تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب : 80656
مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست با اشاره به تصویب لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور از تکمیل آیین‌نامه اجرایی این قانون خبر داد.
سامانه اطلاع‌رسانی منابع ژنتیکی راه‌اندازی می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، طاهره افتخاری، مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست، با بیان اینکه لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور در مهر سال گذشته پس از تصویب در هیات وزیران ابلاغ شد، اظهارکرد: آئین‌نامه اجرایی این قانون به منظور مشخص کردن شرایط دسترسی و نحوه بهره‌برداری از منابع ژنتیکی با سه رویکرد حفاظت از منابع ژنتیکی، تسهیل در امر پژوهش با اولویت پژوهشگران داخلی و رعایت حقوق عرفی جوامع محلی تنظیم شد.

وی با اشاره به سابقه تهیه و تصویب قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی گفت: در اواخر دهه ۸۰ پیش‌نویس لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی جهت اظهارنظر به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شد همچنین با توجه به اینکه هیچ قانون جامع و مدونی در خصوص منابع ژنتیکی کشور وجود نداشت و به لحاظ آنکه منابع ژنتیکی کشاورزی وجوه اشتراک زیادی با منابع ژنتیکی طبیعی دارند از سوی دفتر موزه تاریخ طبیعی سپس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد که لایحه‌ای در خصوص کل منابع ژنتیکی کشور تهیه شود.

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ادامه داد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ طی جلسات متعدد و با حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم، وزارت بهداشت، جهاد دانشگاهی و نماینده انجمن‌های علمی در کمیسیون‌های مربوطه در هیأت دولت و مجلس و با همکاری و تلاش مرکز پژوهش‌های مجلس، این لایحه بررسی و توسط هیأت دولت به مجلس جهت تصویب ارائه شد و در نهایت در مهرماه ۱۳۹۷ قانون «حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور» تصویب و از سوی رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

وظیفه سه دستگاه دولت برای تهیه آیین‌نامه قانون حفاظت منابع ژنتیکیافتخاری ادامه داد: بر اساس ماده ۶ قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور باید سه دستگاه متولی یعنی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت علوم و جهاد دانشگاهی در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون آئین‌نامه اجرایی شرایط دسترسی و نحوه بهره‌برداری از منابع ژنتیکی را تهیه کنند و به تصویب هیئت وزیران برسانند. از مهرماه سال گذشته طبق دستور عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفلظت محیط زیست - مسئولیت تهیه و تنظیم آئین‌نامه اجرایی مربوط به سازمان به معاونت محیط طبیعی با همکاری سایر معاونت‌های تخصصی سپرده شد. 

وی اظهار کرد: بر اساس دستور حمید ظهرابی - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی-، دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با توجه به شرح وظایف آن، مسئول تنظیم و جمع‌بندی نظرات تخصصی سازمان شد. این پیش‌نویس ابتدا طی جلسات متعدد در این دفتر تنظیم شد سپس طی جلسات بعدی با حضور نمایندگانی از کلیه دفاتر حوزه معاونت محیط زیست طبیعی و معاونت دریایی و دفتر حقوقی سازمان محیط زیست و در نهایت با حضور نمایندگان دستگاهای مربوط به این قانون مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست

دبیرخانه شورای ملی منابع ژنتیکی در وزارت کشاورزی مستقر استمدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با اشاره به اینکه طبق قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی، «شورای ملی منابع ژنتیکی کشور»، به منظور سیاستگذاری اجرایی و انجام هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های متولی و به منظور رسیدگی به ابهامات تشکیل می‌شود که محل استقرار دبیرخانه این شورا، وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده است، اظهارکرد: در اواخر اسفند ۹۷ از سوی دبیرخانه شورای ملی منابع ژنتیکی کشور پیش‌نویس تهیه‌شده آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت منابع ژنتیکی، برای دستگاه‌های متولی ارسال شد تا بازبینی نهایی انجام شود.

به گفته افتخاری، در فروردین امسال، بررسی نهایی و بازبینی توسط سازمان محیط زیست انجام و نظرات کلیه معاونت‌ها برای دبیرخانه شورای ملی منابع ژنتیکی ارسال شد. در آینده نزدیک این آئین‌نامه پس از تصویب هیأت وزیران جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی در پایان با بیان اینکه بر اساس آئین‌نامه اجرایی قانون حفاظت منابع ژنتیکی، دستگاه‌های متولی موظف هستند ضمن تشکیل یک ساختار مستقل در سطح معاون دستگاه، نسبت به ایجاد سامانه اطلاع‌رسانی جامع اقدام کنند،اظهارکرد: برای یکسان‌سازی ارائه خدمات و ایجاد ارتباط با متقاضیان، پنجره واحد ارائه خدمات الکترونیک توسط ساختار و با همکاری نهادهای متولی ایجاد خواهد شد. امیدورایم با ایجاد ساختار در سه دستگاه متولی و ارتباط موثر میان آن‌ها ضمن شناسایی، مستندسازی، بهر برداری پایدار، حفاظت و پایش و احیای منابع ژنتیکی کشور، این منابع ارزشمند به نحو شایسته‌ای مدیریت شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تنوع زیستی ایران تهدید شده است

 گزارش صندوق حیات وحش از آخرین وضعیت تنوع زیستی جهان

گردشگری پایدار راهی برای حفظ تنوع زیستی و کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن

ساخت جزیره برای تنوع زیستی

https://zistonline.com/vdcepp8v.jh87ni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما