تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : 82414
زیست آنلاین: با وجود خیابان های خالی از اتومبیل و حضور بسیاری از مردم در قرنطینه های خانگی و تعطیلی پکن، به نظر افرادی که در این شهر زندگی می کنند، تنها مشکل طی هفته های گذشته، دود و آلودگی هوا بوده است.  هرچند در سطح ملی، از زمان آغاز تعطیلات سال نو چینی و مقابله با ویروس کرونا، چین کمترین میزان آلودگی هوا را داشته  است، اما پکن در بازه های زمانی مختلف شرائط متفاوتی را تجربه کرده است. 
به گزارش زیست آنلاین، آنچه جلب توجه می نماید اینکه : "ویروس کرونا نتیجه سالها تحقیق در مورد دلایل آلودگی هوا را زیر سوال برد!" در این مقاله منابع مختلف آلودگی هوا ذکر شده و ادعا می شود که هر یک از آنها یا با سیاست های قبلی یا بدلیل شیوع ویروس نمی توانند باعث آلودگی هوا باشند:

1-    همه در خانه های خود مانده اند و هیچ ماشینی در خیابان ها تردد نمی کند ، بنابراین آلودگی  نمی تواند با اتومبیل ها ارتباطی داشته باشد.
2-    اکثر کارگاه ها و شرکتهای تولیدی بسته شده اند، بنابراین این موضوع هم نمی تواند باعث آلودگی باشد.
3-    همه ساخت و سازها و کارهای ساختمانی متوقف شده اند، پس ارتباطی بین گرد و غبار ناشی از ساخت و ساز باآلودگی هوا نیست.
4-    سوخت اجاق های پخت و پز از ذغال سنگ به سوخت پاک یعنی گاز تبدیل شده است.
5-    و بسیاری موارد دیگر ... .   شما هم متوجه نکته شدید نه؟؟؟ !! پس علت آلودگی چیست؟ موضوع کمی اسرار آمیز است!!!  پس باید علت را در تصاویر ماهواره ای و بررسی فعالیت های صنعتی جستجو کرد. بررسی های مختلف نشان داد که طی هفته های گذشته کارخانه های فولاد و نیروگاههای بخاری به فعالیت خود ادامه داده اند. به عنوان مثال نیروگاهی بزرگ که با سوخت ذغال سنگ هم کار می کند به همراه چندین کارخانه فولاد در شهر تنگشان، در همسایگی پکن باعث بیشترین آلودگی بوده اند.

بررسی های دقیق نشان می دهد که میزان عملکرد کوره های صنعتی مشابه سال گذشته بوده است. نرخ بهره برداری از ظرفیت نیروگاه های ذغال سنگ تقریباً یک سوم کاهش یافته است، اما این همیشه به معنای انتشار آلاینده کمتر نیست، زیرا عملکرد واحد های صنعتی مانند نیروگاه در هنگام فعالیت با ظرفیت کمتر نیز به انتشار آلایندگی خود ادامه می دهند..

هرچند مصرف مواد نفتی بطور کامل قطع نشده است، اما مصرف نفت خام نیز کاهش یافته است. مواد ورودی به پالایشگاه ها، هم 30 درصد کاهش یافته است. خودروهای داخل شهرها هم  بخش کوچکی از کل تقاضای مواد نفتی بمنظور حمل و نقل درون شهری چین را شامل می شود.

به طور کلی، بر اساس بررسی شرایط موجود و یک تحلیل و تخمین ساده، میزان مصرف سوختهای فسیلی چین نسبت به مدت مشابه در سال گذشته،  به دلیل اثرات ویروس کرونا، حدود 25 درصد کاهش یافته است. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که میزان آلودگی هوا هم 100٪ کاهش یابد ، بلکه این انتظار باید به حدود یک چهارم کاهش یابد.

و این در واقع اتفاقی است که در سطح ملی افتاده است:




 
همانطور که در سوابق مشاهده می شود، در هفته های گذشته میزان متوسط PM2.5 کاهش یافته است، به طوری کهاین کاهش در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه (YRD) در اطراف شانگهای چشمگیر بوده است.

با این حال ، آلودگی هوای پکن در زمستان گذشته از هر نقطه دیگری بدتر بوده است. کیفیت هوا در منطقه بزرگی در حوالی پکن بهتر است . 

دو دلیل برای این امر وجود دارد:

1- دو منبع بزرگ آلودگی هوا در منطقه پکن صنعت فولاد و البته سیستم گرمایش ساختمانها است. این مسأله، با مناطقی که بیشترین پیشرفت در کیفیت هوا را داشته و نیروگاه ها، حمل و نقل و صنایع کوچکتری داشته اند، در تضاد است. ویروس کرونا کمترین تأثیر را بر این دو بخش داشته است. چرا که حتی در زمان تعطیلی شهر و قرنطینه شدن مردم در خانه ها و عدم تردد افراد،  ساختمانها باید گرم شوند و حتی ممکن است سیستم گرمایش بیش از قبل کار کند چون مردم در خانه اند و نیاز به گرمایش بیشتری دارند. از سرویس خارج نمودن نیروگاهها و کوره های صنایع فولاد هم بسیار دشوار بوده و راه اندازی مجدد آنها مستلزم صرف هزینه های زیادی خواهد بود. بنابراین این صنایع همچنان در حال تولید هستند و در نتیجه آلودگی بیشتری تولید می کنند..

محل جغرافیایی پکن باعث می شود سطح آلودگی آن نسبت به جهت باد بسیار حساس باشد ؛ تأسیسات عظیم صنعتی و تراکم بالای جمعیت به سمت جنوب و شرق به معنی آلودگی زیاد هنگام وزش باد از آن جهت است، در حالی که وزش باد از سمت شمال و غرب، هوای پاک را به ارمغان می آورد. بنابراین جهت و سرعت باد می تواند تأثیر عمده ای بر میزان آلودگی شهر داشته باشد.

بطور خلاصه، دلایل آلودگی شهر پکن در شرایط غیر عادی که بدلیل شیوع کرونا بوده است، ترکیبی از ادامه فعالیت واحد های صنعتی آلوده کننده مجاور و همچنین آلودگی ناشی از دودکش خانه ها و ساختمان های مسکونی و البته الگوهای نامناسب مسیر حرکت باد بوده است. هرچند، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که به دلیل اقدامات پیشگیری از گسترش ویروس اتفاق افتاده است، اما در صورت وجود شرائط عادی زندگی، این آلودگی ها می توانست بمراتب بسیار بیشتر باشد.

منبع: energyandcleanair

https://zistonline.com/vdci55av.t1arz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما