تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 85617
مدیرکل دفتر نظارت و کنترل پروژه ساتبا اعلام کرد:

آمادگی نیروگاه بادی «میل نادر» سیستان و بلوچستان برای اتصال به شبکه

مدیرکل دفتر نظارت و کنترل پروژه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: فاز نخست نیروگاه بادی «میل نادر» سیستان و بلوچستان آماده اتصال به شبکه سراسری برق است.
آمادگی نیروگاه بادی «میل نادر» سیستان و بلوچستان برای اتصال به شبکه
آمادگی نیروگاه بادی «میل نادر» سیستان و بلوچستان برای اتصال به شبکه
به گزارش زیست آنلاین، «محمد ساتکین» رییس وقت سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران ۲۵ خردادماه پارسال به شناسایی ظرفیت بادی بسیار عالی در شرق کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس و با هدف استفاده از این ظرفیت برای تولید برق، اطلس باد کشور تدوین شد.

وی با اشاره به اینکه‌ کارشناسایی ظرفیت انرژی بادی شرق کشور از سال ۱۳۸۳ آغاز و میدان بادی مشترکی با کشور افغانستان شناسایی شد، ادامه داد: بزرگ‌ترین حوضه بادخیز جهان در شرق کشورمان قرار گرفته که ظرفیتی بالای ۴۰درصد دارد، البته بخش عمده آن در کشور افغانستان واقع شده که ۱۵ هزار مگاوات شناسایی شده که پنج هزار مگاوات آن در ایران واقع شده است.

ساتکین ظرفیت کشورمان در انرژی بادی را بی‌نظیر توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: بخش انرژی خورشیدی ایران از بهترین مناطق جهان است و تلاش می‌شود از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو استفاده شود.

معاون وزیر نیرو گفت: شمال زابل، خواف و دو روح سه منطقه بادخیز در شرق کشورمان هستند که بخش زابل ارزشمندترین بخش از نظر تولید انرژی بادی است و ظرفیت تولید حدود سه هزارمگاواتی برای آن پیش‌بینی شده‌ است.

وی خواف را دارای یکی از بی نظیرترین بادهای جهان توصیف کرد و اظهار داشت: پیش بینی تولید بیش از هزار مگاوات برق از این بادها در دستور کار است.

براساس تازه ترین گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل ساتبا، «علی شب نورد» مدیرکل دفتر نظارت و کنترل پروژه ساتبا در باره نیروگاه بادی میل نادر افزود: فاز نخست نیروگاه بادی «میل نادر» در استان سیستان و بلوچستان به ظرفیت پنج مگاوات با اتمام مراحل ساخت و الزام‌های اتصال به شبکه، برای بهره برداری در آبان ماه سال جاری اعلام آمادگی کرده‌اند  و هماهنگی‌های اتصال به شبکه از سوی دفتر نظارت و کنترل پروژه صورت پذیرفته است.

وی از بهره برداری چهار نیروگاه خورشیدی در استان‌های فارس، یزد، تهران و چهارمحال بختیاری با ظرفیت تجمعی ۲.۶ مگاوات خبر داد.

شب نورد افزود: با به بهره برداری از نیروگاه خورشیدی در استان فارس، ظرفیت نصب شده در این استان به بیش از ۹۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی خواهد رسید و با این ظرفیت، استان فارس قطب نیروگاه‌های خورشیدی در ایران خواهد بود. پیش از این استان یزد با ظرفیت بیش از ۸۵ مگاوات حائز رتبه اول در کشور بود.

این مقام مسوول گفت: یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت قراردادی یک مگاوات در شهرستان شهرکرد استان چهارمحال بختیاری در تاریخ ۲۰ مهر ماه سال جاری به شبکه سراسری برق متصل شد که با احتساب آن، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در این استان نیز به ۲.۵ مگاوات رسید.

وی ادامه داد: با بهره برداری از نیروگاه‌های فوق، افزایش برق تولیدی به میزان ۱۷.۲۵۵ هزار مگاوات ساعت خواهد بود و در نتیجه، سالانه معادل ۵.۱۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، در مصرف سوخت و ۴ هزار مترمکعب در مصرف آب، صرفه جوئی می شود و میزان آلایندگی دی اکسید کربن به میزان ۱۱.۷۳ هزار تن کاهش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، استفاده از تجدیدپذیرها گرچه هنوز در کشورمان جای کار زیادی دارد اما با این وجود براساس گزارش تازه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران در مهرماه امسال توانسته مانع انتشار ۷۰۰ تن آلاینده‌های محلی شده اند.

مزیت دیگری که استفاده از این نوع انرژی به همراه دارد صرفه جویی در مصرف آب است زیرا نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق نیاز شدیدی به مصرف آب دارند اما نیروگاه‌های تجدیدپذیر نه تنها نیازی به آب ندارند بلکه مصرف آن را نیز کاهش می‌دهند چنانکه گزارش سازمان ساتبا نشان می‌دهد استفاده از این نوع انژری در مهر امسال ۳۴ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف آب را به همراه داشته است.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی یکی از مهمترین مزیت‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است زیرا این نوع انرژی از منابعی مانند نورخورشید و وزش باد برای تامین برق سود می‌برد.

برهمین اساس مهرماه امسال استفاده از این نوع انرژی توانسته ۴۴ میلیون متر مکعب در مصرف گاز طبیعی که سوخت غالب نیروگاه های حرارتی است صرفه جویی برای کشور به همراه داشته باشد.

برق تولید شده توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم در مهرماه امسال به رقم ۱۵۶ میلیون کیلووات رسیده است.
https://zistonline.com/vdcgu397.ak9nq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما