تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 78807
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: قاضی دوستدار محیط زیست شهرستان زابل دو متخلف شروع به شکار و صید غیرمجاز را محکوم به کاشت ۴۰۰ اصله نهال سازگار با منطقه کرد.
 شکارچیان غیرمجاز  محکوم به کاشت ۴۰۰ اصله نهال
به گزارش زیست آنلاین، وحید پورمردان ضمن اعلام این خبر گفت: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل  درحین  گشت و کنترل‌های شبانه روزی خود در پناهگاه حیات وحش هامون، با یک دستگاه خودروی سواری مشکوک مواجه شدند که با رویت  محیط بانان از محل گریختند. پس از تعقیب و گریز خودروی مذکور متوقف و از متخلفان سه قبضه سلاح شکاری و ادوات شکار ضبط شد.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: شکار چیان متخلف قبل از هر گونه اقدام به شکار، بر اساس قوانین جاری محیط زیست دستگیر و جهت پیگیری موضوع تحویل مقام قضایی استان  شدند.

پورمردان ادامه داد: قاضی دادگاه این دو متخلف را به جرم شروع به شکار جانوران وحشی، نقض مقررات، تمرد نسبت به مأمورین حین انجام وظیفه، حمل و نگهداری سلاح شکاری بدون مجوز مجموعاً به ۵۷ ماه حبس  تعزیری و در راستای ارتقاء و اعتلای فرهنگ زیست محیطی، مقابله با شن های روان و کاهش گرد و غبار در روستاهای اطراف تالاب هامون هریک از متهمین را به کاشت دویست اصله نهال در حاشیه پناهگاه حیات وحش هامون تحت نظارت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل محکوم کرد.

نهال کاری در هامون

پناهگاه حیات وحش هامونپناهگاه حیات وحش هامون با مساحتی بالغ بر ۲۹۳۰۳۱ هکتار طی مصوبه شماره ۸ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۵۷ شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست. حیات هامون از رودخانه هیرمند (مشترک) که از کوه های بابا افغانستان سریز می شود و به دشتهای سیستان سرازیر می شد و این رودخانه با گذر حدود یک هزار کیلومتر در خاک افغانستان وارد مرز ایران می شود.

موقعیت جغرافیاییاین اثر با N۳۰۴۹ عرض جغرافیایی و E۶۱۱۴ طول جغرافیایی در زون۴۱در غرب شهر زابل و در شمال استان سیستان و بلوچستان واقع گردیده است.

ویژگیهای منطقهاین منطقه که جزو رامسر سایتها میباشد توسط رودخانه هیرمند تغذیه و تنها زیستگاه پرندگان در شرق کشور محسوب میگردد. از گونه های مهم گیاهی میتوان از اویار سلام؛ لویی؛ نی ؛ بارهنگ آبی؛ گز و تاغ و از گونه های مهم جانوری میتوان از پلیکان؛ قلامینگو؛ باکلان؛ آنقوت؛ دال؛ افعی شاخدار ایرانی و جعقری و انواع ماهیان مانند کپور و آمور نام برد.

عوامل تهدید کنندهاز مهمترین عوامل تهدید میتوان جلوگیری از ورود آب رودخانه هیرمند به این منطقه نام برد.ضمنا شکار و صید بی رویه و همچنین عبور جاده آسفالته از میان منطقه از دیگر عوامل تهدید به حساب می آید.

حیات وحش هامون

پایش تغییرات کاربری و پوشش اراضی پناهگاه حیات وحش هامونبررسی مطالعات نشان داد، در سال ۱۳۷۹ تالاب هامون کاملاً خشک شده و به همین دلیل بین سال های ۱۳۶۵ الی ۱۳۷۹ مقدار پوشش گیاهی آن به شدت کاهش پیدا کرده و بر سطح اراضی شور افزوده شده است. با آبگیری مجدد تالاب در سال ۱۳۸۸ پوشش گیاهی آن احیا گردید، و این پوشش از ۶ درصد کل منطقه در سال ۱۳۷۹ به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، و اراضی شور نیز از ۳۹ درصد کل منطقه به ۱۳ درصد کاهش یافت.

https://zistonline.com/vdcjaoea.uqeoyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما