تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : 86504
مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست از انتشار گزارش عملکرد زیست محیطی (EPI) ۲۰۲۲ خبر داد و گفت: در این نسخه از گزارش، روند عملکرد ۱۰ ساله ایران مثبت ارزیابی شده است.
انتشار گزارش عملکرد زیست محیطی ۲۰۲۲ و ارزیابی مثبت از عملکرد ۱۰ ساله ایران
به گزارش زیست آنلاین، لیلا زمانی با اشاره به انتشار شاخص عملکرد زیست محیطی(EPI) سال ۲۰۲۲  توسط دانشگاه ییل، اظهارکرد: در این نسخه از گزارش، ۱۸۰ کشور در ۱۱ طبقه موضوعی با استفاده از ۴۰ شاخص عملکردی در سه حوزه تغییرات آب و هوا، سلامت محیط زیست و سرزندگی اکوسیستم رتبه‌بندی شدند.


وی با بیان اینکه این شاخص‌ها در مقیاس ملی میزان نزدیکی کشورها به اهداف تعیین شده سیاست زیست محیطی را ارائه می‌دهند، افزود: شاخص‌های EPI راهی برای شناسایی چالش‌ها، تعیین اهداف، ردیابی روندها، درک نتایج و شناسایی بهترین اقدامات سیاستی کشورها را فراهم می‌کند.


مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیشرفت‌های گزارش نسخه ۲۰۲۲ نسبت به نسخه‌های پیشین، گفت: این نسخه نسبت به هشت نسخه قبلی، بیشترین تعداد شاخص را ارائه کرده است و نسبت به نسخه ۲۰۲۰، در این گزارش هشت شاخص اضافه شده است. در این نسخه یک شاخص جدید در موضوع تغییر اقلیم ارائه شده که پیشرفت کشورها به سمت انتشار خالص صفر در سال  ۲۰۵۰ را پیش بینی می‌کند. همچنین از جمله پیشرفت‌های دیگر، چهار شاخص جدید  در موضوع کیفیت هوا است که قرار گرفتن در معرض دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید کربن و مواد آلی فرار را  نشان می‌دهد. سنجه‌های جدیدی که بازیافت و آلودگی پلاستیک اقیانوس‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند به دسته موضوع مدیریت پسماند اضافه شده‌اند و تلاش‌های کشورها برای دستیابی به اقتصاد حلقه  بسته را مشخص می‌کند. نظر به  نقش حیاتی کشاورزی در ارتقای جوامع سالم، نسخه ۲۰۲۲ شامل یک شاخص آزمایشی در مورد استفاده پایدار از آفت‌کش‌هاست.


زمانی از امتیاز ۳۴.۵۰  و رتبه ۱۳۳ ایران در این نسخه از گزارش و با شاخص‌های جدید، خبر داد و تصریح کرد: این کاهش امتیاز و تغییر رتبه نشان می‌دهد که ایران در شاخص‌های جدیدی که در نسخه ۲۰۲۲ نسبت به نسخه ۲۰۲۰ اضافه شده، امتیاز خوبی نداشته است. لازم به ذکر است در نسخه ۲۰۲۰ امتیاز و رتبه ایران در وضعیت بهتری قرار داشت ولی به دلیل تغییرات در شاخص‌ها و روش محاسبه این دو نسخه قابل قیاس نیستند.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: تقریبا از سال ۲۰۰۶ که گزارش‌های شاخص عملکرد محیط زیست هر دو سال یکبار  منتشر شده‌اند، تقریبا در هر دوره تغییراتی در ساختار، شاخص‌ها، وزن شاخص‌ها، نحوه محاسبه و تعدادکشورها وجود داشته است. بنابراین تهیه‌کنندگان گزارش بارها اشاره کرده‌اند که نسخه های متوالی گزارش ها قابل مقایسه نیستند و در عوض از روش‌های برگشت به گذشته در برخی نسخه‌ها، روند ۱۰ ساله را محاسبه کرده‌اند که در نسخه ۲۰۲۲  روند ۱۰ ساله عملکرد محیط زیست ایران ۶.۹۰ است.


مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، افزود:  شاخص‌هایی که روند منفی قابل توجهی در طی ۱۰ سال داشته‌اند عبارتند از شاخص از دست رفتن مرتع (۳۹.۶۰-)، شاخص انتشار منوکسید کربن(۲۰.۸۰-) و روند شدت گازهای گلخانه‌ای(۲۴.۴۰-) و  شاخص‌ها با بهترین روند عملکرد مربوط به شاخص های نرخ رشد کربن سیاه(۶۳)، نرخ رشد دی اکسید نیتروژن (۸۷.۳۰) در طبقه سیاست‌های اقلیمی، نرخ رشد ناکس(۵۵)، نرخ رشد دی اکسید گوگرد(۴۰.۷۰)، اسیدی شدن دریا (۴۷.۹۰) و وضعیت ذخیره ماهی(۲۰.۶۰) در طبقه سرزندگی اکوسیستم است.


زمانی، تاکید کرد: با وجود اینکه تهیه‌کنندگان گزارش پیشرفت‌های زیادی در مورد داده‌ها  داشته‌اند ولی هنوز شکاف داده‌های شدید وجود دارد که دامنه تحلیلی رتبه بندی را محدود می‌کند. شکاف‌های موجود به ویژه در زمینه‌های کشاورزی، منابع آب و تهدیدات تنوع زیستی مشهود است. ناتوانی در گرفتن اثرات زیست محیطی فرامرزی به عنوان محدودیت چارچوب فعلی EPI باقی مانده است. در ضمن گزارش ها از اطلاعات چند سال اخیر استفاده می‌کنند و اطلاعات صرفا مربوط به سالی که گزارش تهیه شده، نیست.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، به گفته وی، شاخص عملکرد محیط زیست EPI داده‌های خود را از منابع شخص ثالث قابل اعتماد مانند نهادهای حاکم بین المللی، سازمان‌های غیردولتی و مراکز تحقیقاتی آکادمیک (مقالات دانشگاهی) تهیه کرده است.


مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اشتباهاتی در داده‌های این گزارشات در نسخه‌های مختلف وجود داشته که رتبه و نمره عملکرد را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: با در نظر گرفتن اشکالات موجود و همچنین توجه به این نکته که انتخاب شاخص‌ها بر اساس اولویت‌های جهانی است، نتایج این گزارش در کشور مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.


وی خاطرنشان کرد: برای تهیه گزارش شاخص های پایداری ملی بر اساس میزان تحقق سیاست های کلی محیط زیست و اولویت های ملی، اقداماتی در حال انجام است که نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد.   در جدول ذیل وضعیت رتبه، روند، امتیاز ایران، همچنین تغییرات تعداد شاخص ها در نسخه های متوالی گزارش عملکرد محیط زیست EPI قابل مشاهده است.

انتشار گزارش عملکرد زیست محیطی ۲۰۲۲ و ارزیابی مثبت از عملکرد ۱۰ ساله ایران



انتشار گزارش عملکرد زیست محیطی ۲۰۲۲ و ارزیابی مثبت از عملکرد ۱۰ ساله ایران



 
https://zistonline.com/vdcc0pq4.2bqex8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما