تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب : 86562
معاون وزیر جهاد کشاورزی از ارائه سند دانش بنیان امنیت غذایی پایدار کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی در روز گذشته خبر داد و گفت: با تصویب این سند امنیت غذایی کشور ریل‌گذاری می شود.
سند دانش‌بنیان امنیت غذایی پایدار کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد
به گزارش زیست آنلاین، «مجتبی خیام نکویی» روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی که در پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد، افزود: در این سند به بحث تولید و مصرف توجه ویژه شده است تا جایی که اگر ما روزانه ۹۳ گرم برنج مصرف داریم، میانگین مصرف به ۷۰ گرم در روز کاهش یابد.

به گفته رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اکنون این سند مراحل تصویب را طی می کند.

راه اندازی پارک علم و فناوری کشاورزی  و منابع طبیعی

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اکنون با راه اندازی نخستین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در هفته جهاد کشاورزی رویداد بزرگی در این بخش به وقوع پیوست که امیدواریم این پروژه منشا خیر و برکت برای مردم و حوزه  امنیت غذایی کشور باشد.

وی اضافه کرد: با راه اندازی این پارک تلاش داریم از ظرفیت فارغ التحصیلان و اساتید فعال بخش کشاورزی استفاده کنیم تا با تشکیل واحدهای فناور و شرکت دانش بنیان به بخش کشاورزی کمک کنیم تا علم و فناوری به عرصه منتقل شود  و دانش در بخش کشاورزی رسوخ کند.

تحقیقات، آموزش و ترویج، سه ماموریت مهم بخش کشاورزی

خیام نکویی گفت: سازمان تحقیقات کشاورزی با وجود  ۲۰ موسسه تحقیقات ملی ، ۳۲ تحقیقات مرکز استانی و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی بزرگترین مجموعه تحقیقاتی در خاورمیانه به شمار می رود  و رسالت عمده ما در این سازمان مطرح کردن معضلات بخش کشاورزی در اولویت کارهاست.

وی افزود: به طوری که این معضلات در دستور کار محققین ما قرار می گیرد تا برای رفع آنها تلاش کنند و یا از منظر به زراعی عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول مورد توجه قرار گیرد.

صرفه جویی یک میلیارد دلاری ارز با تولید هسته های بذری در کشور

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از دیگر ماموریت های مهم این بخش در سازمان تات را به نژادی و تولید هسته های بذری دانست و تصریح کرد: کشور با تولید هسته های بذری در بسیاری از محصولات خودکفا شده است و اگر امروز مجبور بودیم واردات بذر انجام بدهیم باید سالانه حدود یک میلیارد دلار واردات انجام می شد که نشان دهنده نقش تاثیرگذار این سازمان است.

وی اضافه کرد: ایران کشوری با چهار اقلیم ، ۳۰۰ روز آفتاب و میانگین بارندگی کمتر از ۲۳۰ میلیمتر است که همین امر محدودیت هایی را برای توسعه تولید برخی محصولات کشاورزی ایجاد می کندزیرا ما در برخی مناطق کشور بارندگی کمتر از ۵۰ میلیمتر هم داریم که نشان می دهد کشور دارای مناطق بیابانی وسیعی است.

خیام نکویی گفت: بنابراین یکی از مهمترین رسالت های ما در این بخش  آموزش و ترویج کشاورزی است تا گیاهانی متناسب با مناطق جغرافیایی کشور پیشنهاد شود که این امر نیازمند حضور محققان و مروجان و آموزش بهره برداران است.

به گفته وی، اکنون کشور دارای چهار میلیون و ۲۰۰ هزار کشاورز است که با تلاش این افراد بخش کشاورزی  ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی و بالغ بر ۲۳ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

وی درباره ترویج بخش کشاورزی اظهارداشت: وقتی دانشی در بخش کشاورزی تولید می شود باید با انتقال آن به کشاورزان و ورود به عرصه شاهد افزایش عملکرد و ارتقای کیفیت محصولات باشیم اما اگر این دانش منتقل نشود  یعنی ما به هدفمان نرسیده ایم بنابراین ما مجموعه ای به نام آموزش و ترویج داریم که با کمک محققین و مروجین پهنه این دانش ها به کشاورزان منتقل می شود و ما شاهد انتقال یافته های تحقیقاتی در بخش کشاورزی خواهیم بود.

خودکفایی در محصولات استراتژیک اولویت برنامه های جهاد کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون کشور به دلیل محدودیت منابع آبی چاره ای جز افزایش بهره وری در بخش کشاورزی ندارد یعنی اگر تاکنون عملکرد کشت گندم ما در هکتار  ۴.۵ تن بود باید با کمک دانش و فناوری این میزان تولید را در هکتار به  ۵ تا ۶ تن برسانیم و این مهم از طریق رسوخ علم و دانش ممکن است

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از بذر مناسب و  با کیفیت که متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور باشد باید تولید کنیم و در اختیار کشاورزان قرار بدهیم و روش های مناسب کاشت، داشت و برداشت و میزان مناسب کوددهی و سمپاشی برای افزایش کمی و کیفی تولید ترویج شود.

وی افزود: تمامی تمرکز ما توجه به ظرفیتهای محصولاتی است که قابلیت خودکفایی پایدار دارند زیرا ما در مقاطعی در گندم کشور خودکفا شدیم اما به لحاظ شرایط آب وهوایی و سایر مشکلات این نقطه خودکفایی تبدیل به واردات شد به طوری که سال گذشته گندم وارد شد.

خیام نکویی ادامه داد: امروز تاکید ما بر خودکفایی محصولات استراتژی است زیرا غذا به ابزاری برای تسلط سیاسی و استعمار کشور ها تبدیل شده است به همین جهت ما باید تمامی ظرفیت ها را برای خودکفایی  در تولید گندم، جو، گیاهان علوفه ای ، برنج و دانه های روغنی بسیج کنیم.

وی نیاز سالانه کشور به گندم را ۱۴ میلیون تن عنوان کرد و گفت: اکنون ۲ میلیون هکتار کشت گندم آبی داریم که اگر عملکرد تولید گندم آبی به ۶ تن در هکتار برسد نیاز کشور تامین می شود.

اصلاح سبک تغذیه جامعه  

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سبک زندگی و تغذیه ما باید اصلاح شود زیرا الگوی خوبی نداریم به طور مثال مصرف روغن خوراکی در کشور ما دو برابر برخی کشورهای اروپایی است زیرا مردم  از غذاهای غیر سرخ کردنی به سمت غذاهای سرخ کردنی و فست فود  سوق داده شده اند که علاوه بر افزایش مصرف روغن در کشور سلامت جامعه را با مخاطره روبرو کرده است.

وی اضافه کرد: بنابراین تغذیه مردم باید به سمت استاندارد پیش برود.
https://zistonline.com/vdcgxn97.ak9334prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما