تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 80883
زیست آنلاین: امروزه دنیای کسب و کار متوجه مزایای زیست محیطی و اقتصادی حذف زباله ها شده است، در این زمینه بازیافت محصولات به عنوان رویکری موثر، زمینه ساز ایجاد  اقتصاد  چرخشی  خواهد بود و تغییرات حاصل از آن نیز فرایندی ضروری در جهان شناخته شده است.
چرا به اقتصاد چرخشی اعتقاد داریم
به گزارش زیست آنلاین، امروزه دغدغه‌های محیط زیستی یکی از مهمترین نگرانی‌ها در بین سیاست‌مداران، فعالان محیط زیست و به تبع آن تولیدکنندگان بزرگ می‌باشد. اصطلاح اقتصاد چرخشی (circular economy) نیز در این بین به ادبیاتی رایج در توسعه پایدار بدل شده است. در این مدل اقتصادی تلاش اصلی در جهت  استفاده مجدد از منابع مصرفی همچون فلزات و  پلاستیک در تولید و به صفر رساندن ضایعات تولید و آلودگی ناشی از تولید است، در مطلب پیش رو می خواهیم این مفهوم را از منظر بسته بندی شروع کنیم، البته همه چیز در مورد بسته بندی نیست، اما این موضوع شروع بسیار خوبی است.

این مقاله با همکاری  مارک ها و برندهای پایدار جامعه جهانی که آینده تجارت را در سرتاسر جهان شکل می دهند منتشر شده است.

امروزه دنیای کسب و کار متوجه مزایای زیست محیطی و اقتصادی حذف زباله ها شده است ، در این زمینه بازیافت محصولات به عنوان رویکری موثر، زمینه ساز ایجاد  اقتصاد  چرخشی  خواهد بود و تغییرات حاصل از آن نیز فرایندی ضروری در جهان شناخته شده است.

نگاهی بر بسته بندی پلاستیکی ده ها تن از بزرگترین شرکت های بسته بندی کالاهای مصرفی (CPG) در جهان، از جمله شرکت کوکاکولا، نستله، پپسی ، پروکارت و گمبل [P & G] و یونیلور، با مشارکت یکدیگر این دستور کار را در اولیت برنامه های خود گذاشته اند که دیگر نسبت به مساله دفن زباله های پلاستیکی در محل دریا و اقیانوس ها بی توجه نباشند.

از همین رو برنامه های متعددی در حال انجام است تا امکان بازیابی و استفاده مجدد از پلاستیک ها را جایگزین انباشت کوه های پلاستیکی نماید.

لازم به ذکر است، شرکت های دل، جنرال موتورز، HP Inc، Interface و IKEA، تحت نام NextWave Plastics، با یکدیگر همکاری داشته اند تا یک زنجیره عرضه جهانی را ایجاد کنند که پلاستیک هایی که طبق معمول به اقیانوس ها ریخته می شود را برای بازیافت مورد استفاده قرار دهد.

پاییز گذشته، بنیاد الن مک آرتور، یک سازمان حمایتی برای اقتصاد مدور، اعلام کرد که تعهد جهانی جدید، اقتصاد پلاستیک را به عهده گرفته است. این شرکت بیش از ۲۵۰ شرکت، دولت، سازمان های غیر دولتی و سازمان های علمی را به ثبت رساند، از جمله شرکت هایی که ۲۰ درصد از تمام بسته بندی های پلاستیکی تولید شده در سطح جهانی و بیش از ۷۰ مارک تجاری شناخته شده را به خود اختصاص داده اند. شرکت هایی مانند اپل، H & M، جانسون و جانسون، L&#۳۹;Oréal و Target نیز در این برنامه شرکت کرده و متعهد شده اند که بسته بندی های غیرضروری پلاستیکی را از بین ببرند و در بسته بندی های جدید خود  از ۱۰۰ مواد قابل استفاده مجدد و قابل بازیافت استفاده کنند.

 100 مواد قابل استفاده مجدد و قابل بازیافت

پس از آن، ۲۹ غول از صنایع شیمیایی، پلاستیک و CPG - از جمله Chevron، Dow، Shell و Veolia - با مشارکت هم  بیش از ۱ میلیارد دلار به منظور  پایان بخشیدن به زباله های پلاستیکی سرمایه گذاری کرده اند، به گفته آن ها هدف از انجام این کار دستیابی به توسعه و ایجاد راه حلی است که ضایعات پلاستیکی را به حداقل برساند و به استفاده از پلاستیک ها و آلودگی ها پلاستیکی در محیط زیست پایان دهد.

فن آوری های جدید نیز در حال ظهور برای کاهش آلودگی پلاستیک و حرکت به سوی ایجاد یک فرایند برای تبدیل PET (پلیمر پلاستیکی که معمولا استفاده می شود) به مواد قابل بازیافت است.

به همین منظور، سابیک عربستان محصول پلی بوتیلن ترفتالات (PBT) را که از پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی مشتق می‌شود را معرفی کرد. سابیک هدف از معرفی این محصول را حمایت از اقتصاد چرخشی و کمک به کاهش ضایعات پلاستیکی عنوان کرده است.

کامپاندهای Elcrin iQ و آمیزه‌ها بر پایه رزین‌های تجدید شده iQ PBT، فنّاوری اخیر سابیک، هستند. این فناوری برخی از محدودیت‌های بازیافت مکانیکی با استفاده از فرآیندهای شیمیایی برای دی پلیمریزه کردن بطری‌های PET و سایر ضایعات آن به مواد شیمیایی اولیه سازنده خود، خالص‌سازی و استفاده برای تهیه رزین PBT جدید برطرف می‌کند.

رزین جدید یک‌راه حل برای PBT بکر و مواد مرسوم آن است که باعث می‌شود، تولیدکنندگان محصولات خود را پایشی تر تولید کنند.  همچنین قادر به کاهش انرژی و انتشار کربن به ترتیب به میزان ۶۱ و ۴۱% می باشد. علاوه بر این برای هر کیلوگرم رزین، ۶۷ بطری PET مصرف‌شده استفاده می‌شود (۰.۵ لیتر).

کاربردهای بالقوه این پلیمر جدید شامل  لوازم الکترونیکی، خودرو، لوازم‌خانگی و وسایل پزشکی می‌شود.

در ماه فوریه، آی بی ام اعلام کرد که یک فرآیند بازیافت شیمیایی ایجاد می کند که می تواند PET را از زباله های مخلوط یا آلوده که قبلا بازپرداخت نشده اند، به مواد قابل بازیافت تبدیل نماید و با این روش به حفظ مواد در زنجیره بازیافت و پایان دادن به پروسه دفن زباله کمک خواهد کرد./ منبع: huffpost

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

ممنوعیت زباله های پلاستیکی چین هرج و مرج جهانی به راه می اندازد/ تنها راه حل برای آلودگی پلاستیک، تولید پلاستیک کمتر استمصرف پلاستیک محیط‌زیست را نابود می‌کندتیغ های یکبار مصرف چقدر برای محیط زیست مخرب است؟ابتكارات در اقتصاد چرخشی آبتولید نسل جدید پلاستیکبسته بندی جدید Diageo  با حذف پلاستیک همراه است​ 

 

https://zistonline.com/vdcgw797.ak9z74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما