تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 79416
مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست از وجود ۸۷ گونه جانوری در معرض تهدید و انقراض در کشور خبر داد.
 اجرای سند امداد و نجات حیات وحش
به گزارش زیست آنلاین، دکتر مجید خرازیان‌ مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت سند ملی امداد و نجات حیات وحش گفت: قسمت زیادی این سند نهایی شده و قرار است به صورت خلاصه در قالب یک دفترچه آورده شود.

 وی با بیان اینکه هدف‌مان این است که این سند را به چند استان ابلاغ کنیم، اظهارکرد: امیدواریم بتوانیم امداد و نجات حیات وحش را به صورت پایلوت در استانهای لرستان، گلستان و تهران انجام دهیم.

خرازیان‌ مقدم افزود: اگر از نظر اعتباری و سایر مسائل لجستیک مشکل ما حل شود سند امداد و نجات را در این سه استان از سال ۹۸ اجرا خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: هم اکنون نیز امداد و نجات گونه‌های حیات وحش انجام می‌شود اما هدف این است که امداد و نجات به صورت منسجم‌تر، تخصصی‌تر و به‌روزتر صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه حوادث جاده‌ای و مصدوم شدن حیوانات را داریم و امداد و نجات صورت می ‎‌گیرد،گفت: با ابلاغ این سند در استان‌ها امداد و نجات حیات وحش صد درصد طی بازه زمانی استاندارد و با تشکیلاتی به روزتر انجام خواهد شد.

خرازیان مقدم افزود: برای این سند تا به حال در لرستان کارهایی انجام و تجهیزات نیز در قالب اعتبارات استانی و ملی ۹۸ پیش‌بینی شده که اگر تامین و تخصیص داده شود، پیگیری خواهد شد.

یات وحش محیط زیست کشور

مهمترین چالش‌ ما در بحث حیات وحش  تخریب زیستگاه‌ها و شکار غیرمجاز استوی با اشاره به اینکه فراهم کردن تجهیزات اولویت ماست، گفت: از جمله مهمترین چالش‌هایی که ما در بحث حیات وحش داریم تخریب زیستگاه‌ها و شکار غیرمجاز است و تعداد زیادی سلاح و مهمات غیرمجاز و مجاز وجود دارد که جمع‌آوری آنها عزم ملی می‌طلبد.

مدیرکل دفتر حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست به بیماری‌های حیات وحش نیز اشاره کرد و آن را شایع‌ترین چالش برشمرد و تصریح کرد: بیماری‌های واگیر و سرایت آن از دام‌های اهلی به ویژه دام‌هاب سبک مانند طاعون نشخوارکنندگان کوچک باعث تلفات زیادی در حیات وحش می‌شود اما با توجه به تعامل خوبی که با سازمان دامپزشکی کشور داشتیم ایده ‎ آل ما این بود که واکسیناسیون را فراگیر و مستمر انجام دهند ولی به دلیل محدودیت، تنها در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، واکسیناسیون دام‌های اهلی سبک انجام شد که خروجی خوبی داشتیم.

خرازیان‌ مقدم افزود: امسال این بیماری در چند استان به صورت بسیار کم مشاهده شد و تا حدود زیادی کنترل شده است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که داریم در سال ۲۰۳۰ با ریشه‌کنی این بیماری کمک شایانی به محیط زیست کنیم.

خرازیان مقدم خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر تلفات زیادی داشتیم چراکه با خشکسالی، قاچاق اعضای گونه‌ها و خود گونه ‎ ها و... روبرو بودیم اما بیشترین مشکلات مربوط به تخریب زیستگاه، شکار غیرمجاز و بیماری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه سرشماری حیات وحش هر ساله انجام می ‎‌شود،گفت: سرشماری پستانداران در پاییز انجام می‌شود که در بعضی استان‌ها ممکن است دو بار صورت ‎ پذیرد.

خرازیان مقدم با بیان اینکه سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی یک برنامه بین‌المللی است که در نیمه اول دی‌ماه با کشورهای دیگر انجام می‌شود، اظهارکرد: نتایج سرشماری امسال سه ماهه اول یا دوم سال آینده اعلام می‌شود اما با توجه به برآوردهای اولیه رشد قابل توجهی داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: تنوع زیستی ایران تهدید شده است۲۰۰ هزار راس انواع علفخواران

حضور ۲۰۰ هزار راس انواع علفخواران در کشورمدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست خاطرنشان کرد: با توجه به آمار سال گذشته ۲۰۰ هزار راس انواع علفخواران شامل کل، بز، قوچ، میش، جبیر و آهو در کشور داریم که رشد خوبی است اما به معنای این نیست که تمام مشکلات ما حل شده بلکه باید ظرفیت برد مناطق را بر اساس کارهای دانشگاهی برآورد کنیم.

وی تصریح کرد: بر اساس این ظرفیت می‌توانیم پذیرای حیات وحش در منطقه باشیم که نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داریم اما از حد مطلوب فاصله داریم.

 خرازیان مقدم با بیان اینکه در کشور ۱۱۷۰ گونه جانوری در پنج رده داریم که بر اساس فهرست سرخ اتحادیه IUCN ، ۸۷ گونه آن‌ها در معرض تهدید و انقراض هستند،گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه مکلف هستیم در حد اعتباراتی که به ما داده می‌شود از این ۸۷ گونه، برنامه عمل ۳۰ مورد را تهیه کنیم و برای اجرایی شدن به استان‌ها بدهیم.

مدیرکل دفتر حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست در پایان گفت: تا به حال ۱۰ برنامه عمل با هدف حفاظت از برخی گونه‌ها تدوین و برای اجرایی شدن به  استان‌ها ابلاغ شده است و ۱۰ برنامه دیگر توسط مرکز پژوهش محیط زیست و توسعه پایدار امسال تهیه خواهد شد تا در نیمه اول سال آینده در استان‌های هدف اجرایی شود. برنامه عمل وزغ تالشی بر اساس ظرفیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست تدوین می‌شود.

بیشتر بخوانید: گزارش صندوق حیات وحش از آخرین وضعیت تنوع زیستی جهانقرق اختصاصی

۲۶ قرق در نوبت واگذاری به بخش خصوصیمدیرکل حیات وحش محیط زیست کشور گفت: ۲۶ قرق شورای عالی محیط زیست در نوبت واگذاری به بخش خصوصی است.

 به گزارش ایسنا مجید خرازیان مقدم در دومین جلسه کارگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های حیات وحش استان اظهارکرد: با توجه به اینکه تنها متولی حیات وحش هستیم وظیفه داریم که اقدامات حفاظتی را انجام دهیم و بر این قضیه تاکید زیادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: قرق‌ها یکی از ظرفیت‌هایی است که لرستان دارد و بخش خصوصی می‌تواند به این بخش ورود پیدا و سرمایه‌گذاری کند تا هم گونه‌ها حفظ شوند و هم از لحاظ اقتصادی برای سرمایه‌گذار مفید باشد اما تاکنون اقداماتی برای واگذاری آنها به بخش خصوصی نداشته است.

وی با اشاره به بحث نمونه گیری از حیات وحش لرستان یادآور شد: مجوز شکار برای این کار داده نمی‌شود و باید از طرق دیگر مانند نمونه ‎ های گرفته شده از متخلف و در قالب تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی وارد شد.

خرازیان گفت: اعتباراتی در حدود هشت میلیارد تومان از محل طرح خشکسالی برای تامین علوفه و احداث آبشخور ۳۱ استان گرفته‌ایم.

https://zistonline.com/vdcg3t9u.ak9yq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما