تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80850
صفحات خورشیدی از جمله کالاهایی هستند که ارز دولتی شامل حال آن نشده است از این رو سرمایه گذاری روی مبحث بهره برداری از انرژی خورشیدی گران تمام می‌شود. معاون برق و نیروی ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی از توسعه بهره‌وری نور خورشید در ۲۱ استان خبر داد و گفت: معاونت از تولید اینورتر و پنل خورشیدی حمایت مالی می کند.
حمایت مالی معاونت علمی از تولید اینورتر و پنل خورشیدی
به گزارش زیست آنلاین، انرژی خورشیدی منحصر به فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین به شمار می‌آید. این انرژی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود. با توجه به محدود بودن منابع سوخت‌های فسیلی و مشکلات ناشی از احتراق این سوخت‌ها مانند آلودگی روز افزون هوا، استفاده از فناوری‌های خورشیدی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و در حال حاضر کشورهای زیادی وجود دارند که به دنبال استفاده از نور خورشید برای تأمین انرژی خود هستند.

سرمایه گذاران در کشورهای مختلف برای تولید و ذخیره سازی انرژی راهکارهای مختلفی را دنبال می‌کنند و هدف تمامی آنها کاهش دادن انتشار دی اکسید کربن، دست کشیدن از وابستگی به سوخت‌های فسیلی و ایجاد زمینه‌های تولید انرژی پایدارتر است.

سرمایه گذاران در بازار رقابتی برای تولید و ذخیره سازی انرژی سازگار با محیط زیست ممکن است استراتژی‌های مختلفی را اتخاذ کنند اما آنها سه هدف مشابه را دنبال می‌کنند. کاهش دادن انتشار دی اکسید کربن، دست کشیدن از وابستگی به سوخت‌های فسیلی و ایجاد زمینه‌های تولید انرژی پایدارتر از جمله این اهداف است.

امروزه استفاده از فناوری‌های جدید نیروگاه‌های پر بازده از قبیل نیروگاه‌های گاز و بخار، نیروگاه‌های زغال سوز با کاهش انتشار دی اکسید کربن و دستگاه‌های تولید ترکیبی که ترکیبی از گرما و انرژی تولید می‌کنند. استفاده از فناوری‌هایی جدید به منظور کاهش انتشار آلاینده‌های هوا در طی تولید انرژی از قبیل دستگاه‌های تصفیه کننده دود، استفاده از انرژی‌های تجدید شونده از قبیل انرژی آب، انرژی گرمایی خورشید، فتوولتائیک، انرژی بادی، انرژی زمین گرمایی و دستگاه‌هایی با سوخت بیوگاز و بیومس، استفاده از فناوری‌های ذخیره انرژی از قبیل هوای فشرده شده، مغناطیس، زمین گرمایی و سیستم‌های ذخیره کننده هیدروژن و استفاده از فناوری‌های هیدروژنی و کاربردهای پیل سوختی مورد توجه قرار گرفته است.

علیرضا جوانمردی، معاون برق و نیرو ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین زمینه به مهر گفت: ایران ظرفیت خوبی در زمینه انرژی خورشیدی دارد و جز ۳ یا ۴ کشوری در دنیاست که بهترین شرایط جذب انرژی خورشیدی را به خود اختصاص داده است؛ یعنی کشور ما از نظر زاویه تابش و نصف النهار مبدا، شرایط خوبی برای جذب انرژی خورشیدی دارد.

استان‌های دارای بهترین شرایط برای جذب انرژی خورشیدیمعاون برق و نیروی ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری با تاکید بر اینکه استان‌های حوزه مرکزی و جنوب ایران بهترین شرایط را برای جذب انرژی خورشیدی دارند، بیان کرد: استان‌های کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، قشم و کیش جز استان‌هایی هستند که میزان جذب تابش خوبی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: علی رغم بهترین وضعیت، متأسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری مناسبی نیز نشده است.

سهم انرژی خورشیدی در تولید برقسهم انرژی خورشیدی از تولید برقجوانمردی با اشاره به میزان تولید برق در کشور گفت: ایران حدود ۷۶ هزار مگاوات برق تولید و مصرف می‌کند؛ این میزان مصرف و تولید با هم برابرند؛ و گاهی در زمستان‌ها تولید بیش از مصرف است ولی متوسط تولید و مصرف برابر ۷۶ هزار مگاوات است. متأسفانه در این تولیدات برقی کمتر از شش الی هفت دهم درصد انرژی خورشیدی هستند.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی مخصوصاً آلمان سی الی ۴٠ درصد ظرفیت تولید برقشان از انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر تأمین می‌شود، بیان کرد: ولی در کشور ما از بیش از ۹۹ درصد از انرژی‌های فسیلی و نیروگاه‌های حرارتی استفاده می‌شود؛ استفاده از انرژی‌های فسیلی برای تولید برق، بحث آلایندگی را به همراه دارد؛ کشور ما از نظر آلایندگی هم زیر سوال است چون بدین واسطه گازهای گلخانه‌ای و co۲ نوع نیز تولید می‌شوند.

معاون برق و نیرو ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: ما در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور و سند چشم انداز موظف هستیم که میزان تولید برق از انرژی‌های خورشیدی را به هزار مگاوات برسانیم و حتی این هم فاصله زیادی با کشورهای اروپایی دارد.

آغاز گام استفاده از انرژی‌های خورشیدی در ۲۱ استانجوانمردی با بیان اینکه در سال ۹۷ درصدد برآمدیم که ببینیم وضعیت استان‌ها از لحاظ توسعه نیروگاههای خورشیدی به چه صورت است، بیان کرد: در برخی استان‌ها کارهای خوبی انجام شده و از سویی هر استان یک پتانسیلی دارد از این رو از آنها درخواست کردیم که گزارشی در این خصوص به معاونت علمی ارائه دهند تا بدانیم در چه حدی اقدامات مطالعاتی و اجرایی برای راه اندازی نیروگاههای خورشیدی یا حتی شهرک نیروگاههای خورشیدی به انجام رسیده است.

وی بیان کرد: این موضوع نوید می‌دهد که حرکت‌هایی در کشور آغاز شده است؛ ما در ۲۱ استان موضوع استفاده از انرژی‌های خورشیدی را شروع کرده‌ایم تا بر اساس سند چشم انداز به هدف برسیم.

فارس، کرمان، خوزستان، هرمزگان، چهار محال و بختیاری، البرز، قم، سمنان، کردستان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمر، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، ایلام، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان، قزوین از جمله استان‌هایی هستند که به جهت تابش مناسب خورشید شرایط خوبی برای بهره برداری انرژی خورشیدی دارند
وی با اشاره به استان‌های غربی، شرقی و جنوبی کشور گفت: فارس، کرمان، خوزستان، هرمزگان، چهار محال و بختیاری، البرز، قم، سمنان، کردستان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمر، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، ایلام، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان، قزوین از جمله استان‌هایی هستند که به جهت تابش مناسب خورشید شرایط خوبی برای بهره برداری انرژی خورشیدی دارند.

راه اندازی شهرک نیروگاه خورشیدیراه اندازی شهرک نیروگاه خورشیدیوی اضافه کرد: در برخی استان‌ها جسته گریخته اقداماتی صورت گرفته است؛ به عنوان مثال در البرز سایت انرژی خورشیدی طراحی شده؛ اصفهان، شیراز و کرمان نیز گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند.

جوانمردی با بیان اینکه برخی از این استان‌ها، بخش‌های مطالعاتی خود را آغاز کرده‌اند و برخی در فازهای زیرساختی و اجرایی هستند، بیان کرد: برخی از این ۲۱ استان هم به راه اندازی شهرک نیروگاه خورشیدی فکر می‌کنند.

برگشت سرمایه و توجیه پذیری در نیروگاههای خورشیدیجوانمردی افزود: صفحات خورشیدی از جمله کالاهایی هستند که ارز دولتی شامل حال آن نشده است از این رو سرمایه گذاری روی مبحث بهره برداری از انرژی خورشیدی گران تمام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا از توانایی محققان برای ساخت صفحات خورشیدی استفاده نمی‌شود، بیان کرد: این صفحات خورشیدی یا پنل ها، صفحات سیلیکونی هستند که با تکنولوژی پیچیده خالص سازی شده‌اند؛ ما در طبیعت اکسید سیلیکون داریم که باید با سنگ تراش داده شود و خود سیلیکون خالص سازی شود؛ این خالص سازی هنوز در کشور ما اتفاق نیافتاده است؛ در حال حاضر ۴ الی ۵ کارخانه در کشور برای تولید پنل داریم اما این کارخانه‌ها سلول‌های خورشیدی را به شکل ویفر، وارد می‌کنند که در کشور در قالب پنل ها اسمبل می‌شود. البته اینورتر ها هم که جزئی از پنل‌های خورشیدی هستند وارداتی محسوب می‌شوند.

حمایت معاونت علمی از پروژه‌های ایرانی ساخت اینورتر و پنلجوانمردی با بیان اینکه به معاونت علمی و فناوری طرح‌هایی در خصوص تولید اجزای پنل‌های خورشیدی و اینورتر ها ارائه می‌شود، بیان کرد: ما در معاونت علمی نزدیک ۲۰ پروژه داشتیم که در راستای راه اندازی نیروگاههای خورشیدی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه حوزه معاونت علمی و فناوری پشتیبانی است، تاکید داشت: با توجه به اینکه صفحات خورشیدی و اینورتر ها وارداتی هستند، اگر محققان کشور در این زمینه پروژه داشته باشند و یا در راستای راه اندازی خط تولید این محصولات اقدامی کرده باشند ما می‌توانیم به واسطه صندوق نوآوری و شکوفایی از آنها حمایت کنیم؛ حتی می‌توانیم از صندوق توسعه ملی برای آنها تسهیلات بگیریم.

جوانمردی با بیان اینکه موضوع نیروگاه‌ها و سلول‌های خورشیدی از سالهای پیش در معاونت علمی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در همین راستا معاونت علمی با همکاری دانشکده برق دانشگاه تهران از سال ۱۳۹۱ آزمایشگاه مرجع را ایجاد کرد و یک میلیارد و پانصد تومان هزینه تمام تجهیزات مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی را اختصاص داد؛ اکنون آزمایشگاه به عنوان یک آزمایشگاه مرجع می‌تواند روی استانداردها اظهار نظر کند.

وی افزود: سلول‌های خورشیدی تولیدی و وارداتی باید تست میزان بهره وری شوند و بازدهی آن مشخص و بر اساس استاندارد باشد که در این آزمایشگاه همه این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها دو سال پیش روی این موضوع کار کردند و پروژه‌های خود را به معاونت علمی ارسال کردند.

حمایت مالی دولت از فناوری های تجدیدپذیرراندمان سلول‌های خورشیدی پلیمری افزایش یافتمحققان در طرحی پژوهشی موفق به ساخت نوعی سلول خورشیدی پلیمری با طول عمر و راندمان بالا شدند.

به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حال حاضر سامانه‌های فتوولتاییک به دلیل تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به الکتریکی و مزایای دیگری همچون قابلیت اطمینان بالا و عدم ایجاد آلودگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این اهمیت و توجه باعث تعریف طرحی پژوهشی توسط محققان کشور شد. این طرح با عنوان «بهبود پایداری و افزایش راندمان سلول‌های خورشیدی پلیمری یا پروسکایتی با استفاده از مواد تغییر فاز» با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

به گفته مجری این طرح پژوهشی، با انجام این پروژه سلول خورشیدی پلیمری و یا پروسکایتی ساخته شد. برای ساخت سلول روش‌های آسان، مقرون به صرفه و در دمای پایین مورد توجه قرار گرفت. البته در این طرح طول عمر سلول‌ها را بهبود دادند و برای این بهبود و افزایش راندمان سامانه خنک کننده حاوی مواد تغییر فاز را طراحی کردند. اصلاح سامانه خنک کننده به گونه‌ای انجام می‌شود که علاوه بر کنترل دمای سلول از نفوذ رطوبت به آن نیز جلوگیری کند.

بنابراین با انجام این تحقیق دانش فنی و همچنین سامانه خنک کننده برای سلول‌های خورشیدی پلیمری و پروسکایتی تولید شد. این سلول‌های خورشیدی می‌تواند برای تولید برق در منازل یا بر سقف ماشین‌های خورشیدی برای تولید انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، سلول‌های خورشیدی پلیمری و هیبریدی آلی-غیرآلی مانند پروسکایتی به دلیل داشتن انعطاف‌پذیری ذاتی، هزینه کم، فرایند محلولی و روش‌های سریع ساخت مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته‌اند.

اگرچه عوامل بسیاری از جمله رطوبت بر پایداری سلول مؤثر هستند. اما دما از جمله مهم‌ترین عامل‌های تخریب این سلول‌ها گزارش شده است.

همچنین عامل دما بر تمامی مشخصات الکترونیکی سلول مؤثر است. از این رو ممانعت از افزایش دمای سلول خورشیدی تحت تابش می‌تواند به افزایش طول عمر این سلول‌ها کمک کند. یکی از روش‌های قابل استفاده، کنترل دمای سلول و ممانعت از گرم شدن آن است که می‌تواند با استفاده از مواد تغییر فاز انجام شود که در این طرح مورد مطالعه قرار گرفت. پس در این پروژه، طراحی و ساخت سامانه خنک کننده برای این سلول‌ها با استفاده از مواد تغییر فاز مناسب انجام شد. همچنین، با توجه به اثرات تخریبی نفوذ رطوبت به سلول مطالعات بر کنترل نفوذ رطوبت با استفاده از سامانه خنک کننده که شامل مواد تغییر فاز می‌شود نیز انجام می‌شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

دلایل کندی حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

چهار منفعت صنعت تجدید پذیر با رویکرد جهانی

وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

ثابت ماندن رشد تجدیدپذیرها موج هایی از نگرانی تولید کرده است

جایگزین خورشیدی برای چراغ نفتی در نپال

جایگزینی کامل انرژی تجدید پذیر در هاوایی مصرف سوخت فسیلی را به صفر خواهد رساند

وام نصب انرژی خورشیدی برای خانه های  جدید مسکونی

 

https://zistonline.com/vdcawana.49nwm15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما