تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : 347
۷۵درصد از کل آلودگی‌های دریای خزر مربوط به کشور روسیه می‌شود و در این میان سهم ایران در آلودگی این دریا فقط ۱۲ درصد است که این مقدار هم ناشی از تخلیه فاضلاب‌های انسانی به این دریاچه است.
وضعیت نگران کننده دریای خزر و خلیج فارس
به گزارش زیست آنلاین به نقل از فارس عبدالرضا کرباسی در نشست خبری معاونان سازمان محیط ‌زیست اظهار داشت: ۷۵ درصد از کل آلودگی‌های دریای خزر مربوط به کشور روسیه می‌شود و در این میان سهم ایران در آلودگی این دریا فقط ۱۲ درصد است که این مقدار هم ناشی از تخلیه فاضلاب‌های انسانی به این دریاچه است.

معاون سازمان محیط زیست با اعلام اینکه جمعیت ساحل‌نشین کل دریای‌خزر حدود ۱۴ میلیون نفر است افزود: از این مقدار ۷۵ میلیون نفر جمعیت ساحل‌نشین ایران است.

وی با اعلام اینکه ایران مقام اول را در تخلیه فاضلاب دریایی در منطقه دارد ابراز داشت: سالانه ۱۴ میلیون متر مکعب فاضلاب در شمال کشور تولید می‌شود که به سختی ۴۰ درصد تصفیه می‌شود، ۶۰ درصد باقی‌مانده به طور مستقیم وارد آب‌های دریای خزر می‌شود.

به گفته وی هم اکنون بسیاری از شناگاهها به مواد میکروبی آلوده هستند و می‌توان گفت فقط سواحل استان گلستان از این حیث مبری است و آب‌های آن سالم است.

وی با بیان اینکه سواحل استان‌های گیلان و مازندران از لحاظ تخلیه فاضلاب‌های انسانی دارای مواد میکروبی فراوان است گفت: وزارت نیرو مکلف شده که برای مناطق با جمعیت بیش از ۳۰ هزار نفر تسویه‌خانه‌های فاضلاب ایجاد کند اما متأسفانه در مسیر این مهم گام مؤثری برنداشته است.

وی یادآور شد: ۱۳ درصد آلودگی این دریاچه از کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان است.

کرباسی با اعلام اینکه کشور آذربایجان سهم قابل توجهی را در آلودگی‌های نفتی دریای خزر قرار دارد افزود: تکنولوژی قدیمی این کشور برای استخراج نفت که متعلق به حدود ۴۵ سال گذشته است موجب شده سهم این کشور در ایجاد آلودگی نفتی این دریاچه چشمگیر باشد.

معاون سازمان محیط ‌زیست بیان داشت: در سال ۹۱، ۲۶ تن گلوله نفتی از سواحل استان گیلان با کمک سازمان بنادر و دریانوردی جمع‌آوری شد که این گلوله‌های نفتی تماماً متعلق به کشور آذربایجان می‌شد.

کرباسی با تاکید بر ضرورت تسریع در روند انگشت‌نگاری از لکه‌های نفتی بیان داشت: متأسفانه وزارت نفت در این باره به وظایف خود عمل نکرده است. باید توجه داشت که هم اکنون ۸ ماه از حادثه یاد شده می‌گذرد.

کرباسی در ادامه بر ضرورت جلوگیری از انقراض ماهیان خاویاری این دریاچه تأکید کرد و بیان داشت: ماهیان خاویاری در بهترین زمان خودش حدود ۵ میلیارد دلار در سال برداشت می‌شد اما برداشت بی‌رویه کشورهای تازه استقلال یافته و هجوم آنان به منابع طبیعی منجر به تاراج رفتن منابع آبزی شد.

به گفته وی هم اکنون ماهیان خاویاری در معرض انقراض قرار گرفته‌اند.

کرباسی یادآور شد: کشورهای تازه استقلال یافته حتی به فوک خزری که قابل خوردن نیست رحم نکرده‌اند به طوری که با صید بی‌رویه آنها برای استفاده در تولید کیف و کفش جمعیت این گونه جانوری را بسیار کاهش داده‌اند به طوری که هم اکنون براساس سرشماری‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۱۳ فقط وجود یکصد هزار قلاده فوک خزری در آبهای دریای خزر داده شد.

معاون سازمان محیط‌ زیست در ادامه ورود فاضلاب‌های انسانی به سواحل جنوبی(گیلان و مازندران) را دارای تبعات منفی دانست و افزود: این امر علاوه بر اینکه با هزینه‌های اجتماعی همراه است موجب شده ماهی‌های موجود در دریای خزر به ۴۰۰ نوع انگل مبتلا شوند و همین امر باعث شد ماهی‌ها فقط به یک سوم وزن خود برسند.

وی درباره وضعیت آب‌های جنوبی کشور اظهار داشت: در پهنه آبی خلیج فارس و دریای عمان به ترتیب بیش از ۵۰۰ و یک هزار گونه آبزی وجود دارد و همچنین ۸ درصد از کل آب‌سنگهای دنیا در خلیج‌فارس و دریای عمان وجود دارد.

معاون سازمان محیط زیست بیان داشت: بزرگترین معضل خلیج فارس و دریای عمان ورود آلودگی‌های نفتی است به طوری که سالانه معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت وارد خلیج فارس می‌شود.

کرباسی با بیان اینکه سالانه ۵۰ هزار کشتی از تنگه هرمز وارد خلیج‌فارس می‌شود اضافه کرد: از این تعداد ۱۷ هزار کشتی نفت‌کش هستند.

وی با اعلام اینکه عمده علل ورود نفت به آب‌های خلیج‌فارس ناشی از حوادث چاه‌ها است ادامه داد: ۳۵ درصد از نفت‌کش‌ها هنوز از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

کرباسی بیان داشت: در سال ۹۱ از ۲۲ حادثه نشت نفت، ۲۱ حادثه مربوط به ایران بود و نشت یک چاه نفت مربوط به یک کشور عربی بود.

وی یادآور شد: هم اکنون دمای آب خلیج‌فارس حدود ۲ درجه افزایش یافته و همین امر باعث کاهش اکسیژن موجود در آب و افزایش مرگ و میر آبزیان شده است.

کرباسی با بیان اینکه ورود فاضلاب به خلیج‌فارس با افزایش نیترات و فسفات همراه است گفت: همین امر باعث به وجود آمدن کشند قرمز در آب‌های خلیج‌فارس می‌شود.

معاون سازمان محیط ‌زیست متذکر شد: در صورتی که وزارت نیرو اقدام به ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب می‌کرد کشند قرمز ایجاد نمی‌شد بنابر این وزارت نیرو باعث ایجاد کشند قرمز شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه لازم است قایق‌های صیاد‌ها تعویض و نوسازی شود گفت: هم اکنون حداقل ۱۴۰۰ قایق نیازمند نوسازی است.

کرباسی همچنین از افزایش مناطق حفاظت‌شده دریایی و ساحلی خبر داد و افزود: کل مناطق حفاظت شده کشور ۱۰.۴ درصد مساحت کشور را شامل می‌شود که از این مقدار ۴ دهم درصد مربوط به مناطق حفاظت‌شده ساحلی و دریایی است. بر همین اساس هم اکنون ۱۶ منطقه جدید به منظور افزوده شدن بر مناطق حفاظت شده دریایی و ساحلی در جنوب کشور معرفی شده است.

کرباسی با بیان اینکه مرجان‌ها قدرت خودپالایی مناسبی در آب‌های خلیج فارس دارند خاطر نشان کرد: متأسفانه دو سوم از ۸ درصد مرجان‌ها رو به نابودی هستند این امر به این معنی است که خلیج فارس یک درصد از عمرش را از دست داده است.

https://zistonline.com/vdchtqnxd23nk.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما