تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 81070
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تراز و وسعت دریاچه مطلوب تر از سال های گذشته است، گفت: ورودی آب به نگین آبی آذربایجان از امروز با کاهش تدریجی مواجه می شود./ مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گندمان نهایی شده و پس از تائید نهایی در شورای برنامه ریزی استان امسال اجرایی می شود./ دادستان عمومی و انقلاب گرگان در حاشیه بازدید از تالاب بین‌الملی آلاگل، خروج آب از این تالاب را ممنوع کرد.
کاهش تدریجی ورودی آب به دریاچه ارومیه/ نهایی شدن برنامه جامع مدیریت تالاب گندمان/ ممنوعیت خروج آب از تالاب آلاگل
به گزارش زیست آنلاین، رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تراز و وسعت دریاچه مطلوب تر از سال های گذشته است، گفت: ورودی آب به نگین آبی آذربایجان از امروز با کاهش تدریجی مواجه می شود.

فرهاد سرخوش افزود: ورودی آب دریاچه از رودخانه‌های «شهرچای»، «زرینه رود»، «سیمینه رود»، «گادار» و «باراندوز» تا روز گذشته ۶۵ مترمکعب در ثانیه بود اما امروز ۱۰ مترمکعب آن کاهش می‌یابد و ورود آب به دریاچه تا حدود ۱۰ روز دیگر به طور کامل قطع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه همچون تصفیه‌های فاضلاب و تونل انتقال تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد، افزود: تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک متر افزایش می‌یابد.

وی در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: گستره این دریاچه با افزایش ۸۴۴ کیلومتری در همسنجی با زمان مشابه سال گذشته به سه هزار و ۲۰۱ کیلومترمربع رسیده است.

وی با اعلام اینکه دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن یک متر و ۸۳ سانتی متر بالاتر آمده، افزود: تراز این دریاچه اکنون یکهزار و ۲۷۱ متر و ۸۵ سانتی متر برآورد شده که ۱۰۴ سانتی متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است.

وی با اشاره به کاهش تبخیر آب دریاچه در مقایسه با سال‌های گذشته، اضافه کرد: دریاچه ارومیه در سایه افزایش حجم آب و حل شدن نمک‌های رسوب شده در کف آن در بسیاری از نقاط عمیق‌تر شده و این موضوع تبخیر را کاهش داده است.

«سرخوش» با بیان اینکه بارش‌های مناسب سال جاری به همراه اقدامات انجام شده در ستاد احیا باعث افزایش چشمگیر تراز دریاچه ارومیه شد، بیان کرد: هرساله شاهد کاهش نزدیک به ۷۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه در فصل گرما هستیم اما این مقدار در زمان بارش‌ها جبران می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی متر کاهش می‌یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی

تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

انتقال آب به در یاچه ارومیهبرنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گندمان نهایی شدمدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گندمان نهایی شده و پس از تائید نهایی در شورای برنامه ریزی استان امسال اجرایی می شود.

شهرام احمدی افزود: در گام نخست این برنامه تحلیل ذینفعان تالاب مورد بررسی، در گام دوم و سوم تهدیدات و مشکلات تالاب گندمان شناسایی و مشکلات ترسیم و راهکارهای مقابله با آنها در پیش نویس اولیه تدوین شده است.

وی با اشاره به تهیه پروتکل پایش تالاب در ۳ سطح، آب و خاک، تنوع زیستی و معیشت جوامع محلی در گام چهار افزود: این برنامه با چشم انداز ۲۵ ساله تعریف و تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه این تهیه این طرح از اوایل سال گذشته در راستای تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب های ایران آغاز شده است، افزود: در این طرح با همکاری بهره برداران محلی و ذینفعان تالاب در حفاظت پایدار و خردمندانه برای دستیابی و رسیدن به توسعه و حفاظت پایدار تالاب برنامه ریزی می شود.

احمدی گفت: ۲ سال گذشته نیز طرح مدیریت تالاب بین المللی چغاخور در استان تهیه و تدوین شد.

وی در ادامه به وضعیت چند سال قبل این تالاب که به دلیل خشکسالی و بهره برداری غیر اصولی به کانون گرد و غبار محلی تبدیل شده بود و چندین بار نیز دچار حریق شده بود، اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه های مدیریتی و همچنین همکاری و همراهی جوامع محلی و ذینفعان از سال گذشته وضعیت تالاب بهبود یافته است.

وی به آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب در سال گذشته و همچنین سرریز شدن ابن تالاب در بارش های سال جاری اشاره کرد و گفت: در زمستان سال گذشته و بهار امسال این تالاب مامن بیش از ۱۳۰ هزار پرنده مهاجر بود.

به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی گندمان با یکهزار و ۷۰ هکتار وسعت در شهرستان بروجن و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال وبختیاری واقع شده است.
این تالاب جز و۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر است.

این تالاب در دفتر بین المللی تحققیات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده است.

تالاب گندمانممنوعیت خروج آب از تالاب بین‌المللی آلاگلدادستان عمومی و انقلاب گرگان در حاشیه بازدید از تالاب بین‌الملی آلاگل، خروج آب از این تالاب را ممنوع کرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سیدرضا سیدحسینی صبح امروز -پنج شنبه- در حاشیه بازدید از تالاب بین الملی آلاگل، اظهار کرد: برای حفظ گونه‌های جانوری و جلوگیری از به خطر افتادن حیات پرندگان، خروج آب از تالاب بین‌المللی آلاگل ممنوع است و با کسانی که خلاف این دستور عمل کنند برخورد می شود.

گفتنی است، در این بازدید مسئولان محیط زیست از دغدغه ها و مشکلات‌شان گفتند و از دادستانی کمک خواستند.

چندی پیش فعالان زیست محیطی از خروج آب تالاب آلاگل برای مصارف کشاورزی که حیات جانداران این تالاب را به خطر انداخته بود به دادستانی گزارش کرده بودند.

بر اساس این گزارش، دادستان کل گلستان و معاونان او به همراه مسئولان محیط زیست استان از  سه تالاب بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل بازدید کردند.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

دوره ترسالی را با بهره برداری کامل از باران آغاز کنیم

تکذیب آغاز دوره ترسالی در ایران

برداشت سالانه آب‌های زیرزمینی۱۰ برابر دریاچه ارومیه است

خشکسالی پیامد مرگ قنات هاست/فناوری پمپ و چاه جایگزین قنات ها شده است

بازچرخانی آب یکی از راه‌های جبران کمبود آن در دنیا

تعادل بخشی آب های زیرزمینی و نجات آب؛ آنچه گفته می شود و آنچه اتفاق می افتد

مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدار

بررسی عملکرد سیمره در کاهش خسارت‌های سیلاب‌های فروردین ۹۷

https://zistonline.com/vdcfxxdc.w6dyeagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما