تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 80579
زیست آنلاین: ممنوعیت چین در واردات پلاستیک، جهان را در معرض آشفتگی قرار داده است، حال پس از توقف واردات زباله قابل بازیافت به چین در سال جاری، کشورهای سراسر دنیا از تجمع زباله رنج می برند.
ممنوعیت زباله های پلاستیکی چین هرج و مرج جهانی به راه می اندازد/ تنها راه حل برای آلودگی پلاستیک، تولید پلاستیک کمتر است
به گزارش زیست آنلاین، چین سال هاست که بخش عمده ای از پلاستیک و ضایعات پلاستیکی را از سراسر دنیا دریافت کرده و بیشتر آنها را به یک ماده با کیفیت بالاتر که می تواند بار دیگرتوسط تولید کنندگان مورد استفاده قرار گیرد، پردازش می کند. درحقیقت می توان گفت، چین در ۲۵ سال گذشته ۴۵ درصد واردات پلاستیک استفاده شده را برعهده داشته که تاثیری عظیم بر سیستم بازیافت جهانی می‌گذاشت.
اما در ابتدای سال ۲۰۱۸، این کشوردر تلاش برای محافظت از محیط زیست محلی و کیفیت هوا، درهای خود را بر روی تقریبا تمام زباله های پلاستیکی خارجی و همچنین بسیاری از مواد قابل بازیافت دیگر بست. پس از انجام این اقدام،  کشورهای توسعه یافته در تلاش برای یافتن مکان هایی برای فرستادن زباله هایشان شدند.
آرونود برونت، مدیر کل گروه صنعتی اداره بین المللی بازیافت، مستقر در بروکسل، به خبرگزاری فرانسه گفت: "این خبر مانند یک زلزله بود."چین بزرگترین بازار برای بازیافت بود و توقف آن منجر به ایجاد شوک بزرگی در بازار جهانی شد."
در عوض، پلاستیک ها قرار است در مقادیر زیاد به آسیای جنوب شرقی هدایت شود، یعنی مالزی از جمله کشورهای جایگزین برای واردات زباله پلاستیکی محسوب می شود اما این کشور آسیایی ظرفیت جایگزینی چین را ندارد، از سوی دیگر اطلاعات رسمی نشان می دهد که واردات پلاستیکی از سال ۲۰۱۶ با گذر از میزان ۸۷۰،۰۰۰ تن در سال نرخ رشد  سه برابری داشته اند.

ممنوعیت زباله های پلاستیکی چین، هرج و مرج جهانی به  راه می اندازد

در شهر کوچک Jenjarom، واقع در مالزی و کمی دورتر از کوالالامپور، پلاستیک ها  به طور ناگهانی به کوه های عظیم جثه تبدیل شدند، یو بی یین، وزیر علوم ، تکنولوژی و محیط زیست و تغییرات آب و هوایی مالزی گفت ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که مالزی تبدیل به سطل زباله پلاستیک های کشورهای پیشرفته نشود .
مبارزان تغییر اقلیم می گویند تنها راه حل بلندمدت برای مدیریت بحران زباله های پلاستیکی، توجیه  شرکت ها و تشویق مردم به سمتی است  که پلاستیک کمتری مصرف کنند.

ساکنان این شهر به سرعت متوجه فتنه وحشتناکی در شهر شدند، بوی نامطبوعی که در اثر پردازش پلاستیک پخش شده است و گازهایی که از پلاستیک های تجمع یافته ساطع میشود موجی از ناآرامی ها را برای ساکنین و دولت رقم زده است، البته برخی فعالان محیط زیست معتقدند که برخی از این گازهای منتشر شده و یا دود های آلوده کننده هوا  از سوزاندن ضایعات پلاستیکی حاصل می شود.

تحقیقات در این زمینه  تا اواسط سال ۲۰۱۸ به طول انجامید و در نهایت حدود ۴۰ کارخانه مشکوک شناسایی شدند که مخفیانه و بدون مجوز مناسب عمل می کردند.
شکایت های اولیه به مقامات به جایی نرسید، اما فشار فعالان و مردم تا جایی ادامه پیدا کرد که در نهایت دولت اقداماتی را انجام داد. مقامات شروع به بستن کارخانه های غیر قانونی در Jenjarom کردند و اعلام کردند که موقتا مجوز ورود به پلاستیک را در سراسر کشور لغو اعلام می کنند.
و سرانجام، بیست و سه کارخانه بسته شد، اگر چه فعالان معتقدند که بسیاری از آنها بی سر و صدا در جای دیگری در کشور نقل مکان کرده اند، اما ساکنین می گویند کیفیت هوا بهبود یافته است.
در حال حاضر، استرالیا، اروپا، ایالات متحده و بسیاری از کسانی که از پلاستیک و دیگر مواد قابل بازیافت جمع آوری شده بهره مند هستند، به دنبال یافتن مکان های جدید برای فرستادن آن می باشند. 
با این که به نظر می رسد، آنها با هزینه های بالایی روبرو خواهند شد ، برخی خبرها حاکی از آن بوده است که تایلند مقصد بعدی کالاهای پلاستیکی جهان است و ظاهراً تا سال ۲۰۲۱ واردات این کالاها را می پذیرد.
تا کنون تقریبا هرچیز شامل مواد پلاستیکی از پلاستیک گرفته تا کاغذ و حتی شیشه به چین فرستاده می شد، اما اکنون ۸۰ درصد آنها توسط شرکت های محلی پردازش می شود، و بیشتر این قطعات نیز به هند تحویل داده می شود.
آدام فاکنر، مدیرعامل اداره مدیریت زباله های شمال اقلید، به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما به سرعت حرکت خواهیم کرد و به تمام بازارهای داخلی رجوع می کنیم."
وی افزود: "ما متوجه شده ایم که با حمایت از تولید کنندگان محلی، ما می توانیم به قیمت های این ممنوعیت را رفع گردانیم، اما رویکرد جدیدی با عنوان مصرف کمتر، تولید کمتر را پیش رو قرار خواهیم داد.

ممنوعیت زباله های پلاستیکی چین، بازسازی جهانی را به هرج و مرج می اندازد

طبق داده های گزارش شده توسط Greenpeace و سازمان محیط زیست جهانی Alliance Alternative Incinerator Alternatives، در سرزمین  چین، واردات ضایعات پلاستیکی از ۶۰۰۰۰۰ تن در ماه در سال ۲۰۱۶ به حدود ۳۰،۰۰۰ در ماه در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.
چن لیوان، بنیانگذار سازمان غیر انتفاعی زیست محیطی چین Zero Waste Alliance، دو سال گذشته با بازدید از شهر جنوبی Xingtan، متوجه شد که صنعت بازیافت پلاستیک با عدم رعایت استاندارهای لازم در حال رشد است، و دریافت که این موضوع در آینده نگرانی های بی شماری به همراه خواهد داشت، او به خبرگزاری ها گفته بود: "بازرسان پلاستیکی به شکل منظم به وظایف خود عمل نمی کنند و باید در خصوص واردات زباله تجدید نظر شود. طبق اظهارات فعالان زیست محیطی نیز، تنها راه حل بلندمدت برای بحران زباله های پلاستیکی، شرکت مصرف کمتر و کمتر است. کیت لین، فعال گرینپایس گفت: "تنها راه حل برای آلودگی پلاستیک، تولید پلاستیک کمتر است."/ منبع: phys

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

بررسی انواع زباله و ماهیت آنها مصرف پلاستیک محیط‌زیست را نابود می‌کند تولید نسل جدید پلاستیک بسته بندی جدید Diageo  با حذف پلاستیک همراه است​ انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اول انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دوم پسماند طلای کثیف https://zistonline.com/vdci3wav.t1auy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما