تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : 64705
زیست آنلاین :یک تیم از دانشمندان اکولوژی منتظر هستند تا در زمان جدا شدن کامل کوه یخ از پوشش یخ قطبی لارسن سی در قطب جنوب، اکوسیستم های جدید در معرض قرار گرفته را مورد بررسی قرار دهند.
امید دانشمندان در آشکار شدن اکوسیستم های جدید با شکستن کوه یخ لارسن سی
به گزارش پایگاه خبری زیست آنلاین ،در ماه ژولای کوه یخ با نام A۶۸ از پوشش یخیلارسن سی جدا شد که تا کنون شکستگی به این مساحت به ثبت نرسیده بود. مساحت این یخ برابر با ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بوده و دقیقاً مساحت آن برابر با استان البرز است. دانشمندان اکنون امید دارند تا دسترسی به این بخش از اقیانوس که به مدت ۱۲۰ هزار سال در خواب بوده است منجر به کشف های نوینی خواهد شد.
دانشمندان مرکز بررسی قطب جنوب انگلستان (BAS) در فوریه سال ۲۰۱۸ توسط یک کشتی تحقیقاتی به این منطقه مراجعه خواهند کرد تا اولین بررسی ها را روی اکوسیستم های تازه کشف شده را انجام دهند. البته اگر وضعیت اقلیمی مناسب باشد.
رهبر ارشد تیم تحقیقاتی افزود: "یخ هیچ زمان قابل پیش بینی نیست. هنوز هم چند صد کیلومتر مربع یک سطح قطب ها را پوشانده است که در حال ذوب شدن هستند. خوشبختانه آب شدن یخ های قطب جنوب عموماً در فوریه (بهمن ماه) بیشترین سرعت را داشته و امیدواریم به اکتشافات جدیدی دست پیدا کنیم."
اگر همه چیز به خوبی پیش برود، دانشمندان قادر خواهند بود تا به کف اقیانوس با مساحت ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر دسترسی داشته باشند که برای ده ها هزار سال زیر پوشش یخ قرار داشت. برنامه ریزی برای بررسی چنین محل هایی معمولاً چند سال به طول می انجامد. اما با وجود چنین اتفاقات طبیعی پیش بینی نشده می توان با سرعت بیشتری بررسی را انجام داد.
دانشمندان پیش بینی می کنند که به دلیل ارتباط بسیار کم این اکوسیستم ها با سایر اکوسیستم های زمینی در چند هزار سال گذشته، با اکوسیستم ها و موجودات کاملاً ایزوله شده روبرو شوند./منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcbszb0.rhbagpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما