تاریخ انتشار :دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : 86441
در قالب کتاب «دستورالعمل برنامه‌ریزی حفاظت از گونه‌ها»؛

دستورالعمل حفاظت کارآمد و موثر از گونه های گیاهی و جانوری منتشر شد

در مراسم گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، از 4 عنوان کتاب آموزشی که به همت دفتر شبکه دانش و رسانه‌های ترویجی معاونت آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منتشر شده است، رونمایی گردید.
دستورالعمل حفاظت کارآمد و موثر از گونه های گیاهی و جانوری منتشر شد
دستورالعمل حفاظت کارآمد و موثر از گونه های گیاهی و جانوری منتشر شد
به گزارش زیست آنلاین، در مراسم گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، از 4 عنوان کتاب آموزشی که به همت دفتر شبکه دانش و رسانه‌های ترویجی معاونت آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منتشر شده است، رونمایی گردید.

یکی از این کتاب ها با عنوان «دستورالعمل برنامه‌ریزی حفاظت از گونه‌ها» با ترجمه و بازآفرینی دکتر اصغر مبارکی؛ کارشناس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و مقام علمی کنوانسیون سایتیس در ایران (کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر انقراض) است.

مبارکی درباره اثر منتشر شده خود اظهار کرد: این کتاب بر اساس دستورالعمل برنامه ریزی حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری که توسط کمیسیون بقای گونه های اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) تهیه شده است.

وی با تاکید بر لزوم تهیه یک برنامه منسجم برای حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری به ویژه گونه های در معرض خطر، گفت: این کتاب، یک دستورالعمل برای این برنامه حفاظتی است که با استفاده از آن می توان یک برنامه حفاظتی کارآمد و موثر تهیه کرد.

مولف کتاب «دستورالعمل برنامه‌ریزی حفاظت از گونه‌ها»، خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل، انواع تهدیدات از جمله خشکسالی و تغییر اقلیم و نیازهای پایه اکولوژیکی، زیست شناختی و جمعیتی که می توانند گونه های گیاهی و جانوری را تحت تاثیر قرار دهند، مشخص شده اند.

مبارکی در ادامه تصریح کرد: این کتاب یک منبع کاربردی برای تدریس نحوه حفاظت از گونه ها در دانشگاه ها و مراکز آموزشی است و به فراگیران کمک می کند تا در مدت زمانی کوتاه، وارد پروسه برنامه حفاظتی از گونه ها شوند.

وی، تهیه این کتاب را در جهت ترویج علم و در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری دانست و اظهار امیدواری کرد که در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.

مبارکی در پایان گفت: علاوه بر نسخه کاغذی این کتاب، نسخه الکترونیکی آن هم در دست تهیه است و به زودی در سایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای استفاده علاقه مندان بارگذاری خواهد شد./سازمان حفاظت محیط زیست
https://zistonline.com/vdccs0q4.2bqe08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما