تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب : 85672
2.6میلیون تن ضایعات پلاستیکی به اشتباه مدیریت می شود

راهکار خلاقانه پاکستان برای مقابله با مشکل زباله‌های پلاستیکی

پاکستان با درک نیاز رسیدگی به علت اصلی مشکل زباله های پلاستیکی، در حال توسعه یک برنامه پنج ساله با هدف اتخاذ راهبردهای نوآورانه برای به حداقل‌ رساندن این مشکل است.
راهکار خلاقانه پاکستان برای مقابله با زباله‌های پلاستیکی
راهکار خلاقانه پاکستان برای مقابله با زباله‌های پلاستیکی
به گزارش زیست آنلاین، ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی برای از بین‌ بردن آلودگی‌های آن کافی نیست. به همین دلیل دنیا نیازمند راه‌حل‌های خلاقانه برای حل این مشکل است. در این میان برخی راهکارها می‌تواند علاوه بر مقابله با مشکل مزبور از توسعه یک جامعه عادلانه و فراگیر نیز حمایت کند.

ویفروم می‌نویسد زباله‌های پلاستیکی یک بحران جهانی است که هر روز جدی‌تر می‌شود. پیش‌بینی شده جریان جهانی پلاستیک به اقیانوس‌ها تا سال ۲۰۴۰ سه برابر شود.

این نشریه با اشاره به حجم بالای تولید پلاستیک در کشورهای جهان ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه تنها در سال ۲۰۲۰ پاکستان به تنهایی حدود ۳.۹ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید کرده است.

حدود ۷۰ درصد از زباله‌های پلاستیکی(۲.۶ میلیون تن) به اشتباه مدیریت می‌شود و همین زباله‌های مدیریت‌ نشده به محل‌های دفن زباله انتقال می‌یابد یا روی زمین یا آب رها می‌شود. با این حال با پیشرفت‌های صورت گرفته و با اقدام سریع، قاطع و مشارکتی ممکن است بتوان این موضوعات را کنترل کرد.

در ادامه برخی از راهکارهای موثر برای مبارزه با پلاستیک آمده است:

ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی

پاکستان در سال ۲۰۱۹ یکی از ۱۲۸ کشوری بود که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف(پلی اتیلن) را ممنوع کرد. اعمال این قانون تولید ۶۰۰ هزار کیلوگرم پلاستیک در سال را متوقف کرد. توزیع رایگان کیسه‌های جایگزین، پوشش رسانه‌ای و اقدامات اجرایی سختگیرانه آژانس حفاظت از محیط‌ زیست پاکستان نیز در موفقیت این موضوع موثر بود. البته تغییر رفتار افراد مهم‌ترین موضوع است. البته در این راستا جریمه‌هایی بین ۵۰۰ تا ۵۰۰ هزار روپیه هم اعمال شد. یک نظرسنجی در سپتامبر ۲۰۲۰ نشان داد ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان احساس می‌کردند این ممنوعیت باعث افزایش دانش آنان در مورد آلودگی پلاستیکی شده است. همچنین این مقررات باعث شده افراد از کیسه‌های جایگزین استفاده کنند.

راه‌حل‌ها و رویکردهای جدید

پاکستان متعهد به شناسایی و اولویت‌بندی راه‌حل‌های نوآورانه برای کاهش مصرف پلاستیک و حمایت از یک جامعه عادلانه و فراگیر شده است. شاخص پاکستان سبز پاک(CGPI) نمونه‌ای از مواردی است که در نوامبر ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و به دنبال بهبود خدمات بهداشتی در سراسر پاکستان از طریق رقابت سالم بین شهرها و شهروندان است. این موضوع بیش از ۳۵ شاخص عملکرد در پنج مولفه از جمله مدیریت پسماند جامد دارد که سالانه شهرها بر اساس آن رتبه‌بندی می‌شود.

شهروندان از طریق یک برنامه مبنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در این طرح شرکت می‌کنند که اقدامات داوطلبانه برای تمیز نگه‌ داشتن شهرها، بهبود امکانات مدنی و ایجاد روحیه و حس مالکیت زیستگاه‌ها و شهرهای خود را در آن ثبت می‌کنند. شهرها و شهروندان با عملکرد برتر برای تقویت روحیه و حفظ بهبود مستمر پاداش دریافت می‌کنند. در نمونه‌ای دیگر پاکستان در حال بررسی سیستم‌های کدگذاری جدیدی است که بازیافت پلاستیک‌های پس از مصرف را تسهیل می‌کند.
سرمایه‌گذاری در معیشت

بحران بیماری کووید ۱۹ بیش از هر زمان دیگری نیاز حیاتی به محافظت و بهبود معیشت را برجسته کرده است.

محرک سبز پاکستان در ارائه فرصت‌های معیشتی طراحی شده است؛ بنابراین بر هدف دوگانه حفاظت از طبیعت و ایجاد مشاغل سبز تمرکز می‌کند. موارد برنامه برای مداخله شامل کاشت درختان بیشتر و گسترش و احیای مناطق حفاظت شده بوده است اما این برنامه به بهبود بهداشت شهری نیز توجه داشته و همه این‌ها ممکن است باعث ایجاد اشتغال شود.

نقشه راه و همکاری مبتنی بر شواهد

پاکستان برای حذف واقعی زباله‌های پلاستیکی کار بیشتری باید انجام دهد. با درک نیاز رسیدگی به علت اصلی این مشکل، پاکستان در حال توسعه یک برنامه پنج ساله با هدف اتخاذ راهبردهای نوآورانه برای به حداقل‌ رساندن زباله‌های پلاستیکی است.

البته چنین راهبردهایی از نظر ظرفیت‌سازی نهادی، انتقال فناوری و سیستم‌های نظارتی به حمایت مکمل نیاز دارند. دولت‌ها نیز در سراسر جهان به توسعه برنامه‌های اقدام ملی و هماهنگ‌ کردن اقدامات برای تسریع راه‌حل‌های پلاستیکی مدون نیاز دارند تا با یادگیری از یکدیگر و به اشتراک‌ گذاشتن دانش و تجربه ملموس بتوانند تلاش‌های خود را تقویت کرده و اقدامات موثری انجام دهند./ایسنا
https://zistonline.com/vdchi-n6.23nmqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما