تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : 68310
رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: امسال بذرکاری و احیای جنگل‌های آسیب دیده پاسارگاد انجام خواهد شد.
جنگل‌های سوخته‌ پاسارگاد احیا می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، حسن خسراویانبا بیان اینکه پاسارگاد ۱۴۸ هزار هکتار اراضی منابع ملی دارد، افزود: تاکنون ۴۴۶ هکتار از ۸۶۸ هکتار جنگل های سوخته پاسارگاد احیا شده است .

وی با یادآوری اینکه عمده منابع ملی موجود در این شهرستان به صورت جنگل و مراتع مشجر است، گفت: اراضی ملی موجود در پاسارگاد در ناحیه‌ رویشی ایرانی تورانی واقع شده است.

خسروانیان یادآور شد: مهمترین گونه‌ های درختی و درختچه‌ ای این شهرستان شامل بنه، بادام کوهی، تنگرس، کیکم و ارژن بوده که شاخص شهرستان درختان بنه کهنسال گاها با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است .

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: مهمترین عامل تخریب جنگل‌ها و مراتع شهرستان آتش‌سوزی در این سال‌های خشک است که متاسفانه بر اثر سهل ‌انگاری بهره برداران ،شکارچیان و گردشگران در روشن کردن آتش در جنگل و عدم رعایت نکات ایمنی هنگام روشن و خاموش کردن آتش، باعث بروز آتش‌سوزی می‌شود .

خسروانیان افزود: به علت خشکسالی‌ های اخیر و خشکی بیش از حد پوشش گیاهی، آتش‌سوزی به سرعت گسترده و فراگیر شده و خسارات فراوانی را به عرصه‌های جنگلی و مرتعی وارد می‌کند .

وی ادامه داد: متاسفانه در سال ۱۳۹۵ شاهد آتش ‌سوزی های فراوانی در سطح شهرستان بودیم که در بزرگترین آن ۸۶۸ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی در لهیب آتش سوخت و خسارات زیادی به پوشش گیاهی و جانوری وارد کرد.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: پس از این آتش‌سوزی ها اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مبادرت به تهیه نقشه راه و اقدامات کوتاه، میان و بلند مدت برای پیشگیری و احیای جنگل‌های سوخته کرد که در سال ۱۳۹۵ ، ۲۱۶ هکتار از اراضی سوخته جنگلی احیا شد .

خسروانیان خاطرنشان کرد: در ادامه راه و در سال ۱۳۹۶ با تمهیدات اندیشیده شده در ابتدا از بروز آتش‌ سوزی در عرصه‌ های منابع طبیعی با همکاری کارمندان اداره برای انجام کشیک و بکارگیری نیروهای قرقبان برای گشت‌زنی در نقاط بحرانی آتش‌سوزی، خوشبختانه کاهش ۱۰۰ درصدی در آتش‌سوزی را شاهد بودیم .

وی ادامه داد: سپس با شروع فصل‌های پاییز و زمستان اقدام به کشت بذر جنگلی و مرتعی شامل بنه، بادام کوهی، ارژن، جاشیر خوراکی، آنغوزه و... در سطح شهرستان در دهستان سرپنیران (روستای کتوری)، نهالستان علی‌آباد و بخش پاسارگاد(کوه های خرسی،چاه بید و مبارک اباد) در سطح ۲۳۰ هکتار کردیم .

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: برای این مهم با تبلیغات گسترده اداره شهرستان از پتانسیل‌های گروه‌های مختلف مردمی، سیاسی و نظامی شامل فرمانداری شهرستان، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا، بسیج، آموزش و پروش، دانش آموزان،  گروه‌های مردم نهاد (NGO) و اقشار مختلف مردم استفاده کردیم .

خسروانیان افزود: همچنین ضمن ارایه آموزش های حفظ و حراست از طبیعت و نحوه صحیح طبیعت گردی، با ببسیج نیروی مردمی نسبت به احیای مناطق سوخته و فقیرجنگلی و مرتعی در سطح ۲۳۰ هکتار اقدام کردیم .

وی با بیان اینکه طبیعت‌دوستان چشم‌انتظار بارش الهی برای ثمر دادن اقدامات احیایی در جنگل‌های پاسارگاد هستند، گفت: مهمترین عوامل طبیعی تخریب جنگل‌ها شامل خشکسالی، فرسایش بادی و آبی، آتش‌سوزی طبیعی است.

به گزارش ایسنا، خسروانیان خاطرنشان کرد: احتمال طبیعی بودن آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران بسیار کم بوده و در عمده‌ حوادث آتش‌سوزی جنگلی ایران عامل انسانی دخیل است .

 

 

 

https://zistonline.com/vdchvxn-.23n6zdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما