تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : 86452
مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست اظهار کرد: منابعی که الان در اختیار صندوق ملی محیط زیست قرار می گیرد مربوط به عوارض آلاینده ها است در حالی که باید این رویکرد تغییر کند و منبع درآمد صندوق از محل کاهش آلودگی ها باشد.
منبع درآمد صندوق از محل کاهش آلودگی ها باشد نه عوارض آلایندگی
منبع درآمد صندوق از محل کاهش آلودگی ها باشد نه عوارض آلایندگی
به گزارش زیست آنلاین، سجاد انجم شعاع در همایش ملی محیط زیست و تولید دانش بنیان، نیازها و فرصت ها که صبح امروز در سالن همایش های بین المللی شهدای محیط زیست برگزار شد، ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی و بحث اقتصاد دانش بنیان را دو تحول مهم اقتصادی کشور در 2 دهه گذشته توصیف کرد و گفت: ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی که باعث ورود بخش خصوصی به اقتصاد کشور شد، تحول اقتصادی بزرگی در نیمه دوم دهه هشتاد به وجود آورد و اقتصاد دانش بنیان هم سبب نجات اقتصاد کشور در دهه 90 شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه حوزه محیط زیست از هر دو این تحولات جا ماند، تصریح کرد: تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم، نه شرکت های خصوصی و نه شرکت های دانش بنیان حضور موثری در حوزه محیط زیست نداشتند.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست با تاکید بر ضرورت برای ورود بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان به حوزه محیط زیست، این مهم را در گروی برداشتن گام های اساسی دانست و خاطرنشان کرد: باید زمینه ورود این شرکت ها به حوزه اداره و بهره برداری از منابع محیط زیستی فراهم شود چراکه نهاد دولت کارآمدی لازم برای اداره محیط زیست را ندارد.

انجم شعاع افزود: در گذشته رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به دستگاه های اجرایی، رویکرد تقابلی بوده و بعضا جلوی توسعه کشور می ایستاده است که این موضوع مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده بود. حال آنکه این سازمان باید در ارکان تصمیم سازی، رصد دایمی و بهره برداری از پروژه ها حضور موثر داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم تامین منابع پایدار برای حوزه محیط زیست، گفت: منابعی که الان در اختیار صندوق ملی محیط زیست قرار می گیرد مربوط به عوارض آلاینده ها است در حالی که باید این رویکرد تغییر کند که خوشبختانه این اتفاق در دولت جدید افتاده است. بدین معنا که منبع درآمد صندوق از محل کاهش آلودگی ها باشد.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست در ادامه با اشاره به اهداف و برنامه های این صندوق، متذکر شد: صندوق ملی محیط زیست در دولت مردمی روی 5 حوزه رویکرد مشارکت مردمی، گسترش اقتصاد سبز، تشویق سرمایه گذاری سازگار با محیط زیست، جذب مشارکت های بین المللی و توسعه ابزارهای مالی تمرکز کرده است.

انجم شعاع، خدماتی که این صندوق می تواند به شرکت های دانش بنیان ارایه کند را شامل اعطای تسهیلات کم بهره، سرمایه گذاری مشترک، حمایت های مالی و خدمات بیمه ای برای خسارات ناشی از جانوران وحشی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سهم شرکت های دانش بنیان در محیط زیست بسیار ناچیز است، خاطرنشان کرد: از مجموع 6734 شرکت دانش بنیان در سراسر کشور، تنها 450 شرکت به فعالیت های محیط زیستی ورود پیدا کرده اند.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست در پایان گفت: ما در صندوق ملی محیط زیست خود را خادم بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیانی که قصد ورود به حوزه محیط زیست دارند، می دانیم و همواره در کنار آنها خواهیم بود./سازمان محیط زیست

 
https://zistonline.com/vdcewe8v.jh8pni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما