تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 84420
ایجاد منطقه ویژه انرژی بادی میل نادر سیستان با ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات برق و قابلیت رسیدن تا مرز یکهزار مگاوات محصول تدبیر و توجه دولت به نقاط محروم اما مستعد است بطوریکه سیستان و بلوچستان را به صادرکننده برق در سطح ملی و منطقه‌ای تبدیل خواهد کرد.
مرزعه انرژی بادی؛ یک گام تا ارزآوری و توسعه سیستان و بلوچستان
به گزارش زیست آنلاین، ایجاد نیروگاه‌های بادی و تبدیل انرژی الکتریکی با استفاده از توربین‌هایی با ظرفیت‌های بالا پس از جنگ جهانی دوم با وجود نیاز شدیدی که صنایع رو به توسعه کشورهای مترقی به منابع انرژی داشتند خیلی زود توانست جای خود را در جهان پیدا کند اتفاقی که در ایران با تخمین پتانسیل انرژی باد نیروگاه بادی منجیل در دهه ۷۰ و سپس بینالود خراسان را به صورت جدی به میدان تولید انرژی الکتریکی کشور معرفی کرد.

 پس از آنکه بر اساس سیاست‌های کنونی انرژی در ایران نرخ بازده داخلی پروژه‌های باد در منطقه سیستان و بلوچستان مثبت ارزیابی شد ایجاد مزرعه بادی در این خطه که میزبان بادهای ۱۲۰ روزه بود رنگ پیگیری مستمر دولتی‌ها را به خود گرفت و پس از گذر از دولت‌های گوناگون در دولت یازدهم و دوازدهم مشهورترین ویژگی اقلیمی منطقه سیستان دی سال ۹۷ این منطقه را میزبان حائری معاون وزیر نیرو و سایر مسوولان کرد تا به شکل رسمی عملیات اجرایی مزرعه بادی میل نادر رقم بخورد اتفاقی که با هدف ایجاد یک نیروگاه ۵۰ مگاواتی و با قابلیت افزایش تا یکهزار مگاوات آن را به منطقه‌ای تبدیل می‌کند تا علاوه بر نخستین بودن در کشور برای رفع نیازهای انرژی سطح بین‌الملل هم حرف برای گفتن داشته باشد.

۵۰ مگاوات برق در مدار تا پایان ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امیدواریم تا پایان امسال ۵۰ مگاوات نیروگاه برق در منطقه میل نادر اجرا و حدود ۱۵۰ مگاوات هم قرارداد نصب منعقد می‌شود تا بزرگترین مزرعه بادی کشور را در این منطقه داشته باشیم گفت که در موضوع میل نادر سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده و مپنا ۵۰ مگاوات را تا پایان سال در این منطقه اجرا خواهد کرد همچنین قبل از  شروع بادهای ۱۲۰ روزه ۱۰ توربین با ۲۵ مگاوات در مدار قرار خواهد داد.

علیرضا پرنده‌مطلق ادامه داد: این اقدامات در میل نادر  شروع کار است زیرا سرمایه‌گذاران متعددی با آماده شدن بستر و زیرساخت آماده سرمایه‌گذاری در این منطقه هستند.

 میل نادر و اشتغالزایی ۵۰۰ نفره

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این زون مهم انرژی به وسعت ۲۰ هکتار ساخته می‌شود و ظرفیت تولید بیش از یکهزار مگاوات انرژی برق را دارد و می‌تواند در دور اول بهره‌برداری حداقل ۵۰۰ نفر اشتغالزایی به همراه داشته باشد، گفت که با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده از سوی دولت در این منطقه از جمله خط انتقال و پست ۴۰۰ کیلو ولت برق و همچنین جاده دسترسی، شرایط ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در منطقه فراهم شده و به پشتوانه این اقدامات برای ساخت نیروگاه ۵۰ مگاواتی بیش از ۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد.

ماندانا زنگنه تصریح کرد: بر این اساس تا آخر سال ٥٠ مگاوات نیروگاه بادی در منطقه راه‌اندازی خواهد شد که به این ترتیب سیستان و بلوچستان از ۲نیروگاه بزرگ مقیاس ۱۰ مگاوات خورشیدی در حومه زاهدان و ٥٠ مگاوات بادی در میل نادر سیستان بهره‌مند می‌شود.

کارشناس ارشد مدیریت توسعه روستایی گفت: بادهای ۱۲۰ روزه که در سالهای اخیر به سبب خشکسالی به ۱۶۰ روز نیز افزایش پیدا کرده همه ساله مشکلات زیادی برای مردم منطقه سیستان بوجود می آورد در حالی که سالها قبل می توانستیم با نصب توربین های بادی این انرژی رایگان را در اختیار گرفت و شغل و در آمد ایجاد کرد.
عباس نورزائی بیان کرد: بادهای سیستان قدرتمند و مداوم است و به هر تعداد مزرعه بادی پاسخ می دهد، دولت به این اطمینان رسیده و سرمایه گذاران نیز باید به این اطمینان برسند که سرمایه گذاری در این بخش سودآور خواهد بود.
وی ادامه داد: ظرفیت مرز و نیاز افغانستان به انرژی برق بهترین فرصت برای تولید و صادرات این انرژی است و بطور حتم سرمایه گذاری در زمینه انرژی بادی در کوتاهترین زمان به سودآوری خواهد رسید.

کارشناس ارشد مدیریت توسعه روستایی تصریح کرد: نیروگاه های بادی تنها هزینه زیرساخت و نگهداری دارند و پس از هزینه اولیه با صادرات و ارزآوری بیشترین بازدهی را خواهند داشت.

 
مزرعه بادی میل نادر موجب توسعه استان و افزایش امنیت منطقه خواهد شد

مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: تولید برق با نیروگاه های موجود در استان بیش از یکهزار و ۱۷۰ مگاوات اما مصرف کل استان در بازه پیک مصرف تابستانی یکهزار و ۵۶۲ مگاوات است و تولید ۵۰ مگاوات برق در مزرعه میل نادر حدود سه درصد برق مورد نیاز استان را تامین خواهد کرد.

پرنده مطلق افزود: وقتی صحبت از برنامه ریزی یکهزار مگاواتی می شود یعنی به طور کلی خطوط انتقال نیرو و پست های برق بر اساس همان افق یکهزار مگاواتی احداث شود که اکنون یک خط ۴۰۰کیلو ولت به طول ۲۵ کیلومتر برای انتقال برق از مزرعه بادی میل نادر به شبکه سراسری را احداث می کنیم که ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به دیگر اقدامات برای تامین زیرساخت های لازم در مزرعه بادی میل نادر، بیان کرد: ۲ پست ۴۰۰کیلو ولت به ۱۳۲کیلو ولت با اعتبار ۳۰۰میلیارد تومان بایددر محل مزرعه بادی احداث  شود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: پس از رسیدن به افق برنامه ریزی هزار مگاواتی در بزرگترین مزرعه بادی کشور می توانیم امیدوار باشیم که در کنار تامین نیاز استان در تابستان که ۴۰ درصد را از شبکه سراسری دریافت می کنیم را تامین کرده و حتی به کشورهای همسایه و شبکه سراسری نیز برق صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه مزرعه بادی میل نادر در توسعه استان و حفظ امنیت تاثیر گذار است، اظهار داشت: وقتی بتوانیم نیاز تولیدکنندگان و صنایع را تامین کنیم شاهد حضور آنان در استان خواهیم بود که به توسعه این منطقه نیز کمک خواهد کرد همچنین با صادرات برق تولیدی به کشورهای همسایه شاهد افزایش امنیت خواهیم بود.

محصولی به نام مزرعه میل نادر

بر اساس مفاد قرارداد منعقده بین شرکت مپبنا و سازمان ساتبا، تعداد ۲۰ واحد توربین بادی ۲,۵ مگاواتی ساخت شرکت مپنا به‌همراه سایر تجهیزات جانبی در منطقه میل نادر استان سیستان و بلوچستان نصب و راه‎ اندازی خواهد شد.
شرکت مپنا بعنوان بزرگترین شرکت تولید کننده توربین بادی کشور با تکیه بر دانش بومی، با احداث مزارع بادی جمعا به ظرفیت ۱۰۵ مگاوات در استان قزوین و آذربایجان شرقی، بیشترین ظرفیت تولید برق بادی کشور را در قالب قرارداد خرید تضمین برق تجدیدپذیر به خود اختصاص داده است.

سیستان و بلوچستان به سبب داشتن اقلیمی مناسب و مناطق واجد ظرفیت بالای باد، زمینه لازم و مناسبی را برای استفاده و گسترش انرژی‌های نو و پاک مثل انرژی باد و تبدیل آن به الکتریسیته فراهم کرده؛ استعدادی که تا قبل از دولت یازدهم و دوازدهم در حد یک پدیده طبیعی و در مواقع خشکسالی یک آهنگ ناموزون بود با اقدامات پیگیرانه و سرمایه‌گذاری این دولت در کمتر از سه سال به محصولی به نام مزرعه میل نادر منجر شد که با اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتش روزی در ایران و جهان به دلیل نقش حیاتی در تولید انرژی برق بر سر زبان‌ها خواهد افتاد./ایرنا

https://zistonline.com/vdchvkn6.23nkidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما