تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : 84726
زیست آنلاین: تولید مواد شیمیایی می تواند به جذابیت بازیافت و مقابله با آلودگی جهانی پلاستیک کمک کند
تبدیل بطری های پلاستیکی به طعم دهنده وانیلی
به گزارش زیست آنلاین، بطری های پلاستیکی با استفاده از باکتری های مهندسی شده ژنتیکی، به طعم دهنده وانیل تبدیل شده اند. این اولین باری است که یک ماده شیمیایی ارزشمند از زباله پلاستیکی تولید می شود.

تبدیل بطری های پلاستیکی به مواد سودآورتر می تواند روند بازیافت را بسیار جذابتر و موثرتر کند. در حال حاضر پلاستیک ها پس از یک بار استفاده، حدود 95 درصد ارزش خود را به عنوان ماده از دست می دهند. تشویق به جمع آوری و استفاده بهتر از این نوع زباله ها برای مقابله با مشکل جهانی آلودگی پلاستیکی است.

محققان پیش از این آنزیم های جهش یافته ای را برای تجزیه پلیمر پلی اتیلن ترفتالات مورد استفاده در بطری های نوشیدنی به واحدهای اصلی آن، اسید ترفتالیک (TA) توسعه داده اند.

از وانیلین به طور گسترده ای در صنایع غذایی و آرایشی استفاده می شود و یک ماده شیمیایی مهم برای تولید دارو، محصولات تمیز کننده و علف کش ها است. تقاضای جهانی این ماده که در حال رشد است، در سال 2018، 37 هزار تن بود که بسیار بیشتر از میزان عرضه دانه های طبیعی وانیل است. در حال حاضر حدود 85 درصد وانیلین، از مواد شیمیایی حاصل از سوخت های فسیلی سنتز می شود.

هر دقیقه حدود 1 میلیون بطری پلاستیکی در سراسر جهان فروخته می شود و فقط 14 درصد آنها بازیافت می شوند. و در حال حاضر آن بطری هایی که بازیافت می شوند فقط می توانند به الیاف مات لباس یا فرش تبدیل شوند.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcg3u97.ak9tx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما