تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 85384
گزارش آژانس بین المللی انرژی می گوید امروز تقریبا همه هیدروژن تولیدی در دنیا از طریق گاز طبیعی و بدون جذب و ذخیره سازی کربن انجام می گیرد که همین امر باعث تولید 900 میلیون تن دی اکسید کربن شده است، یعنی برابر با مجموع انتشارات دی اکسید کربن بریتانیا و اندونزی.
 انتشار دی اکسید کربن تولید هیدروژن دنیا برابر با مجموع انتشارات بریتانیا و اندونزی است
به گزارش زیست آنلاین، از رویترز، آژانس بین المللی انرژی می گوید اگر دولت ها می خواهند به اهداف انتشار صفر در آینده برسند باید بر تولید هیدروژن سرمایه گذاری های بیشتری انجام دهند.

روز دوشنبه آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارشی نوشت که دولت ها باید سرمایه گذاری در تولید هیدروژن و زنجیره ذخیره سازی این سوخت را افزایش دهند تا به کاهش انتشارات و رساندن آن به انتشارات صفر کمک کنند.

در بیانیه این سازمان آمده است که بخش های دولتی و خصوصی تا کنون فقط یک چهارم 1200 میلیارد دلار لازم تا سال 2030 را برای توسعه هیدروژن و رساندن آن به عنوان بخشی از استراتژی های جهانی انتشارات صفر خالص، تامین کرده اند.

این سازمان می افزاید این تلاش ها باید هیدورژن را به تمامی بخش های تولید انرژی بکشاند و تکنولوژی های مربوط به آن را آنقدر گسترده تر کند تا تولید این سوخت با انرژی های تجدیدپذیر ارزان تر تمام شود.

هیدروژن ماده ای سبک، قابل ذخیره سازی و مصرف آن هیچ انتشارات مستقیم یا گازهای گلخانه ای تولید نمی کند. اما تولید آن هزینه بر است و نگرانی هایی هم در باره نحوه تولید آن [استفاده از سوخت های فسیلی یا انرژی های تجدیدپذیر در تولید هیدروژن] وجود دارد.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی تولید هیدروژن از طریق انرژی های تجدیدپذیر می تواند دو تا هفت برابر گران تر از تولید هیدروژن از طریق گاز طبیعی بدون جذب و ذخیره سازی کربن هزینه داشته باشد.

این گزارش می افزاید امروز تقریبا همه هیدروژن تولیدی در دنیا از طریق گاز طبیعی و بدون جذب و ذخیره سازی کربن انجام می گیرد که همین امر باعث تولید 900 میلیون تن دی اکسید کربن شده است، یعنی برابر با انتشارات دی اکسید کربن بریتانیا و اندونزی.

بر همین اساس در 5 سال گذشته ظرفیت جهانی الکترولیز که هیدروژن را از آب تولید می کند دو برابر شده و نزدیک به 400 پروژه در حال توسعه وجود دارد.

این پروژه ها ظرفیت تامین هیدروژن دنیا را تا سال 2030 به 8 میلیون تن در سال می رساند، در حالی که امروزه این ظرفیت در سال 2021 به 50 هزار تن می رسد.

اما با این حال آژانس تاکید دارد این میزان ظرفیت تنها یک دهم آن چیزی است که تا سال 2030 لازم داریم تا به اهداف انتشاراتی صفر خالص سال 2050 برسیم.

تقریبا تمامی هیدروژن تولید سال 2020 در صنایع و پالایشگاه ها مصرف شده است. اما این سوخت می تواند نقش مهمی در صنایع شیمیای، فولاد، حمل و نقل و صنایع هوایی بازی کند، این بخش های صنایعی هستند که در حال حاضر کاهش انتشارات آنها به عنوان چالش دست اندرکاران آن مطرح شده است.

در حال حاضر 17 کشور استراتژی هایی برای هیدروژن مشخص کرده اند و بیش از 20 کشور دیگر هم اعلام کرده اند که در حال توسعه برنامه هایی برای تولید هیدروژن هستند. در حالی در سال 2019 تعدا این کشور از سه کشور بالاتر نبود./انرژی امروز

https://zistonline.com/vdchkxn6.23nm6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما