تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : 84846
عضو هیات رییسه انجمن اقتصاد کشاورزی در گفتگو با زیست آنلاین:

دامداران بلاجبار خیار و هندوانه به دام هایشان می دهند/ ناتوانی وزارت کشاورزی در پیش بینی و مدیریت بحران

شرایط اقلیمی یکی از چهار عامل ایجاد مشکلات دامداران
زیست آنلاین: عضو هیات رئیسه انجمن اقتصاد کشاورزی ایران گفت: بخشی از تولیدات دامی و همچنین نهاده‌هایی که در بخش دام نیاز است، تحت تاثیر شرایط اقلیمی است. اما باید توجه داشت که تغییرات اقلیمی مقوله ای جهانی است. وظیفه سیاست‌گذاران در سطح کشوری، برنامه‌ریزی برای تامین نهاده‌های دامی است.
دامداران بلاجبار خیار و هندوانه به دام هایشان می دهند/ ناتوانی وزارت کشاورزی در پیش بینی و مدیریت بحران
احمد فتاحی، عضو هیات رئیسه انجمن اقتصاد کشاورزی ایران، در گفت وگو با زیست آنلاین گفت: اولین مشکلی که در بحث اقتصاد نهاده‌های دامی وجود دارد، دیده نشدن بحث اقتصاد و سیاست‌گذاری کشاورزی در سطح وزارت‌خانه است.

فتاحی با بیان اینکه با یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت و پیش بینی معضلات کنونی می توانستیم به راحتی از بحران عبور کنیم، افزود: سیاست وزارت کشاورزی باید مبتنی بر اقتصاد کشاورزی باشد تا بتواند بحران هایی چون خشک سالی را با کمترین هزینه مدیریت کند.

وی اظهارکرد: به طور کلی سطح مراتع دامی رو به کاهش است و این کاهش  ناشی از چهار عامل: تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی، توسعه شهرنشینی و تغییر کاربری زمین است.

فتاحی تاثیر نقش اقلیم در ایجاد معضلات کنونی و تولید نهاده‌های دامی را حدود 25 درصد دانست و گفت: اما تغییرات اقلیمی یک مقوله فراگیر جهانی است. وظیفه سیاست‌گذاران در سطح کشوری، برنامه‌ریزی برای تامین نهاده‌های دامی است.

وی افزود: دولت باید در کوتاه مدت بخشی از نهاده‌های دامی را از طریق واردات و بخش دیگر را از طریق جمع‌آوری نهاده‌های داخلی، خرید از کشاورزان و جمع آوری آن چیزی که به صورت منابع بلااستفاده در سطح کشاورزی وجود دارد، تامین کند. پس از آن با نگاهی بلندمدت به حل این معضل و با بهره‌گیری از متخصصین اقتصاد کشاورزی گام‌هایی در سطح وزارت برداشته شود.

این عضو هیات رئیسه انجمن اقتصاد کشاورزی ایران اظهار کرد: در حال حاضر کمبود نهاده‌های دامی به حدی است که برخی از دامداران هندوانه، خیار، گوجه و سیب زمینی به دام می‌دهند. برای حل این مشکلات باید نهاده‌‌ها را یا به صورت تقریبا رایگان و یا به صورت بلاعوض از طریق واردات به دست کشاورزان برسانیم. پس از رفع مشکل می‌توان به فاصله یک سال این هزینه را به طرق مختلف با کشاورزان حساب نمود.

 

https://zistonline.com/vdcjmoeo.uqexxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما