تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : 85598
کشورهای جهان سرانجام بر سر پیمانی برای کاهش خطرات تغییر اقلیم در اجلاس "کوپ۲۶" در گلاسگو به توافق رسیدند.
پایان نشست اقلیمی گلاسگو و توافق جهانی بر سر پیمانی جدید
پایان نشست اقلیمی گلاسگو و توافق جهانی بر سر پیمانی جدید
به گزارش زیست آنلاین، توافق گلاسگو اولین معاهده اقلیمی است که به طور صریح قصد "کاهش مصرف زغال سنگ"، به عنوان بدترین عامل گازهای گلخانه‌ای را دارد.

به این ترتیب کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل موسوم به کوپ ۲۶ در گلاسگو روز گذشته (شنبه) در حالی به پایان رسید که برای اولین بار سوخت های فسیلی به عنوان محرک اصلی گرمایش جهانی، مورد هدف قرار گرفت.

بنابر گزارش بی بی سی، این توافق همچنین بر کاهش سریع‌تر تصاعد گازهای گلخانه ای فشار می آورد و قول کمک مالی بیشتری به کشورهای در حال توسعه برای سازگاری با پیامدهای تغییر اقلیم را می دهد.

اما بنابر اظهارات اخیر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این تعهدات برای محدود کردن میزان افزایش دمای زمین نسبت به دوران ماقبل صنعتی به ۱.۵ درجه سانتیگراد کافی نیست.

در جریان این نشست کشورهای متکی به سوخت زغال سنگ در آخرین لحظه، اعتراض خود نسبت به این موضوع را مطرح کردند.

به این ترتیب تعهدی برای "ترک" مصرف زغال سنگ که در پیش نویس اولیه جای گرفته بود به دلیل مخالفت هایی به رهبری هند کنار گذاشته شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در آخرین لحظات جمع بندی این کنفرانس، هند با حمایت چین و سایر کشورهای در حال توسعه وابسته به سوخت زغال سنگ، بند مربوط به "ترک" (مصرف) سوخت زغال سنگ را رد کردند و پس از مذاکرات بین نمایندگان چین، هند، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، این بند به سرعت اصلاح شد و از کشورها درخواست شد تا استفاده از سوخت زغال سنگ را "کاهش" دهند.

در حالیکه این توافق برای تحقق محدود کردن گرمایش جهانی مورد استقبال قرار گرفت اما بسیاری از ۲۰۰ نماینده حاضر در این کنفرانس امیدوار بودند که خواسته های بیشتری از آنان محقق شود. در واقع اگرچه در پایان، کشورها موافقت کردند که به جای کنار گذاشتن زغال سنگ، مصرف آن را کم کنند اما این توافق شماری از کشورها را مایوس کرد.

کنفرانس دو هفته‌ای سازمان ملل که در اسکاتلند برگزار شد یک پیروزی بزرگ در حل و فصل قوانین مربوط به بازارهای کربن به حساب می آید هرچند نتوانست نگرانی‌های کشورهای آسیب‌پذیر را در مورد وعده مالی کشورهای ثروتمند کاهش دهد.
https://zistonline.com/vdcevn8v.jh8noi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما