تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : 84540
زیست آنلاین: همزمان با شیوع ویروس کرونا که باعث قرنطینه هایی در سراسر جهان شد، صحبت هایی شد مبنی بر اینکه در غیاب مردم، طبیعت به حالتی سالم و بکر باز می گردد و گزارش ها جعلی از حضور دلفین ها در شهر ونیز ایتالیا و پوما در خیابان های سانتیاگو در شیلی داده شد. اما تحقیقات جدید نشان داده است که تأثیر واقعی حذف ناگهانی انسان ها از بسیاری از محیط ها بسیار پیچیده تر است.
آیا همه گیری کرونا به حیات وحش کمک کرد؟
به گزارش زیست آنلاین، همزمان با شیوع ویروس کرونا که باعث قرنطینه هایی در سراسر جهان شد، صحبت هایی شد مبنی  بر اینکه در غیاب مردم، طبیعت به حالتی سالم و بکر باز می گردد و گزارش ها جعلی از حضور دلفین ها در شهر ونیز ایتالیا و پوما در خیابان های سانتیاگو در شیلی داده شد. اما تحقیقات جدید نشان داده است که تأثیر واقعی حذف ناگهانی انسان ها از بسیاری از محیط ها بسیار پیچیده تر است.

آماندا بیتس، اکولوژیست دانشگاه مموریال که هدایت یک تیم بین المللی متشکل از بیش از 350 محقق که در تلاش برای بررسی چگونگی تأثیر محدودیت های کرونایی بر دنیای طبیعی بودند را بر عهده داشت گفت: بسیار عجیب بود که پاسخ ها چقدر متغیر بودند.گفتن اینکه آیا نتیجه حذف ناگهانی انسان از محیط ها مثبت است یا منفی، غیرممکن است.

این تیم داده های صدها برنامه نظارت علمی و همچنین گزارش های رسانه ای از 67 کشور را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد.

همانطور که انتظار می رفت، شواهد نشان داد که طبیعت از کاهش ناگهانی سفرهای هوایی، زمینی و آبی سود می برد.

با کاهش فعالیت های صنایع، استخراج منابع طبیعی و تولید، حیات وحش نیز از کاهش آلودگی هوا و صوت بهره مند شد.

بستن سواحل نیز برای حیوانات مفید بود. به عنوان مثال، در فلوریدا، بستن ساحل منجر به افزایش 39 درصدی موفقیت تخم گذاری لاک پشت ها شد. ماهیگیری در اقیانوس 12 درصد کاهش یافت و حیوانات کمتری با تصادف با وسایل نقلیه در جاده ها و آب کشته شدند.

اما نکات منفی زیادی نیز در نبود انسان ها وجود داشت.

محدودیت ها باعث جلوگیری از اجرای اقدامات حفاظتی و تحقیقاتی شد و در بسیاری از نقاط، شکار و ماهیگیری غیرقانونی افزایش یافت زیرا افراد به دنبال راه هایی برای جبران درآمد یا بدست آوردن مواد غذایی بودند.

فعالیت های بوم گردی که پشتیبانی مالی بسیاری از اقدامات حفاظتی را فراهم می کند بشدت کاهش پیدا کرد و بسیاری از پروژه های مرمت ناچارا لغو یا به تعویق افتادند.

محققان تخمین می زنند که تاخیر در برنامه های کنترل گونه های مهاجم ناشی از محدودیت های کرونایی،  تأثیر زیادی خواهد داشت.

عدم حذف موشهای مهاجم از جزایر دورافتاده که لانه پرندگان دریایی است، می تواند منجر به از دست رفتن بیش از 2 میلیون جوجه فقط در سال جاری شود.

بیتس گفت : مقیاس این تأثیرات منفی غیر منتظره بود. من فکر می کردم که تأثیرات مثبت بیشتری را ببینیم. من معتقدم برخی از این سیستم ها بدون دخالت ما نمی‌توانند ادامه داشته باشند."

منبع: theatlantic

https://zistonline.com/vdcawmna.49nyy15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما