تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79195
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره اظهارات سخنگوی صنعت برق مبنی بر اینکه به دنبال رایگان شدن برق مساجد و مدارس، مصرف برق این مراکز دو تا سه برابر افزایش یافته است، گفت: واژه "الگوی مصرف" در قانون رایگان شدن هزینه گاز، آب و برق مساجد و مدارس به همین دلیل ذکر شده که این مراکز اجازه مصرف خودسرانه در این امور را نداشته باشند.
 واکنش قره خانی به دنبال رایگان شدن برق مساجد و مدارس
به گزارش زیست آنلاین، اسدالله قره خانی  درباره اظهارات سخنگوی صنعت برق مبنی بر اینکه به دنبال رایگان شدن برق مساجد و مدارس، مصرف برق این مراکز دو تا سه برابر افزایش یافته است، گفت: واژه "الگوی مصرف" در قانون رایگان شدن هزینه گاز، آب و برق مساجد و مدارس به همین دلیل ذکر شده که این مراکز اجازه مصرف خودسرانه در این امور را نداشته باشند.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر تاکنون و با گذشت ۱۰ ماه از سال، الگوی مصرف در راستای آیین‌نامه اجرایی این قانون تعریف نشده باشد، وزارت نیرو کم کاری کرده است.

هزینه مصرف بیش از میزان مجاز مدارس و مساجد بر عهده خودشان استسخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصرف مدارس و مساجد در مورد گاز، آب و برق در صورتی که بر اساس الگوی مصرف باشد، به صورت رایگان مورد محاسبه قرار می‌گیرد، نه هر میزانی از مصرف؛ مثلا اگر بر فرض لوله آب بشکند و آب هدر رفت و مسجد یا مدرسه به دلیل بی‌پولی به دنبال تعمیرات نروند، هزینه مصرف آب آن‌ها بر عهده خودشان است.

بیشتر بخوانید: انرژی های تجدید پذیر جزو خانوده وزارت نیرو هستند

آب و برق مدارس

اگر با گذشت ۱۰ ماه از سال، الگوی مصرف در راستای آیین‌نامه اجرایی قانون رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز مدارس تعریف نشده، وزارت نیرو کم کاری کرده است.

وی بیان کرد: هر مصوبه مجلس که تحت عنوان قانون در می‌آید، حتما یک آیین‌نامه اجرایی دارد و ضوابط آن را دستگاه‌های اجرایی و دولت تعریف می‌کند و می‌نویسند لذا در شیوه‌نامه قانون رایگان شدن هزینه گاز، آب و برق مساجد و مدارس باید "الگوی مصرف" تعریف شده باشد.

قانونگذار به جزییات امور نمی‌پردازدقره خانی گفت: مجلس به عنوان قانونگذار به جزییات نمی‌پردازد و مثلا نمی‌تواند مشخص کند که کدام مدرسه در چه نقطه گرمسیری یا سردسیری کشور و با چه میزان متراژ و مساحت و تراکم جمعیتی، چه میزان مصرف گاز، آب و برق دارد؛ لذا قوه مقننه کلیات را مشخص می‌کند و اگر جزییات این امر ایراد دارد، قصور وزارت نیرو است.

وی افزود: به نظر می‌رسد وزارت نیرو برای سنگ‌اندازی در مسیر اجرای قانون رایگان شدن گاز، آب و برق مدارس و مساجد فضاسازی می‌کند و در پی حذف آن است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قانون مجلس قید‌های کنترل‌کننده مصرف آورده شده، ادامه داد: الگویی که برای آن‌ها پیش‌بینی شده اجازه نمی‌دهد مدارس و مساجد بیشتر از حد مجاز و هر اندازه دلشان خواست مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: سه برابر شدن مصرف پیامد رایگان شدن آب برق و گاز

رایگان شدن برق مدارس

 سخنگوی صنعت برق به تازگی گفته است به دنبال رایگان شدن برق مساجد و مدارس، مصرف برق این مراکز دو تا سه برابر افزایش یافته است.

اشاره وی به بندی از قانون بودجه سال ۹۷ است که بر اساس آن، تمامی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش در سقف الگوی مصرف در سال ۹۷ از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز معاف باشند.
 

https://zistonline.com/vdcam6n0.49noo15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما