تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 78656
محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اينکه کشت گلخانه ای تغییر کاربری نیست و با توجه به گسترش روزافزون آلوگی هوای کلانشهرهای کشور، از اهتمام به توسعه کشاورزی شهری به عنوان راهکار کاهش آلودگی در کلان شهرها نام برد.
کشت گلخانه ای راهکار کاهش آلودگی در کلان شهرها
به گزارش زیست آنلاین، معاون وزیر جهاد کشاورزی از ارائه تسهیلات بی قیدو شرط به متقاضیان احداث کشت گلخانه ای در بانک های عامل خبرداد.

محمدعلی طهماسبی،  در اختتامیه سومین نمایشگاه بین المللی باغبانی، نهاده ها، گلخانه، گیاهان دارویی، ماشین آلات و صنایع وابسته تصریح کرد: حمایت از سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی شهری و توسعه گلخانه ها توسط بخش خصوصی از راهکارهایی است که وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار خود قرار داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام حمایت این وزارت خانه از برگزاری این نمایشگاهها توسط بخش خصوصی، افزود: سپردن امور دولتی بخش کشاورزی به شرکت های خصوصی که دارای تخصص لازم و مجهز به علم روز و فن آوری های نوین دنیا­ هستند ­منجر به ظهور بازارهای نوین کسب و کارو ایجاد فضای رقابتی برای کسب و درآمد برای افراد جویای کار می شود.

به گفته طهماسبی، ارائه تسهیلات ویژه به شرکت های دانش بنیان در صنعت کشاورزی ، یکی از سیاست های مشوقی این وزراتخانه برای شرکت های خصوصی است.

کشت گلخانه ای جایگزین بهتر

وی همچنین با اشاره به برنامه های معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برای مبارزه با پدیده خشکسالی از سه راهکار توسعه کشت نشائی، گسترش کشت گلخانه ای و احداث سایبان ها برای مهار تنش های گرمایی نام برد و تصریح کرد: با توجه به مشکلات عدیده ای که بخش کشاورزی ما به دلیل خشکسالی با آن دست به گریبان است، تغییر روش های آبیاری سنتی به روش های نوین در دستور کار این معاونت قرارگرفته به نحوی که امروز توانسته ایم ۱۳۲ هکتار از گلخانه های کشور را با سیستم کشت نشایی اداره کنیم .

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با استفاده از این روش ما علاوه بر کاهش ۹۰درصدی مصرف آب ، توانسته ایم ریسک تنش های محیطی را نیز به نحو چشمگیری کاهش داده و از سوی دیگر ما شاهد هستیم که میزان بهره وری و تولید مصولات گلخانه ای افزایش چشمگیری داشته است.

وی متذکر شد: یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه ارائه تسهیلات برای احداث سایبان ها است. تجربه ثابت کرده که ایجاد سایبان ها توانسته است علاوه برمهار تنش های گرمایی علی الخصوص در مناطق جنوبی کشور، در کاهش ۳۰درصدی مصرف آب نیزبسیار موثر باشد.
طهماسبی درپایان از تغییر کاربری کشت سنتی در۹۰۰ هزار باغ کشور و گسترش کشت گلخانه ای برای مبارزه با پدیده سرمازدگی خبرداد و گفت: یکی از تنش های دیگر در کشاورزی بحث سرما و سرمازدگی است که علاوه بر تحمیل کردن زیان هنگفتی برای کشور، موجب از بین رفتن محصولاتی مانند گردو، انگور، سیب و ... می شود که همین امسال نیز ما شاهد بودیم که با کاهش تولید محصولات کشاورزی بر اثر سرمازدگی، قیمت این محصولات افزایش چشمگیری در بازار داشته است.

براساس این گزارش، سومین نمایشگاه بین المللی باغبانی، نهاده ها، گلخانه، گیاهان دارویی، ماشین آلات و صنایع وابسته ۶ تا ۹ شهریورماه امسال در بوستان گفت وگو تهران برپا و با توجه به برگزاری در سومین دوره خود از استقبال قابل قبولی برخوردار شد.

کشت گلخانه ای

صرفه جویی  در مصرف آب کشاورزی از دیگر مزایای کشت گلخانه ای به گزارش عیارآنلاین، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در شهریور ۱۳۹۴، در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی که در موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفته بود: اجرای کشت های فشرده یک رویکرد اجرایی جدید در مزارع است که تا حد زیادی صرفه جویی در مصرف آب را در پی دارد.
وی این کشت را همان کشت های گلخانه ای دانست و اظهار داشت: سال گذشته فقط حدود هزار هکتار گلخانه ها در کشور توسعه یافت ولی امیدواریم در یک افق قابل قبول در سال های اول بتوانیم سالانه سه هزار هکتار و پس از آن پنج هزار هکتار را در سال توسعه کشت های گلخانه ای داشته باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: به طور مثال در کشت های گلخانه ای، خیار یا گوجه ای که در گلخانه تولید می شود به ازای یک کیلو خیار یا گوجه در بیرون از گلخانه ۱۲ برابر مصرف آب داریم که گلخانه می تواند آن را تا یک دوازدهم کاهش دهد.
وی همچنین به توسعه و گسترش کشت های نشایی در سبزی و صیفی اشاره کرد و بیان داشت:
با اجرای این نوع کشت می توان تا ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد و برای همین منظور موسسات و شرکت هایی ایجاد شده اند تا نشاء ها را تولید کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهند.
حجتی گفت: در اجرای این کشت به جای اینکه بذر در دل زمین کاشته شود نشاء در گلخانه ها تولید می شود که منجر به کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب می شود.
وی یکی دیگر از راه های مقابله با بحران کم آبی را اجرای سیستم های نوین آبیاری دانست و افزود: اجرای سیستم های نوین آبیاری به خوبی پشتیبانی می شود بطوریکه سال گذشته در حدود ۱۶۰ هزار هکتار از مزارع سطح کشور این سیستم اجرا شد.

کشت گلخانه ای و صرفه جویی در آب


وی در ادامه به اجرای تحقیقات و تولید و معرفی ارقام جدید زراعی و باغی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این فعالیت ها خیلی از مشکلات ما را در عرصه کاهش می دهد بطوریکه هر روز رقم جدیدی که راندمان و افزایش عملکرد در واحد سطح را در اختیار ما قرار می دهد.
حجتی ادامه داد: رقم هایی را در اختیار ما قرار می دهند که مقاوم به انواع آفات و بیماری ها، مقاوم به تنش های آبی و شوری بوده و ارقامی در اختیار ما قرار می دهند که زودرس است.
وی ارقام زودرس رت ارقامی دانست که به آب کمتری تا حدود ۱۸ درصد به طور مثال در ذرت نیاز دارند که تا چند صد میلیون مترمکعب صرفه جویی آب در پی خواهد داشت.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این فعالیت ها منجر می شود با یک ایمنی خاطر علیرغم مشکلات موجود مثل تغییرات اقلیمی و بحران آب موجود بتوانیم با مصرف کمتر منابع و محصولات بیشتری داشته باشیم.

https://zistonline.com/vdcb00bz.rhbwspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما