تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : 83217
زیست آنلاین:دانشمندان که در حال رصد این سپر محافظ هستند، هشدار داده اند که سوراخ ازن بالای قطب جنوب به حداکثر اندازه سالانه خود رسیده و یکی از بزرگترین و عمیق ترین اندازه خود در سالهای اخیر را تجربه کرده است.
افزایش اندازه سوراخ ازن بر فراز قطب جنوب
به گزارش زیست آنلاین، لایه ازن، در قسمت فوقانی اتمسفر زمین، بیشتر اشعه ماورابنفش خورشید را جذب می کند. اگر این اتفاق نیفتد به حیات در سیاره ما آسیب می رسد.

طبق گفته دانشمندان سرویس نظارت بر جو کوپرنیکوس (Cams)، غلظت ازن، که به آن تری اکسیژن (trioxygen) نیز می گویند، در ارتفاع حدود 20 تا 25 کیلومتری  قطب جنوب نزدیک به صفر رسیده است.

Cams اعلام کرد این سوراخ بزرگ پس از یک سوراخ غیر معمول کوچک و کوتاه مدت در سال  2019 و به دلیل شرایط جوی خاص تشکیل شده است و بر لزوم اعمال ممنوعیت های استفاده از مواد شیمیایی ساخته شده توسط انسان مانند کلروفلوروکربن ها (CFC) که مشخص شده است تاثیر مخربی بر لایه ازن دارند، تاکید کرد.

دانشمندان گفتند که سوراخ بزرگ این لایه توسط گرداب قطبی قوی، پایدار و سرد تشکیل شده است. یک منطقه مقاوم با فشار کم که معمولاً در لبه قفسه یخ عظیم Ras، جایی که دمای هوا می تواند تا منفی 80 درجه سانتیگراد پایین بیاید.، دیده می شود.

تغییرات زیادی در چگونگی تشکیل سوراخ ازن وجود دارد. وینسنت-هنری پیوچ، مدیر Cams گفت سوراخ ازن در سال 2020 شبیه سوراخ ایجاد شده در سال 2018 است که یک سوراخ کاملا بزرگ بود و قطعاً در پانزده سال گذشته مانند آن کم اتفاق افتاده است. با تابش نور خورشید به قطب جنوب در هفته های گذشته، شاهد تخریب مداوم ازن در منطقه بودیم. 

وی افزود پس از سوراخ ازن در سال 2019 که به طور غیرمعمول کوچک و کوتاه مدت بود و تحت شرایط خاص هواشناسی اتفاق افتاد، امسال در حال ثبت یک مورد نسبتاً بزرگ هستیم که نشان می دهد ما باید به اجرای پروتکل مونترال برای ممنوعیت انتشار مواد شیمیایی تخریب کننده ازن ادامه دهیم.

دانشمندان توضیح دادند که سوراخ لایه ازن به این صورت تشکیل می شود که کلر و مواد حاوی برم در گرداب قطبی منجمد جمع می شوند و در محیط تاریک غیرفعال می مانند. اما وقتی خورشید به آن می تاید، انرژی آزاد شده باعث می شود که اتمهای برم و کلر که به طور موقت بی اثر بودند، از نظر شیمیایی فعال شوند و به سرعت مولکولهای ازن را از بین ببرند و این لایه را تخریب کنند.

منبع: independent

https://zistonline.com/vdca0una.49ne615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما