تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب : 86550
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان پاسخ داد

آب خلیج فارس کی به خراسان رضوی می‌رسد؟

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به خراسان رضوی اکنون حدود هفت تا هشت درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
آب خلیج فارس کی به خراسان رضوی می‌رسد؟
به گزارش زیست آنلاین، علیرضا طاهری اظهار کرد: با انجام این پروژه و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان که طی چهار خط اجرایی در حال انجام است، کمبود آب بخش‌های صنعت و خدمات مرکز و شرق کشور مرتفع خواهد شد.

وی تصریح کرد: در فاز اول این طرح میزان تامین آب برای خراسان رضوی حدود ۱۲۰ و برای خراسان جنوبی حدود ۶۰ میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر برای این پروژه مسیرسازی‌ها از ملک‌آباد به تربت حیدریه انجام شده است. همچنین در سایر قسمت‌ها نیز اقدامات عمده‌ای انجام و بخشی از موج‌شکن‌ها در چابهار ساخته و تولید لوله آغاز شده است.

وی بیان کرد: با توجه به سرعت پیشرفت پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان امیدوارم طی چهار سال آینده انتقال آب شیرین شده دریا را در قسمت‌های شرقی کشور شاهد باشیم.

خراسان رضوی ۱۰۲۸ میلیون متر مکعبی کسری مخزن دارد

طاهری گفت: خراسان رضوی ۳۷ دشت دارد که از این تعداد ۳۴ دشت ممنوعه بوده و از این ۳۴ دشت هم ۱۵ دشت آن ممنوعه بحرانی است.

وی بیان کرد: میزان برداشتی که طی ۵۰ تا ۶۰ سال از این دشتها صورت گرفته، از میزانی که طبیعت می‌توانسته آن را جبران و این دشت‌ها را دوباره پر کند بیشتر بوده است. به همین دلیل در حال حاضر به نوعی دچار برخی مخاطرات مانند نشست زمین و خالی شدن سفره‌های زیرزمینی شده‌ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی صرفه‌جویی و مصرف متناسب و همچنین انتقال آب از دیگر حوضه‌ها را از جمله راهکارهای مدیریت این شرایط عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در خراسان رضوی میانگین درازمدت کسری مخزن ۱۰۲۸ میلیون متر مکعب و در سال آبی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۸۸۰ میلیون متر مکعب در کل استان بوده است که عمده این کسری هم مربوط به دشت مشهد است.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان ۱۲ هزار چاه مجاز فعالیت دارد که ۹۰۰۰ مورد آن برقی و ۳۰۰۰ حلقه نیز دیزلی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام چاه‌های برقی مجهز به کنتور هوشمند است. با این حجم از نصب کنتور هوشمند می‌توان خراسان رضوی را در نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های آب استانی پیشرو در سطح کشور دانست.

طاهری با اشاره به انسداد ۱۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز آب در استان از سال ۹۲ تاکنون افزود: پیش‌بینی می‌شود هنوز حدود ۵۰۰۰ چاه غیرمجاز در استان داشته باشیم.

وی گفت: هرچند عمده این چاه‌ها کم‌عمق و در حاشیه رودخانه‌هاست ولی از نظر ما باز هم فعالیت آن غیرمجاز است. انتظار می‌رود بهره‌برداران به معیارهای قانونی پایبند باشند و چاه‌های غیرمجاز را مسدود کنند تا مجبور نشویم از روش‌های کنترلی این کار را انجام دهیم./ایسنا
https://zistonline.com/vdcdzk0j.yt09k6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما