تاریخ انتشار :شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : 79054
زیست آنلاین: انرژی‌های تجدیدپذیر جزو خانواده وزارت نیرو هستند، اگر اقتصاد برق با مشکل مواجه شود، همه خانواده وزارت نیرو ضرر می‌کنند.
انرژی های تجدید پذیر جزو خانوده وزارت نیرو هستند
به گزارش زیست آنلاین، محمد حسن غفوری، عضو انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) امروز صبح (۵ آبان ۹۷) در نشست تخصصی زیست آنلاین، با حضور فعالین صنعت برق با موضوع قیمت واقعی برق و یارانه های انرژی، گفت: تعرفه برق خانگی در ایران حدود ۰.۵ سنت یورو بر کیلووات ساعت است و پس از کشور ونزوئلا یکی از ارزان ترین برق ها در جهان می باشد، حجم یارانه عظیمی که به برق مصرفی داده می شود، موجب شده است که دخل و خرج وزارت نیرو با هم نخواند، اقتصاد برق با مشکل مواجه شود، وزارت نیرو نتواند بهای برق نیروگاه ها را بپردازد، تمایل به سرمایه گذاری در نیروگاه ها چه از جانب سرمایه گذاران چه از جانب بانک ها برای ارائه تسهیلات کم شود و در نتیجه در سال ۹۷ با خاموشی روبرو شویم. انرژی های تجدیدپذیر جزو خانواده وزارت نیرو هستند، اگر اقتصاد برق با مشکل مواجه شود، همه خانواده وزارت نیرو ضرر می کنند.

بیشتر بخوانید: نیازمند اصلاح ساختار برق در کشور هستیم

وی در خصوص یارانه های انرژی در کشور افزود: مسلما نمی توان برای مدت طولانی یارانه های انرژی را به این شکل در کشور توزیع کرد. اکنون حجم یارانه انرژی تقریبا برابر با تولید ناخالص داخلی شده است؛ ارزش واقعی انرژی در کشور درک نمی شود، و وزارت نیرو و وزارت نفت بدلیل مصرف بی رویه انرژی، با کمبود برق، کمبود گاز و بنزین مواجه هستند. دولت می بایست در سال های گذشته که وضعیت اقتصادی بهتر بود، تعرفه های برق، گاز و بنزین را حداقل به اندازه تورم افزایش می داد تا کار برای آینده سخت تر نشود.
وی در ادامه تاکید کرد: برای اصلاح یارانه انرژی در کشور در بلند مدت به یک طرح جامع و همه جانبه نیازمندیم، طرحی که در آن، ارزش واقعی انرژی برای مشترکین محسوس شود، طرح های بهینه سازی معنا پیدا کنند، ولی بار اقتصادی طرح، بر دوش طبقات پایین و متوسط نباشد، و به مرور یارانه های انرژی از این شکلی که عرضه می شوند، اصلاح شود. ولی در کوتاه مدت نیز باید کاری کرد که وضعیت از این وخیم تر نشود. اگر برنامه و توان اجرای یک طرح اساسی برای یارانه های انرژی را نداریم، و شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه مناسب نیست، حداقل کاری که می توان کرد این است که تعرفه های برق مشترکین پرمصرف که ۲۰ تا ۲۵% مشترکین هستند به نرخ واقعی عرضه شود.
وی سپس از طرح هایی مانند رایگان کردن برق مدارس دولتی و غیر دولتی و نیز مساجد اظهار تعجب کرد و افزود: در انتهای سال ۹۶، تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را مطرح کردند که انرژی در مدارس رایگان شود. ما می دانیم که مدارس، محل آموزش و پرورش نسل آینده جامعه است، صحیح نیست که مصرف گرایی بدون توجه به بهای واقعی کالای ارائه شده از جمله برق، ترویج شود. مدارس جایی است که می باید دانش آموزان همراه با معلمین خود ارزش واقعی انرژی را که بسیار بیشتر از تعرفه های عرضه شده در جامعه است درک کنند و نحوه صحیح مصرف را فرا بگیرند، نه اینکه تعرفه های مدارس را از تعرفه های یارانه ای فعلی نیز کمتر و رایگان کنیم. رایگان کردن انرژی مدارس، اشتباه ترین کار در نادرست ترین مکان، در نادرست ترین سن است که امیدواریم دولت و مجلس در اجرای آن تجدیدنظر کنند. 

بیشتر بخوانید: حذف یارانه ی انرژی، راه حل خاموشی های پیش رو

غفوری در ادامه گفت: بنظر من نمایندگان دولت در مجلس (وزارت نیرو و سازمان برنامه) نیز در این امر مقصر هستند که در زمان ارائه چنین طرح هایی از سوی مجلس، مقاومت نمی کنند. اکنون متاسفانه شنیده شده است که دولت در حال تدوین دستور العمل اجرای این طرح است. بخش روابط عمومی وزارت نیرو و توانیر در سال های گذشته می بایست در زمینه قیمت تمام شده برق آگاهی رسانی بسیار قویتری بخصوص برای مسئولین انجام می داد و در جلسات مجلس شرکت و این نتایج را ارائه می کرد. 
نکته دیگر این که نمایندگان مردم اگر می خواهند به مدارس کمک شود باید از طریق بودجه وزارت آموزش و پرورش و یا بودجه های فرهنگی این کار را انجام دهند، چراکه با رایگان کردن برق و انرژی مدارس، فشار مضاعفی بر بدنه وزارت نیرو وارد می شود که نتیجه آن تشدید کمبود برق و خاموشی خواهد بود. 
وی افزود: این وظیفه بر دوش کارشناسان است که در زمینه چنین طرح هایی اگاهی رسانی کنند. درایران هر دو سال یکبار، با انتخابات مجلس و یا دولت روبه رو هستیم و بنابراین مجلس و دولت ملاحظاتی دارند، اما خوشبختانه کارشناسان انرژی کشور بدون درگیر بودن در مسائل انتخابات و نیاز به جلب رای مردم، می توانند به وظایف خود عمل کنند و دولت و مجلس را از نتایج زیان بار تصمیمات غیر کارشناسی آگاه کنند.

https://zistonline.com/vdcee78f.jh8oni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما