تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 78618
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به جزئیات آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان از جان باختن ۴ تن که دو نفر از آنها اعضای انجمن محیط زیستی هستند، خبر داد.
آتش‌سوزی در جنگل‌های اطراف مریوان چهار کشته داد
به گزارش زیست آنلاین، سرهنگ جمشید محبت‌خانی، در مورد آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان در استان کردستان اظهار کرد: ساعت ۱۰ صبح روز (شنبه) آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان شروع شد که متاسفانه به دلیل بطئی بودن آتش‌سوزی، امکان اطفا از طریق نیروی انسانی وجود نداشت و متاسفانه همین موضوع منجر به جان باختن ۴ تن شد.

وی با اشاره به این که آتش‌سوزی مریوان در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست نیست، تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی این موضوع را پیگیری می‌کنند و آتش‌سوزی نیز در منطقه مدیریت این سازمان اتفاق افتاده است. البته محیط‌بانان در کنار جنگل‌بانان حضور داشته و با همه تجهیزات درصدد اطفای حریق جنگل‌های مریوان برآمدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در مورد جان‌باختگان آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان گفت: مساله مهم در مورد این آتش‌سوزی آن است که ابتدا باید رصد هوایی صورت می‌گرفت که متاسفانه در این موضوع قدری بی‌احتیاطی اتفاق افتاده است. رصد هوایی از به دام افتادن نیروی انسانی در آتش جلوگیری و مشخص می‌کند که نیروی جنگل‌بان و محیط‌بان در کدام مناطق امکان حضور برای اطفا دارند.

به گفته سرهنگ محبت‌خانی، متاسفانه روز شنبه چهار نفر (دو نفر از پیمانکاران منابع طبیعی و دو نفر از اعضای یک انجمن محیط زیستی) که در حال اطفای آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان بودند در دام آتش افتاده و متاسفانه جان خود را از دست دادند.

فرمانده یگان محیط زیست کشور در پاسخ به این پرسش که آیا علت آتش‌سوزی و مساحت آن مشخص شده است یا خیر، گفت: هنوز دلیل آتش‌سوزی مشخص نیست و این موضوع در دست بررسی قرار دارد. مساحت آتش‌سوزی نیز بیش از ۱۰۰ هکتار برآورد می‌شود.

محبت‌خانی در پایان با اشاره به اطفای حداکثری آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان اظهار کرد: خوشبختانه آتش‌سوزی کنترل شده و بخش کوچکی از جنگل هنوز در حال سوختن است که اطفای آن به صبح یکشنبه موکول شده است.

آتش سوزی در جنگل مریوان

بی‌احتیاطی در اطفای حریق مریواناسماعیل منوچهری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، ‌اظهار کرد: متأسفانه به دنبال آتش‌سوزی جدی که در جنگل‌های اطراف روستای پیله و سلسی این شهرستان رخ داد، چهار نفر جان خود را از دست دادند.

‌رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان گفت: در پی آتش‌سوزی در جنگل‌های اطراف روستای پیله و سلسی شهرستان مریوان، چهار نفر جان باختند.

وی گفت: دو نفر از افراد فوت شده از نیروهای منابع طبیعی شهرستان مریوان به نام‌های محمد پژوهی، رحمت حکیمی نیا و دو نفر دیگر نیز از اعضای انجمن سبز مریوان به نام‌های امید کهنه پوشی(حسین زاده) و شریف باجور هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان با اشاره به شدت و گسترش بالای آتش‌سوزی، خاطرنشان کرد: این آتش سوزی ‌از ظهر ‌روز شنبه در مناطق جنگلی این شهرستان شروع شد و جمعی از مردم محلی، فعالان زیست محیطی در کنار جنگلبانان برای مهار آتش سوزی تلاش کردند.

جنگل مریوان در آتش

در ادامه به منظور کسب اطلاعات بیشتر به تشریح جنگل های مریوان پرداخته شده است.

جنگل های استان کردستانجنگل‌های استان کردستان که بخش عظیمی از جنگل‌های غرب کشور و زاگرس شمالی را شامل شده که در حوضه آبریز رودخانه‌های سیروان و زاب و نیز شهرستان‌های بانه، سروآباد، مریوان، کامیاران و بخشی از سنندج گسترش دارد.

مساحت جنگل‌های استان بر اساس پوشش گیاهی استان که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای لندست تهیه شده‌است ۳۷۳ هزار و ۳۲۷ هکتار می‌باشد که حدود ۹/۱۲ درصد از سطح کل استان کردستان را تشکیل می‌دهد.

این مساحت شامل؛ جنگل‌های انبوه در مقیاس ۸۵ هزار و ۷۰۴ هکتار، جنگل‌های نیمه‌انبوه ۱۸۸ هزار و ۸۹۰ هکتار، جنگل‌های تنک ۹۵ هزار و ۶۱۱ هکتار، بیشه‌زار ۱۰۲۱ هکتار، جنگل‌های دست‌کاشت ۲۱۰۰ هکتار می باشد.

بر اساس بررسی‌های دیرینه‌شناسی، جنگل‌های استان کردستان حدود ۱۵ هزار سال قدمت دارند و اصلی‌ترین عنصر اساسی این جنگل‌ها بلوط می‌باشد.

« از نظر جنگل‌شناسی این جنگل‌ها جزو جنگل‌های تیپ مدیترانه ای، مناطق معتدل نیمه‌مرطوب به شمار می‌آیند. توده‌های انبوه جنگل‌های دانه‌زا بوده که اهمیت تاج پوشش آن‌ها در حفاظت آب و خاک بسیار با ارزش است و گونه‌های غالب این جنگل‌ها بلوط و پسته وحشی می‌باشد.»

دیرزیستی این جنگل‌ها حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال است و رشد سالیانه متوسط کمتر از ۶/۰ متر مکعب در هکتار است اما بر اساس تجزیه و تحلیل آماری در چند سال گذشته حجم برداشت مصارف روستایی خیلی بیشتر از رویش سالانه جنگل‌ها برآورد شده‌است، به همین دلیل روز به روز از موجودی جنگل‌ها از نظر کمی و کیفی کاسته می‌شود.

جنگلهاي مريوانحداكثر گسترش‌ این جنگل ها از گردنه‌گاران‌ به‌ سمت‌ غرب‌ تا آبادي‌ شيخ‌ عطار است‌. دشت‌هاي‌ مرتفع‌ غربي‌ سلسله‌هاي‌ زاگرس‌، رطوبت‌ ابرهاي‌ باران‌زاي‌ مديترانه‌ را جذب‌ نموده‌ و شرايط‌ نسبتاً مساعدي‌ را براي‌ ايجاد پوشش‌ جنگلي‌ فراهم‌ مي‌كند. 
تنوع گياهي و پوشش جنگلي يكي از جاذبه‌ها و ويژگي‌هاي بارز شهرستان است. سطح جنگلي اين شهرستان ۹۴۳۳۵ هكتار، مراتع ۱۳۷۱۱۲ و زمين‌هاي كشاورزي ۴۸۰۸۷ هكتار مي‌باشد. جنگل‌هاي مريوان از نظر جنگل شناسي جزء تيپ مديترانه‌اي و مناطق نيمه مرطوب بوده و دانه‌دار و شاخه‌زا هستند. بلوط ۸۳ درصد پسته وحشي (بنه) ۷ درصد گلابي وحشي ۴ درصد، افرا ۳ درصد و ساير گونه‌ها حدود ۳ درصد جنگل‌هاي شهرستان را شامل مي‌شوند. در حال حاضر از ميوه و سایر محصولات فرعي (شيره سقز، گز علفي، مازوج و غيره ...) بهره‌برداري مي‌گردد.مريوان از نظر مراتع نيز غني است. ظرفيت مجاز مراتع شهرستان ۲۵۸۵۷۲ واحد دامي بوده و با احتساب دام موجود ۱۰۳۰۰۶ واحد دامي بعنوان مازاد بر ظرفيت در شهرستان تعليف مي‌شوند.

تالاب مریوان

تالاب بین المللی دریاچه زریبار مریوان دریاچه زریبار یا زریوار مهمترین منطقه زیستی استان کردستان است که از لحاظ رده بندی اهمیت حفاظتی نیز بالاتر از مناطق زیر نظر محیط زیست است. 
این پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی آن که بیست وسومین عضو تالاب کنوانسیون رامسر است دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب بوده و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود. 
طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر بوده و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است. 
زریبار در یک دره طولی وسیع قراردارد و از ۲طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است. 
تاکنون ۹۷ نوع پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده، ۱۱ نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است. 
گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع، پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می دهد. 
سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه های غیربومی این دریاچه است. 

 

 

https://zistonline.com/vdcjomea.uqeovzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما