تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : 85449
در نشست فراکسیون محیط زیست مجلس با سلاجقه مطرح شد:

ضرورت بازنگری در مصوبات ضد محیط زیستی دولت سابق/ تشکیل کمیته ای در محیط زیست برای بررسی تمامی جوانب معاهده پاریس

نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی
در نشست فراکسیون محیط زیست مجلس با سلاجقه مباحثی مانند پرهیز از سیاسی کاری، توجه به دیپلماسی فعال محیط زیست، اصلاح ساختار، بازنگری در مصوبات ضد زیست محیطی پایان فعالیت دولت سابق، تعیین تکلیف معاهده پاریس و تشکیل کمیته ای در سازمان برای بررسی جوانب این معاهده و ارائه برنامه تحولی طی سه ماه آینده در محیط زیست مطرح شد.
نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی
نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی
به گزارش زیست آنلاین، از خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس روز گذشته (دوشنبه 26 مهرماه)  با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، رئیس سازمان محیط زیست و معاونان وی و برخی از کارشناسان محیط زیست به منظور بررسی اهداف و برنامه های این سازمان برگزار شد.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی در این نشست با بیان اینکه این جلسه به منظور تعامل و همراهی بیشتر برای رفع مشکلات محیط زیست مظلوم و تنها برگزار شده است، گفت: مجلس شورای اسلامی روز گذشته با رأی بالا و قاطع لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی خزر را تصویب کرد و این اقدامی مثبت بود و البته نیاز است سازمان محیط زیست در اسرع وقت در مورد معاهده پاریس بحث ان دی سی و سایر ایرادات شورای نگهبان را برطرف کرده تا بتوان این کنوانسیون را سریع تر تعیین تکلیف کرد.

لزوم توجه به بحث دیپلماسی فعال محیط زیست در سازمان محیط زیست

وی بر ضرورت توجه به بحث دیپلماسی فعال محیط زیست در سازمان محیط زیست تاکید کرد و افزود: نباید به گونه ای باشد که بحث های غیرکارشناسی توسط مسئولان مطرح شود و  باید سرنخ و محور  دیپلماسی آب، محیط زیست و منابع طبیعی را شما به سایر دستگاه ها بدهید و ما هم در این مسیر شما را همراهی خواهیم کرد؛ متاسفانه موضوع ارزش گذاری اقتصادی منابع طبیعی و محیط زیست سال ها در سازمان محیط زیست  بر زمین مانده در حالی که یکی از نیازهای جدی و مبرم کشور بوده و با توجه به فعالیت ها و تلاش هایی که کارشناسان انجام داده اند نیاز است به خروجی و نتیجه موثری برسد؛ در این راستا دادن اختیارات کافی به پرسنل دفتر تخصصی و حمایت از مباحث آنها ضرورت دارد.

رئیس فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: دولت دوازدهم مصوباتی را در ماه های پایانی فعالیت و قبل از تغییر و تحول داشته که ما وقت زیادی برای بررسی آنها گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که برخی از آنها نیاز به بازنگری جدی دارند  که یکی از آنها بحث واردات محصولات تراریخته بدون مجوز سازمان محیط زیست است که باید سازمان مداخله کارشناسی داشته باشد.

محمدجواد عسکری نیز در این نشست با بیان اینکه مقوله و مبحث زیست محیطی بسیار مهم است و باید با جدیت و دقت دنبال شود، گفت: متاسفانه وضعیت محیط زیست کشور مطلوب نیست و فضای  آن شکننده است و اگر سیاست ها و برنامه های مناسب نداشته باشید، با مشکلات جدی مواجه خواهید شد می طلبد از فضای مشاوره ای، خرد جمعی، نخبگان و مردم استفاده شود تا بتوانید پاسخگوی مطالبات مشروع مردم باشید.

وی خطاب به رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: شما مجموعه ای را تحویل گرفتید که به جای انجام کار تخصصی سیاسی کاری می کرد و مدیران آن جزو لیدرهای طبقه خاصی در کشور بودند و فضا به گونه ای دنبال که محیط زیست بستر حضور أفراد نامناسب شد و می طلبد پاکسازی در این حوزه صورت گیرد و با فساد مبارزه شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه رمز موفقیت محیط زیست ایجاد تحول در این فضا است، یادآور شد: بانک ژنی فضای اکوسیستم و جانوری ما در حال از دست رفتن است و باید از کاهش تنوع زیستی جلوگیری شود و برنامه ای برای حل مشکل آلودگی کلانشهرها، مدیریت پسماند به ویژه در شمال کشور، احیای تالاب ها، معضل ریزگردها و... داشته باشید و به مطالبه گری محیط زیست در احقاق حقوق حقه زیست محیطی ورود کنید. همچنین می طلبد کمبودهای بودجه ای و نیروی انسانی را به رئیس جمهور و ما ارائه کنید تا در برنامه هفتم توسعه و بودجه 1401 مورد توجه قرار دهیم. تاکنون سازمان محیط زیست در مسائل زیستی دریایی عاجز بوده و باید برنامه ای برای این مهم داشته باشید.

وی تصریح کرد: توجه به معاهده پاریس ضروری است و جایگاه ما در آن باید مشخص شود تا حرف برای گفتن داشته باشیم. ما قرار است در حوزه توسعه کشور، امنیت سرمایه گذاری ایجاد کنیم و محیط زیست می تواند دست اندازها را رفع و مسیر را تسهیل کند و نیاز به ورود کارشناسی به حوزه سرمایه گذاری داریم. مجموعه محیط زیست باید چابک، خلاق، مبتکر و ابداع کننده باشد و نیاز است نشست اختصاصی را در سازمان با کمیسیون کشاورزی داشته باشید تا با مراودات، تبادل اطلاعات و همراهی بتوان مشکلات حوزه محیط زیست را حل کرد.  

نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست نیز در این نشست از دغدغه های نمایندگان در حوزه محیط زیست تشکر کرد و گفت: نیاز است تعامل مناسبی میان نمایندگان و سازمان ایجاد شود و توسعه پایدار مورد توجه است، کشور ما واجد شرایط اقلیمی است و از هر جهت تنوع اقلیمی فوق العاده دارد.

وی ادامه داد: پس از فعالیتم در حوزه محیط زیست در نشست هایی که در هیات دولت حضور  یافتم به طور مداوم بحث محیط زیست مطرح می شود و رئیس جمهور تاکید داشتند که در مقابل قدرتمندان باید با قدرت بایستید.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه ساختار محیط زیست باید اصلاح شود گفت: مشخص نیست چه شاخص هایی ارتقا و چه شاخص هایی نزول پیدا کرده و همچنین به هم افزایی توجه نشده و در واقع مجموعه محیط زیست خودش، خودش را مظلوم کرده زیرا از ظرفیت های در اختیار در مباحث قانونی استفاده نکرده و بحث نظارت و مطالبه گری را مورد توجه قرار خواهیم داد.

طی 3 ماه آینده برنامه تحولی را ارائه خواهیم کرد/ اصلاح ساختار در  دستور کار

سلاجقه با بیان اینکه طی 3 ماه آینده برنامه تحولی را ارائه خواهیم کرد، گفت: به رئیس جمهور گفتم همانطور که در قوه قضائیه برنامه تحولی ارائه کردید، نیاز است که این مهم را در قوه مجریه هم دنبال کنید؛ ساختار محیط زیست مبتنی بر اهداف و وظایفش نیست و میان مجموعه ها و معاونت ها ارتباط درونی وجود ندارد و باید این مسائل را حل کرد و به طور حتم ساختار دچار تحول خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بخش حاکمیتی کشور باید قوی و ابزار عالی داشته باشد، ادامه داد: از لحاظ قانونی در حوزه محیط زیست تاحدودی اشباع، اما از لحاظ نیروی انسانی و منابع با کمبود جدی مواجهیم. دیدگاه های ما در حوزه محیط زیست تعاملی است و نه تقابلی و همچنین در مورد طبقه بندی صنایع، شاخص های صنعتی باید از لحاظ مکان قرارگیری مشخص باشد و گزینه های مناسب را برای جاده سازی و احداث صنایع به صورت جدی پیگیری می کنیم و احداث کارخانه ها از لحاظ مکان یابی و آلایندگی باید شاخص های لازم را داشته باشد.

نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه گلوگاه ها و فسادهایی را در بحث ارزیابی ها و پسماندها به اندازه کافی داریم، تصریح کرد: در رابطه با بحث سیاسی کاری در حوزه محیط زیست تاکید کردیم که محیط زیست باید قدرتمندترین سازمان کشور شود و بحث اصلاح ساختار در دستور کار است همچنین توجه به دیپلماسی بین المللی را مورد توجه قرار خواهیم داد و باید بسیار قوی تر از قبل باشد.

  پاسخگویی مبتنی بر نظرات کارشناسی خواهیم داشت

وی با اشاره به ظرفیت های کنوانسیون ها یادآور شد: این ظرفیت ها در برخی موارد فرصت و در برخی موارد تهدید است و قرار نیست عضو هر کنوانسیونی باشیم بلکه باید براساس منافع ملی و عزت کشورمان از ظرفیت آنها به درستی استفاده کنیم؛  پاسخگویی مبتنی بر نظرات کارشناسی خواهیم داشت و شرایط، شرایط تعاملی خواهد بود، اما می طلبد به نظرات کارشناسی محیط زیست اعتقاد داشته باشیم و محیط زیست را به سمتی باید سامان دهیم که وضعیت بدتر نشود و نیاز است کمک کنیم تا به صورت تدریجی معضلات محیط زیست را حل کنیم.

وی یادآور شد: کمیته ای  در خصوص لایحه توافق نامه پاریس در سازمان محیط زیست برای بررسی جوانب مختلف آن تشکیل شده است.

تمام قد برای رفع چالش ها و معضلات محیط زیستی کنار شما ایستاده ایم

رضا حاجی پور عضو فراکسیون  محیط زیست خطاب به سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ما تمام قد برای رفع چالش ها و معضلات محیط زیستی کنار شما ایستاده ایم، گفت: بحث پسماند امروزه به معضلی جدی برای کشور تبدیل شده، در حالی که تاکنون استراتژی مناسبی برای مدیریت آن اتخاذ نشده است. می طلبد به بحث تبدیل پسماند به انرژی و مکانیزه کردن آن توجه ویژه شود و همچنین سران سه قوه این بحران را درک کرده و پای کار بیایند.

وی ادامه داد: حوزه انتخابیه ام پذیرای 6 میلیون مسافر در هفته است و فرهنگ ما در مورد بحث زباله باید عوض شده و استراتژی برای آن تعریف شود.

فاطمه محمدبیگی سخنگوی فراکسیون محیط زیست نیز با بیان اینکه بحث محیط زیست از آیتم های سلامت و شاخص های رشد و توسعه هر کشوری است، گفت: آب و هوا، یکی از اصول شش گانه طب سنتی است و در واقع حاکمان قدیم به اطبا پول می دادند تا معضلات آب و هوا را شناسایی کنند؛ نیازمند نهضت جدید مدیریت و دفع پسماند از جمله صنعتی کردن پسماند هستیم و محیط زیست باید برای هر وزارتخانه فعالیتی را تعریف و آنها را به کار وادارد.

وی ادامه داد: همچنین نیاز است به بحث بحران آب، آبخیزداری و آبخوان داری، نگاهداشت آب، تخصیص بودجه، مبارزه با فساد در محیط زیست و قطع ید متخلفان و متجاوزان، توجه به دیپلماسی فعال بین المللی در حوزه محیط زیست، آلودگی هوا، جلوگیری از کشت محصولات تراریخته و همچنین ظروف پلاستیکی، افزایش تعداد نیروهای حفاظت و محیط بانان، تعامل در ایجاد پروژه های عمرانی توجه شود و مجلس در حوزه خلأ قوانین شما را همراهی خواهد کرد.

وجود پارادوکس عجیب میان مولفه های توسعه ملی و محلی سیستان و بلوچستان

معین الدین سعیدی عضو فراکسیون محیط زیست در این نشست یادآور شد: متاسفانه در استان سیستان و بلوچستان پارادوکس عجیبی میان مولفه های توسعه ملی و محلی وجود داد و صنایع بدون توجه به پیوست های زیست محیطی ایجاد می شوند؛ اخیرا در منطقه آزاد هزار هکتار زمین را به پروژه سترگ چابهار اختصاص دادند در این رابطه پیگیری هایی را داشتیم اما محیط زیست ورودی جدی به این مباحث نداشته است.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همان منطقه 460 هزار اراضی حفاظت شده گاندو داریم در حالی که شاید 90 درصد آن با زیستگاه گاندو ارتباطی نداشته باشد یعنی اگر بخواهیم جایگاه کوچک عرضه بنزین را ایجاد کنیم اجازه داده نمی شود اما هزار هکتار زمین به فولاد یا پتروشیمی داده می شود و این نگاه دو سویه آدم را متحیر می کند؛ سیستان بلوچستان استان نیست بلکه قاره ای وسیع است و باید به ظرفیت های آن توجه داشت.

شیوا قاسمی پور  نیز در این نشست با انتقاد از اینکه تا زمانی که در حوزه محیط زیست به بحران نرسیم، اقدامی صورت نمی گیرد، تصریح کرد: این رویه بدی است که وجود دارد، چرا به آن توجه و از ظرفیت ها استفاده نمی شود؟

وی بر ضرورت استفاده از چشمه آب شیرین زریوار و همچنین منع استفاده از ظروف پلاستیکی، توجه به ظرفیت های محیط زیستی، جلوگیری از ورود فاضلاب به دریاچه ها، ساخت و سازهای غیرمجاز، تنوع زیستی، آلودگی هوا و گرد و خاک تاکید کرد.

رسول فرخی میکال در این نشست با بیان اینکه اولین پیشران در توسعه پایدار، محیط زیست است، گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که از امکانات به درستی استفاده و در حوزه محیط زیست برنامه ای مدون و هدفمند داشته باشیم. همچنین به افزایش نیروی انسانی توجه شود.

وی با انتقاد از اینکه معضل پسماند به عنوان مشکل اساسی استان گیلان، مردم را با مشکلات گوارشی مواجه کرده، افزود: متاسفانه نگاه ما نگاه پیشگیری از معضلات محیط زیستی نیست و نیاز است به آن توجه شود.

پروین صالحی مبارکه نیز در این نشست گفت: براساس قانون کارگاه های صنعتی در شعاع 50 کیلومتری حریم شهر نباید راه اندازی شود و این موضوع با شعار جهش تولید مغایرت دارد و نیاز است در آن بازنگری شود و محیط زیست نباید به محیط ایست تبدیل شود باید به سایت پسماند توجه کرد و دفع پسماند تسهیل شود همچنین در زمینه آبخیزداری و آبخوان داری با مشکل مواجه هستیم و می طلبد برنامه ریزی ها و سیاست های مناسبی در سازمان محیط زیست اتخاذ و پیاده شود.

حسین رجایی در این نشست با انتقاد از اینکه با کوتاهی ها، مشکلات زیادی در محیط زیست ایجاد شده است، گفت: سازمان محیط زیست سازمانی است که دارای ساختاری ضعیف و ناکارآمد است و تاکنون بیشتر جنبه سیاسی داشته تا تخصصی و فنی؛ می طلبد در این سازمان از مدیران توانمند استفاده شود زیرا وضعیت مطلوبی ندارد و در گذشته پاشنه آشیل بحث های جاسوسی بود، ما در کمیسیون اجتماعی آمادگی داریم از لحاظ اداری و استخدامی به شما کمک کنیم و نیاز است سیاست زدگی در محیط زیست را اصلاح  و همچنین از تخریب محیط زیست جلوگیری کنید.

وی ادامه داد: محیط زیست حاکمیتی است و باید در تمامی حوزه ها ورود کنید. منابع محدود محیط زیست نباید باعث شود اجازه دهید صنایع هر کاری انجام دهند، ما در کنار شما هستیم و خلأهای قانونی را رفع خواهیم کرد.

غلامرضا نوری قزلجه نیز در این جلسه با بیان اینکه فراکسیون محیط زیست یکی از فعالترین فراکسیون های مجلس است، یادآور شد: در حوزه انتخابیه تالابی وجود دارد که 90 درصد آن خشک شده، البته در گذشته کانالی برای تامین آب آن ایجاد شده بود، اما به آن توجه نشد، در حالی که بودجه آن یکصد میلیون هم نمی شود.

وی خطاب به رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: تقاضا داریم به عنوان رسالت سازمانی در حفظ محیط زیست اهتمام داشته باشید و زیر بار دستورهای آنچنانی و فروش محیط زیست نروید؛ هیچ کس مانند رهبر معظم انقلاب نسبت به محیط زیست دغدغه ندارد و ایشان پشتوانه محکمی برای سازمان است. البته می طلبد به NGO ها و استفاده از ظرفیت های مردمی مورد توجه قرار گیرد و انتقادات و نظارت مختلف را به صورت فنی بشنوید وجوابگو باشید.

محمد صفری ملک میان در این نشست گفت: در گذشته نگاه سیاسی بر سازمان حاکم بود تا فنی و با توجه به همسو بودن قوای سه گانه نیاز است به شرح وظایف توجه داشته باشیم؛ شمال امروز با 20 سال گذشته فرق کرده و رو به افول است، البته شاید در ظاهر سیاست هایی برای بهبود وضعیت وجود داشته باشد، اما جوابگو نبوده و باید سیاست درست و مشارکت مردمی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه چندصدایی در حوزه محیط زیست وجود دارد، نمونه استان های شمالی را در خاورمیانه نداریم، اما متاسفانه مورد طمع برخی در داخل و حتی خارج قرار گرفته است و افزایش جمعیت ما را با مشکل مواجه کرده، همچنین معضل پسماند و زباله و شیرابه های ناشی از آن معضلی جدی است و می طلبد بازدیدی را به صورت نامحسوس از تالاب انزلی داشته باشید؛ پارادوکسی در حوزه محیط  زیست وجود دارد، به عنوان مثال برای ساخت جاده سنگ اندازی می شود، اما برای معضلات دیگر اقدامی انجام نمی شود. لابی گری های سیاسی در این رابطه وجود دارد و باید نگاه عاقلانه باشد. همچنین باید به افزایش نیروی محیط بان توجه شود./
https://zistonline.com/vdcjhxeo.uqeixzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما