تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : 84712
زیست آنلاین: بر اساس گزارش شبکه سیاست انرژی سبز REN21، علی رغم کاهش هزینه های انرژی های تجدیدپذیر و فشار بر دولت ها برای اقدام در مورد تغییرات آب و هوایی، سهم سوخت های فسیلی در سبد انرژی جهان همانند یک دهه پیش است.
وعده های سیاست های آب و هوایی طی ده سال گذشته پوچ بوده است
به گزارش زیست آنلاین، در این گزارش آمده است كه استفاده از سوخت های فسیلی در میان افزایش جهانی تقاضای انرژی، ادامه مصرف و سرمایه گذاری در نیروگاه های جدید سوخت های فسیلی و استفاده كمتر از انرژی زیست توده، مانند چوب یا ضایعات كشاورزی، در گرمایش و پخت و پز ادامه دارد.

سوزاندن سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ، گاز و نفت باعث تولید دی اکسید کربن، اصلی ترین گاز گلخانه ای می شود که به گرم شدن کره زمین کمک می کند.

با افزایش غلظت انتشار دی اکسید کربن در جو، تقاضا برای کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای و جلوگیری از استفاده از سوخت های فسیلی برای دستیابی به اهداف جهانی آب و هوایی افزایش یافته است.

REN21 گفت که سهم سوخت های فسیلی در سبد انرژی جهان 80.2 درصد در سال 2019 بوده است. این در حالی است که در سال 2009، سهم آن 80.3 درصد بود. انرژی های تجدید پذیر مانند بادی و خورشیدی 11.2 درصد از سبد انرژی را در سال 2019 تشکیل داد در حالی که سهم آن، 8.7 درصد در سال 2009 بود.

باقی سبد انرژی شامل زیست توده سنتی است که عمدتا برای پخت و پز یا گرمایش خانه ها در کشورهای در حال توسعه استفاده می شود.

در حال حاضر در بسیاری از مناطق، از جمله مناطقی از چین، اتحادیه اروپا، هند و ایالات متحده، ساخت نیروگاه های جدید بادی و خورشیدی ارزان تر از بهره برداری از نیروگاه های موجود زغال سنگ است.

در این گزارش آمده است که انرژی های تجدیدپذیر در بسیاری از نقاط، از نظر هزینه با نیروگاههای جدید گاز طبیعی می توانند رقابت کنند و ارزانترین منابع تولید برق در کشورها در تمامی قاره های اصلی هستند.

مدیر این شبکه می گوید: ما با این واقعیت تلخ مواجه هستیم که وعده های سیاست های آب و هوایی طی ده سال گذشته بیشتر حرفهای پوچ بوده است. سهم سوخت های فسیلی در سبد مصرف نهایی انرژی یک اینچ هم تغییر نکرده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در بسیاری از کشورها، بسته های بهبود اقتصادی کرونا با هدف تحریک سرمایه گذاری بیشتر در انرژی های تجدیدپذیر است. اما سرمایه گذاری های تجدیدپذیر تنها در حدود یك ششم سرمایه گذاری های سوخت فسیلی می باشد.

منبع: Reuters

https://zistonline.com/vdcb5zbw.rhba8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما