تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : 33549
کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از تصویربرداری از دو قلاده یوزپلنگ آسیایی دیگر در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم خبر داد
تصویربرداری از گونه در معرض انقراض در جاجرم/ دو یوزپلنگ در تله دوربینهای محیط زیست افتادند
به گزارش زیست آنلاین از مهر بهروز جعفری  اظهار کرد: در روزهای اخیر دوربین های تله ای پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم تصاویر مناسبی از حضور یوزپلنگ در چند نقطه از این پناهگاه حیات وحش را به ثبت رسانده اند.

به گفته وی در بررسی های اولیه این تصاویر توسط کارشناسان این اداره کل، مشخص شد این تصاویر مربوط به بیش از یک قلاده یوزپلنگ است که جنسیت یکی از یوزها احتمالا ماده و دیگری نر است.

جعفری گرگ، کفتار، کارکال، آهو، روباه و خرگوش را از دیگر پستاندارانی عنوان کرد که تصاویر آنها توسط دوربین های تله ای ثبت شده است.

وی یادآور شد: خرداد ماه امسال هم سه قلاده یوزپلنگ در پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین مشاهده شده بود.

به گفته  جعفری خرداد ماه امسال این گونه کمیاب هنگام گشتزنی محیط بانان در قالب انجام طرح سرشماری بهاره حیات وحش پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین مشاهده شده بود.

وی اضافه کرد: محیط بانان پس از مشاهده این سه قلاده یوز، اقدام به تصویربرداری و مستندسازی زیست آن در این منطقه کرده بودند.

جعفری در ادامه با بیان اینکه پناهگاه میاندشت خراسان شمالی یکی از بهترین زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی است افزود: امیدواریم نسل این گونه با ارزش که نماد حیات وحش کشورمان است را حفظ کنیم زیرا سرنوشت این گونه زیبا و منحصر بفرد اکنون در ست ما ایرانیان است.

گفتنی است، پناهگاه حیات وحش میاندشت با مساحت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار در ۱۰ کیلومتری شرق شهرستان جاجرم واقع شده و در چهار طرف آن پارک ملی گلستان، منطقه حفاظت شده قرخود مانه و سملقان، منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود و منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین قرار دارند.

پناهگاه میاندشت جاجرم به عنوان تنها زیستگاه دشتی یوز آسیایی در کشور مطرح است و علاوه بر یوزپلنگ، وجود حیوانات دیگری چون آهو، قوچ و میش، گرگ، کفتار، کاراکال، تیهو، بلدرچین، سفتر خاکستری، عقاب طلایی و ... در این پناهگاه قطعی شده است.

بنا به گفته کارشناسان این پناهگاه به علت داشتن برخی ویژگی‌های خاص، برای زندگی گونه‌های جانوری نادری چون یوزپلنگ آسیایی بسیار مناسب است.

 

https://zistonline.com/vdcdnk0s.yt0so6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما