تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : 67252
سردبیرمجله پازن با بیان اینکه جانورشناسان در کشور ما وضع مناسبی ندارند، عنوان کرد: جانورشناسی کاری بنیادین است، اما در کشور ما صبر و حوصله‌ای برای کارهای بنیادین وجود ندارد.
وضعیت جانورشناسی در ایران نامناسب است
به گزارش زیست آنلاین، کاوه فیض‌اللهی در همایش رفتارشناسی حیواناتِ پستاندار در جهت حفاظت بیشتر از این سرمایه پنهان که در سالن اجتماعات دانشکده علمی کاربردی اداراه ورزش و جوانان برگزار شد، عنوان کرد: بیش از یک‌هزار گونه مهره‌دار در کشور وجود دارد. ایران در یک چهارراه جغرافیایی قراردارد؛ به طوری که بخشی از جانوارن کشورهایی چون آفریقا، هند، آسیانه میانه و اروپا در کشور ما مشاهده شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از این جانوران ناشناخته به‌شمار می‌آیند، به طوری که بیش از ۲۰۰ گونه پستاندار در ایران وجود دارد ولی مجموع اطلاعاتی که به زبان فارسی در مورد آن‌ها موجود است، کمتر از قطر کتاب کلیدر است.

فیض‌اللهی در خصوص اطلاعات موجود درمورد گونه‌های جانوری، عنوان کرد: به طور مثال هیچ اطلاعاتی درباره جانوران دوره زمین ‌ناسی میوسن وجود ندارد، این در حالی است که درباره گونه‌ی انسان اطلاعات بسیاری موجود است.

سردبیرفصل‌نامه پازن مطرح کرد: در دهه‌های اخیر، آزمایشگاه زیست‌شناسی دانشگاه فردوسی توانسته است چندین گونه جدید جونده کشف و نام‌گذاری کند که ما از وجود این جانوران اطلاعاتی در دست نداریم. خیلی از این جانوران قبل از اینکه متوجه شویم وجود دارند، منقرض می‌شوند.

وی ادامه داد: منابع آبی را تمام کرده‌ایم، هوا را آلوده کرده‌ایم، مساحت جنگل‌ها هر روزه کاهش می‌یابد؛ برآورد شده که حیات وحش در دهه‌های گذشته ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. منابع طبیعی غیرزنده را می‌توان فکری به حالشان کرد اما منابع طبیعی زنده اگر از دست برود، برای همیشه آن را از دست داده‌ایم. به همین دلیل منابع طبیعی زنده فوق‌العاده مهم محسوب می‌شوند.

فیض‌اللهی با بیان اینکه مطالبه درستی از سازمان محیط زیست نداریم، عنوان کرد: ما هستیم که کشور خودمان را ‌می‌سازیم. اگر سازمان محیط زیست ما کارایی لازم را ندارد، شاید دلیل بر این است که مطالبه درستی از این سازمان نداریم؛ به طور مثال برای آزار و اذیت قرار گرفتن یک سگ، پشت وانت حدود ۲۰۰ نفر در سازمان حفاظت از محیط زیست جمع می‌شوند، اما برای پلنگ که از رتبه حفاظتی بالایی برخوردار است و همچنین در خطر انقراض است، ۱۵ نفر در سازمان محیط زیست جمع می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سردبیرفصل‌نامه پازن در خصوص یکی از بخش‌های این فصل‌نامه مطرح کرد: یکی از بخش‌های این مجله ثبت مشاهدات و اطلاعات نوعی است که توسط مردم جمع‌آوری می‌شود، به طوری که مردم برای ما اطلاعات خود را ارسال می‌کنند و پس از بررسی و تایید توسط کارشناسان، این اطلاعات ثبت و منتشر می‌شوند. تاکنون توانسته‌ایم از ۲۰ استان کشور توسط مردم اطلاعات جدیدی را ثبت کنیم و متوجه شدیم بعضی از نقشه‌های اطلس جانورشناسی منسوخ شده است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcb55b0.rhbzspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما