توفان‌های گردوغبار در این حادثه به طور مستقیم مطرح نبود؛ اما بیل‌مکانیکی روی ریل با هدف جمع‌آوری ماسه های روی ریل قطار آنجا قرار گرفته‌ بود.

این کارشناس دفتر امور بیابان از دولتمردان و سایر تصمیم گیرندگان در کشور، هماهنگی و همکاری چند جانبه داخلی و با نگاه به کشورهای خارجی را خواستار شد و گفت: از دولتمردان و سیاستمداران خواهش می‌کنم فکر خاصی کنند چراکه مدیریت گرد و غبار نیازمند یک برنامه‌ریزی مداوم و طولانی مدت در خارج و با همکاری با کشورهای دیگر است.

اخوان در پایان تاکید کرد: تنها نمی‌توان به جنگ با بحران گردوغبار رفت و جلوی بیایان‌زایی را گرفت بلکه نیازمند همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف مانند وزارت امورخارجه، سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو هستیم./ایسنا
https://zistonline.com/vdccxeq4.2bqe18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما