تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : 86503
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به دلایل وقوع پدیده گرد و غبار گفت: این گردوغبارها حاصل عملکرد نامطلوب در حوزه مدیریت منابع آب و تصمیمات غیرکارشناسی در بخش الگوهای نامناسب کشاورزی است.
منشاء اصلی ریزگردها، عملکرد نامطلوب در حوزه مدیریت منابع آب است
به گزارش زیست آنلاین، تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی در سال‌های گذشته سبب شده تا کشورهای زیادی درگیر چالش‌های بزرگ زیست محیطی شوند. گرد و غبار یکی از ابرچالش‌های زیست محیطی است که به طور خاص در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تاثیر گسترده‌تری دارد. ایران با قرارگیری در مسیر حرکت این ذرات ریز دردسرساز امسال بیش از سال‌های گذشته با این مشکل دست و پنجه نرم کرده و آسمان بسیاری از شهرهای ایران در برخی از روزهای بهار ۱۴۰۱ کدر شد. در کنار کانون‌های داخلی گرد و غبار، خاستگاه حجم قابل توجهی از ریزگردها نیز در کشورهای همسایه است و مدیریت آن‌ها دیپلماسی مناسبی را می‌طلبد.

داریوش گل علیزاده-سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست- با اشاره به منشاء پدیده گردوغبار خاطرنشان کرد: این گردوغبار منشأ فرامرزی از کشورهای اطراف و حتی شمال آفریقا دارد. همچنین در داخل کشور نیز ۷.۶ میلیون هکتار کانون‌های مستعد گردوغبار وجود دارند. گردوغبار و ریزگردی که در اردیبهشت و خرداد در کشور دیده شد و نزدیک به ۲۳ استان ایران را درگیر کرد، بیشتر ناشی از کانون‌های برون‌مرزی بود.

وی درباره دلایل وقوع ریزگردها تصریح کرد: این گردوغبارها حاصل عملکرد نامطلوب در حوزه مدیریت منابع آب و تصمیمات غیرکارشناسی در بخش الگوهای نامناسب کشاورزی است.

گل‌علی زاده ادامه داد: به دلیل سوءمدیریت در توزیع منابع آب که بخشی از آن ناشی از تأثیرات تغییرات اقلیمی است تالاب‌ها در حال تبدیل‌شدن به کانون‌های ریزگرد هستند. تالاب‌ها می‌توانند یک شاخص مناسب برای ارزیابی مدیریت در بالادست باشند که متأسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد مدیریت درستی نداشته‌ایم.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اقدامات برخی از کشورهای همسایه و اثر آن در افزایش ریزگردها اظهار کرد: ایجاد سد در بالادست رود دجله و فرات توسط کشور ترکیه، باعث تشدید این مشکلات می‌شود اما به طور حتم ریشه همه این ریزگردها این موضوع نیست.

گل علیزاده در خاتمه سخنان خود در یک برنامه رادیویی درباره راهکارهای مقابله با ریزگردها بیان کرد: راهکارها مشخص است اما برای اجرای آن‌ها نیازمند یک دیپلماسی قوی با کشورهای مؤثر و متأثر در گردوغبارها است تا بتوانیم یک برنامه عملیاتی را با همکاری نهادهای مالی و فنی بین‌المللی ایجاد کنیم./ایسنا
https://zistonline.com/vdcbfsbw.rhb0gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما